[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 21، شماره 3 - ( پائیز 1398 ) ::
جلد 21 شماره 3 صفحات 223-232 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش تکنیک‌های شناختی رفتاری بر کاهش هراس اجتماعی در دانشجویان پرستاری
ناهید رامک ، پریا جنگی ، علیرضا سنگانی
گروه روانشناسی، واحد اهواز، دانشگاه آزاد اسلامی، اهواز، ایران
چکیده:   (681 مشاهده)
زمینه و هدف: ماهیت چندبعدی و پیچیده اختلال هراس اجتماعی، برنامه‌ریزی و به‌کارگیری درمان­ های متفاوت را ایجاب می‌کند. پژوهش حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش تکنیک ­های شناختی رفتاری بر کاهش هراس اجتماعی در دانشجویان پرستاری انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری تمامی دانشجویان پرستاری شهر بابل در سال تحصیلی 98-97 بودند. با استفاده از روش نمونه گیری تصادفی ساده، تعداد 54 دانشجو با تشخیص هراس اجتماعی با توجه به نقطه برش پرسشنامه لیبویتز (1987) انتخاب شدند. ﮔﺮوهﻫﺎ در ﺳﻪ ﻣﻘﻄﻊ ﭘﯿﺶ و ﭘﺲ از ﻣﺪاﺧﻠﻪ و ﭘﯿﮕﯿﺮی با استفاده از پرسشنامه هراس اجتماعی ﻣﻮرد بررسی ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ. ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ ﺑﻪ ﻣﺪت 12 جلسه 60 دقیقه ای ﺗﺤﺖ آموزش ﮔﺮوﻫﯽ روش درﻣﺎن ﺷﻨﺎﺧﺘﯽ رﻓﺘﺎری ﻣﺒﺘﻨﯽ ﺑﺮ ﻫﺮاس اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺖ و پس آزمون در هر دو گروه اجرا گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های تحلیل کوواریانس تک متغیره و تی وابسته در نرم افزار SPSS-18 انجام شد.
یافته ها: ﻧﺘﺎیﺞ ﻧﺸﺎن داد که میانگین نمرات هراس اجتماعی پیش از آزمون در ﮔﺮوه آزﻣﺎیﺶ، 38/486 بود که در ﻣﺮحله ﭘﺲآزﻣﻮن به 26/062 و مرحله ﭘﯿﮕﯿﺮی به 25/911 تقلیل یافت (0/004p).
نتیجه گیری: به طور کلی می‏توان نتیجه گرفت که گروه درمانی شناختی رفتاری در کاهش هراس اجتماعی دانشجویان تأثیر قابل توجهی دارد و این پژوهش استفاده از گروه درمانی شناختی رفتاری را به منظور کاهش هراس اجتماعی دانشجویان پرستاری پیشنهاد می­کند.
واژه‌های کلیدی: تکنیک های شناختی رفتاری، هراس اجتماعی، دانشجوی پرستاری
متن کامل [PDF 138 kb]   (187 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی |
دریافت: ۱۳۹۸/۴/۱ | پذیرش: ۱۳۹۸/۷/۲۱ | انتشار: ۱۳۹۹/۴/۸
فهرست منابع
1. Meshkani Farahani A. The effect of immunization group training against stress on social anxiety symptoms and mental health of high school students. Quarterly Journal of Social Work. 2016;6(1):13-20 [Persian].
2. Dalrymple KL, Zimmerman M. Treatment-seeking for social anxiety disorder in a general outpatient psychiatry setting. Psychiatry Research. 2011;30(3):375-81. [DOI:10.1016/j.psychres.2011.01.004] [PMID]
3. Bögels SM, Alden L, Beidel DC, Clark LA, Pine DS, Stein MB, Voncken M. Social anxiety disorder: questions and answers for the DSM‐V. Depression and Anxiety. 2010;27(2):168-89. [DOI:10.1002/da.20670] [PMID]
4. McLean CP, Asnaani A, Litz BT, Hofmann SG. Gender differences in anxiety disorders: prevalence, course of illness, comorbidity and burden of illness. Journal of Psychiatric Research. 2011;45(8):1027-35. [DOI:10.1016/j.jpsychires.2011.03.006] [PMID] [PMCID]
5. Barlow D, Durand V. Abnormal psychology: an integrative approach. Nelson Education. Belmont, CA: Wadsworth, Cengage Learning; 2011.
6. Alkozei A, Cooper PJ, Creswell C. Emotional reasoning and anxiety sensitivity: associations with social anxiety disorder in childhood. Journal of Affective Disorders. 2014;1(152):219-28. [DOI:10.1016/j.jad.2013.09.014] [PMID] [PMCID]
7. Wright AG, Thomas KM, Hopwood CJ, Markon KE, Pincus AL, Krueger RF. The hierarchical structure of DSM-5 pathological personality traits. Journal of Abnormal Psychology. 2012;121(4):951-63. [DOI:10.1037/a0027669] [PMID] [PMCID]
8. Sadock BJ. Delusional disorder and shared psychotic disorder In: kaplan and sadock's synopsis of psychiatry. Philadelphia: Lippincott, Williams &Wilkins; 2007.
9. Gee BA, Antony MM, Koerner N, Aiken A. Appearing anxious leads to negative judgments by others. Journal of Clinical Psychology. 2012;68(3):304-18. [DOI:10.1002/jclp.20865] [PMID]
10. Kupper N, Denollet J. Social anxiety in the general population: introducing abbreviated versions of SIAS and SPS. Journal of Affective Disorders. 2012;136(2):90-98. [DOI:10.1016/j.jad.2011.08.014] [PMID]
11. Burstein M, He JP, Kattan G, Albano AM, Avenevoli S, Merikangas KR. Social phobia and subtypes in the national comorbidity survey-adolescent supplement: prevalence, correlates, and comorbidity. Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry. 2011;1(9):870-80. [DOI:10.1016/j.jaac.2011.06.005] [PMID] [PMCID]
12. Abedi PH, Sadeghi E, Shalani B, Sadeghi S. The effectiveness of group cognitive-behavioral intervention on reducing the social anxiety. Thought and Behavior. 2016;11(1). 33-41. [Persian].
13. Mehrabizadeh Honarmand M, Najarian B, Baharloo R. The relationship between perfectionism and social anxiety. Journal of Psychology. 1999;3(3):36-48 [Persian].
14. Miers AC, Blöte AW, Bögels SM, Westenberg PM. Interpretation bias and social anxiety in adolescents. Journal of Anxiety Disorders. 2008;22(8):1462-71. [DOI:10.1016/j.janxdis.2008.02.010] [PMID]
15. Voncken MJ, Bögels SM. Social performance deficits in social anxiety disorder: reality during conversation and biased perception during speech. Journal of Anxiety Disorders. 2008;22(8):1384-92. [DOI:10.1016/j.janxdis.2008.02.001] [PMID]
16. Levpuscek MP, Videc M. Psychometric properties of the Social Anxiety Scale for Adolescents (SASA) and its relation to positive imaginary audience and academic performance in Slovene adolescents. Studia Psychologica. 2008;50(1):49-57.
17. Den Boer JA. Social anxiety disorder/social phobia: epidemiology, diagnosis, neurobiology, and treatment. Comprehensive Psychiatry. 2000;41(6):405-15. [DOI:10.1053/comp.2000.16564] [PMID]
18. Kingsbury MK. Social anxiety and interpretation bias in computer-mediated contexts. Doctoral Dissertation. Carleton University; 2014.
19. Hofmann SG, Asnaani A, Vonk IJ, Sawyer AT, Fang A. The efficacy of cognitive behavioral therapy: a review of meta-analyses. Cognitive Therapy and Research. 2012;36(5):427-40. [DOI:10.1007/s10608-012-9476-1] [PMID] [PMCID]
20. Nordgreen T, Gjestad R, Andersson G, Carlbring P, Havik OE. The effectiveness of guided internet-based cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder in a routine care setting. Internet Interventions. 2018;1(13):24-29. [DOI:10.1016/j.invent.2018.05.003] [PMID] [PMCID]
21. McEvoy PM, Erceg-Hurn DM, Barber KC, Dupasquier JR, Moscovitch DA. Transportability of imagery-enhanced CBT for social anxiety disorder. Behavior Research and Therapy. 2018;1(106):86-94. [DOI:10.1016/j.brat.2018.05.007] [PMID]
22. Heimberg RG, Brozovich FA, Rapee RM. A cognitive-behavioral model of social anxiety disorder. Social Anxiety. 2014;1(5):705-28. [DOI:10.1016/B978-0-12-394427-6.00024-8]
23. McEvoy PM, Saulsman LM, Rapee RM. Imagery-enhanced CBT for social anxiety disorder. Guilford Publications; 2018. [DOI:10.1016/j.brat.2018.05.007] [PMID]
24. Craske MG, Niles AN, Burklund LJ, Wolitzky-Taylor KB, Vilardaga JC, Arch JJ, Saxbe DE, Lieberman MD. Randomized controlled trial of cognitive behavioral therapy and acceptance and commitment therapy for social phobia: outcomes and moderators. Journal of Consulting and Clinical Psychology. 2014;82(6):1034-51. [DOI:10.1037/a0037212] [PMID] [PMCID]
25. Huppert JD, Kivity Y, Cohen L, Strauss AY, Elizur Y, Weiss M. A pilot randomized clinical trial of cognitive behavioral therapy versus attentional bias modification for social anxiety disorder: an examination of outcomes and theory-based mechanisms. Journal of Anxiety Disorders. 2018;1(3):1-9. [DOI:10.1016/j.janxdis.2018.08.002] [PMID]
26. O'Toole MS, Watson L, Rosenberg NK, Berntsen D. Changes in perceived centrality of anxious events following cognitive behavioral therapy for social anxiety disorder and panic disorder. Journal of Behavior Therapy and Experimental Psychiatry. 2018;1(59):150-56. [DOI:10.1016/j.jbtep.2018.01.007] [PMID]
27. Butler RM, Boden MT, Olino TM, Morrison AS, Goldin PR, Gross JJ, Heimberg RG. Emotional clarity and attention to emotions in cognitive behavioral group therapy and mindfulness-based stress reduction for social anxiety disorder. Journal of Anxiety Disorders. 2018;1(55):31-38. [DOI:10.1016/j.janxdis.2018.03.003] [PMID] [PMCID]
28. Herbert JD, Forman EM, Kaye JL, Gershkovich M, Goetter E, Yuen EK, Glassman L, Goldstein S, Hitchcock P, Tronieri JS, Berkowitz S. Randomized controlled trial of acceptance and commitment therapy versus traditional cognitive behavior therapy for social anxiety disorder: symptomatic and behavioral outcomes. Journal of Contextual Behavioral Science. 2018;1(9):88-96. [DOI:10.1016/j.jcbs.2018.07.008]
29. Situmorang DD, Mulawarman M, Wibowo ME. Creative counseling: integration of cognitive behavior therapy group counseling with passive music therapy to reduce academic anxiety, effectively? Konselor. 2018;22;3(2):49-58. [DOI:10.17977/um001v3i22018p049]
30. Suveg C, Jones A, Davis M, Jacob ML, Morelen D, Thomassin K, Whitehead M. Emotion-focused cognitive-behavioral therapy for youth with anxiety disorders: a randomized trial. Journal of Abnormal Child Psychology. 2018; 46(3):569-80. [DOI:10.1007/s10802-017-0319-0] [PMID]
31. Marker I, Norton PJ. The efficacy of incorporating motivational interviewing to cognitive behavior therapy for anxiety disorders: a review and meta-analysis. Clinical Psychology Review. 2018;1(62):1-10. [DOI:10.1016/j.cpr.2018.04.004] [PMID]
32. Meliani M, Shaeeri MR, Ghaedi GH, Bakhtiari M, Tavoli A. The effectiveness of group cognitive-behavioral therapy based on Hemiberg pattern on reducing social anxiety symptoms. Iran's Psychiatry and Clinical Psychology. 2009;15(1):42-49 [Persian].
33. Piet J, Hougaard E, Hecksher MS, Rosenberg NK. A randomized pilot study of mindfulness‐based cognitive therapy and group cognitive‐behavioral therapy for young adults with social phobia. Scandinavian Journal of Psychology. 2010;51(5):403-10. [DOI:10.1111/j.1467-9450.2009.00801.x] [PMID]
34. Piet J, Hougaard E, Hecksher MS, Rosenberg NK. A randomized pilot study of mindfulness‐based cognitive therapy and group cognitive‐behavioral therapy for young adults with social phobia. Scandinavian Journal of Psychology. 2010;51(5):403-10. [DOI:10.1111/j.1467-9450.2009.00801.x] [PMID]
35. Liebowitz MR, Gorman JM, Fyer AJ, Klein DF. Social phobia: review of a neglected anxiety disorder. Archives of General Psychiatry. 1985;42(7):729-36. [DOI:10.1001/archpsyc.1985.01790300097013] [PMID]
36. Quinn GP, Keough MJ. Experimental design and data analysis for biologists. Cambridge University Press; 2002. [DOI:10.1017/CBO9780511806384]
37. Turk CL, Heimberg RG, Hope DA. Social anxiety disorder. Clinical handbook of psychological disorders: a step-by-step treatment manual. New York: Guilford Publications; 2001.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ramak N, Jangi P, Sangani A. The Effect of Cognitive Behavioral Techniques Training on Reducing Social Phobia in Nursing Students. JHC. 2019; 21 (3) :223-232
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1090-fa.html

رامک ناهید، جنگی پریا، سنگانی علیرضا. تاثیر آموزش تکنیک‌های شناختی رفتاری بر کاهش هراس اجتماعی در دانشجویان پرستاری. مجله سلامت و مراقبت. 1398; 21 (3) :223-232

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1090-fa.html



دوره 21، شماره 3 - ( پائیز 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 31 queries by YEKTAWEB 4122