[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 128-136 برگشت به فهرست نسخه ها
عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل
زهرا تذکری، سعید مهری، نوشین مبارکی، لیلی داداشی، یگانه احمدی، فاطمه شکری، لاله همرنگ
چکیده:   (2176 مشاهده)

زمینه و هدف: آموزش بالینی در شکل دهی مهارت های اساسی و توانمندی های حرفه ای دانشجویان اتاق عمل نقش اساسی دارد. بنابراین شناخت وضعیت فعلی آن می تواند بستری برای ارتقاء وضعیت عملکرد آنها در آینده فراهم سازد. این مطالعه با هدف بررسی عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سال 1393 انجامشد.

روش کار: این تحقیق یک مطالعه توصیفی تحلیلی بود و با نمونه گیری به روش سرشماری و بر روی 96 نفر از دانشجویان اتاق عمل ورودی 1389، 1390 و 1391 دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل که حاضر به شرکت در تحقیق شدند انجام شد. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ای محقق ساخته بود که شامل دو قسمت اطلاعات دموگرافیک و دیدگاه دانشجویان درباره آموزش بالینی بود. داده های گردآوری شده به وسیله SPSS-16 و روشهای آماری توصیفی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: در مطالعه حاضر اکثریت شرکت کنندگان یعنی 64 نفر (7/66%) مونث بودند. از دیدگاه 4/60 درصد (58 نفر) دانشجویان عدم اعتماد مربیان بالینی به دانشجویان،7/42 درصد (41 نفر) نا آشنا بودن همکاران بیمارستان با اخلاق حرفه ای و 6/39 درصد (38 نفر) عدم نگرش مثبت به رشته دارای بیشترین اهمیت از میان عوامل تاثیرگذار در کیفیت آموزش بالینی بود.

نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه چنین به نظر می رسد که با تقویت و اجرای دقیق و منظم برنامه های موجود، بهبود جو و فضای آموزشی و آشنا نمودن مربیان و پرسنل با شرح وظایف خود در قبال دانشجویان می توان کیفیت آموزش بالینی را ارتقا داد. 

واژه‌های کلیدی: کیفیت، آموزش بالینی، دانشجو، اتاق عمل
متن کامل [PDF 201 kb]   (1761 دریافت)    
نوع مطالعه: توصيفي- تحليلي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۳/۱۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۲ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Tazakori Z, Mehri S, Mobaraki N, Dadashi L, Ahmadi Y, Shokri F et al . Factors Affecting on Quality of Clinical Education from Perspectives of Operating Room Students . JHC. 2015; 17 (2) :128-136
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-332-fa.html

تذکری زهرا، مهری سعید، مبارکی نوشین، داداشی لیلی، احمدی یگانه، شکری فاطمه و همکاران.. عوامل موثر بر کیفیت آموزش بالینی از دیدگاه دانشجویان اتاق عمل. مجله سلامت و مراقبت. 1394; 17 (2) :128-136

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-332-fa.html



دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925