[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 3 - ( پاييز 1394 ) ::
جلد 17 شماره 3 صفحات 207-217 برگشت به فهرست نسخه ها
تأثیر آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دانشجویان اتاق عمل
سارا آدرویشی، معصومه اسدی، موسی محمودی، الله داد خدادای، محمد قاسمی ‬ده چشمه، فرزانه یدالهی فارسانی
چکیده:   (2461 مشاهده)

زمینه و هدف: اضطراب یک احساس ناخوشایند و مبهم و اغلب به شکل دلواپسی است که با حس تردید نسبت به یک عامل ناشناخته تعریف میشود. دانشجویانی که در محیطهای بیمارستانی مانند اتاق عمل فعالیت میکنند، تحت تأثیر عوامل استرسزا قرار میگیرند. آموزش مهارت حل مساله نوعی مداخله روانشناختی کوتاه مدت است که میتواند در حل مشکلات روانشناختی استفاده شود. بنابراین مطالعه حاضر با هدف تاثیر آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دانشجویان اتاق عمل انجام شد.

روش کار: این مطالعه نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون بر روی دانشجویان کارشناسی اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز در سال 1393 انجام شد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و اضطراب اسپیل برگر استفاده شد. بعد از آزمون اولیه از 90 دانشجو به روش سرشماری، 60 دانشجو با اضطراب بالا شناسایی شد که به طور تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. گروه مداخله در 8 جلسه بصورت هفته ای یک بار تحت آموزش مهارت حل مساله قرار گرفتند و دو ماه بعد از آزمون، پیگیری شدند. در حالی که برای گروه کنترل مداخله ای انجام نشد. داده های جمع آوری شده با استفاده از آزمون کای اسکوئر و تی در spss-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: نتایج پژوهش نشان داد که آموزش حل مساله، اضطراب حالت دانشجویان را به صورت معناداری کاهش داد (001/0p<)، اما در اضطراب صفتی تغییر معناداری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: استفاده از برنامه های آموزشی مهارت حل مساله باعث بهبود اضطراب در دانشجویان اتاق عمل می شود، لذا به عنوان یک روش کم هزینه و ساده جهت کاهش اضطراب دانشجویان توصیه میشود.

واژه‌های کلیدی: آموزش، مهارت حل مساله، اضطراب، دانشجویان، اتاق عمل
متن کامل [PDF 172 kb]   (1147 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۲۳ | پذیرش: ۱۳۹۴/۷/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۴/۱۰/۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Adarvishi S, Asadi M, Mahmoodi M, khodadadi A, Ghasemi Deh Cheshmeh M, Farsani F. Effect of Problem-Solving Skill Training on Anxiety of Operation Room Students. JHC. 2015; 17 (3) :207-217
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-376-fa.html

آدرویشی سارا، اسدی معصومه، محمودی موسی، خدادای الله داد، قاسمی ‬ده چشمه محمد، یدالهی فارسانی فرزانه. تأثیر آموزش مهارت حل مساله بر اضطراب دانشجویان اتاق عمل. مجله سلامت و مراقبت. 1394; 17 (3) :207-217

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-376-fa.html



دوره 17، شماره 3 - ( پاييز 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.09 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3925