[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 3 - ( پائیز 1398 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 223-232 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تکنیک‌های شناختی رفتاری بر کاهش هراس اجتماعی در دانشجویان پرستاری
ناهید رامک ، پریا جنگی ، علیرضا سنگانی
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (110 مشاهده)
زمینه و هدف: ماهیت چندبعدی و پیچیده اختلال هراس اجتماعی، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری درمان­ های متفاوت را ایجاب می‌کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش تکنیک ­های شناختی رفتاری بر کاهش هراس اجتماعی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان پرستاری شهر بابل در سال تحصیلی 98-97 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 54 دانشجو با تشخیص هراس اجتماعی با توجه به نقطه برش پرسشنامه لیبویتز (1987) انتخاب شدند. ﮔﺮوهﻫﺎ در ﺳﻪ ﻣﻘﻄﻊ ﭘﯿﺶ و ﭘﺲ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ﭘﯿﮕﯿﺮی با استفاده از پرسشنامه هراس اجتماعی ﻣﻮرد بررسی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ ﺑﻪ ﻣﺪت 12 جلسه 60 دقیقه ای ﺗﺤﺖ آموزش ﮔﺮوﻫﯽ روش درﻣﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ رﻓﺘﺎری ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻫﺮاس اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و پس آزمون در هر دو گروه اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل کوواریانس تک متغیره و تی وابسته در نرم افزار SPSS-18 انجام شد.
یافته ها: ﻧﺘﺎیﺞ ﻧﺸﺎن داد که میانگین نمرات هراس اجتماعی پیش از آزمون در ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ، 38/486 بود که در ﻣﺮحله ﭘﺲآزﻣﻮن به 26/062 و مرحله ﭘﯿﮕﯿﺮی به 25/911 تقلیل یافت (0/004p).
نتیجه گیری: به طور کلی می‏توان نتیجه گرفت که گروه درمانی شناختی رفتاری در کاهش هراس اجتماعی دانشجویان تأثیر قابل توجهی دارد و این پژوهش استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری را به منظور کاهش هراس اجتماعی دانشجویان پرستاری پیشنهاد می­کند.
واژه‌های کلیدی: تکنیک های شناختی رفتاری، هراس اجتماعی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 138 kb]   (44 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی |
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramak N, Jangi P, Sangani A. The Effect of Cognitive Behavioral Techniques Training on Reducing Social Phobia in Nursing Students. JHC. 2019; 21 (3) :223-232
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1090-fa.html

رامک ناهید، جنگی پریا، سنگانی علیرضا. تاثیر آموزش تکنیک‌های شناختی رفتاری بر کاهش هراس اجتماعی در دانشجویان پرستاری. مجله سلامت و مراقبت. 1398; 21 (3) :223-232

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1090-fa.html



دوره 21، شماره 3 - ( پائیز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 3986