[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 237-246 برگشت به فهرست نسخه ها
بررسی آگاهی، خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان در خصوص هپاتیت B در دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، سال 1394
سکینه گرایلو، عبدالرحمان چرکزی، سودابه باروتیان، سمانه گرایلو، زهرا مقدم ، زهره کریمیان کاکلکی، نویسا سادات سید قاسمی
گروه بهداشت عمومی
چکیده:   (1159 مشاهده)

زمینه و هدف: هپاتیت های ویروسی یکی از مهمترین معضلات بهداشتی محسوب می شوند. هپاتیت B یکی از جدی ترین تهدید های شغلی پرسنل پزشکی و بهداشتی می باشد. مطالعه حاضر با هدف تعیین آگاهی، خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان دانشکده بهداشت و پیراپزشکی دانشگاه علوم پزشکی گلستان در خصوص هپاتیتB صورت گرفت.

روش کار: مطالعه حاضر مقطعی با رویکرد توصیفی- تحلیلی بر روی 188 نفر از دانشجویان دانشکده های بهداشت و پیراپزشکی که به روش نمونه گیری تصادفی سیستماتیک انتخاب شدند، صورت گرفت، ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه شامل اطلاعات دموگرافیک و سوالات آگاهی، خطر درک شده عمومی، خطر درک شده فردی و قصد رفتاری، در خصوص هپاتیتB بود. داده های جمع آوری شده بوسیله نرم افزار آماری SPSS ویرایش 18 و با استفاده آزمون های ناپارامتری شامل من ویتنی و کروسکالوالیس و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد.

یافته ها: میانگین سنی افراد مورد مطالعه 44/3±31/21 سال بود. نمره آگاهی دانشجویان مورد مطالعه86/1± 49/4، نمره خطر درک شده 70/3 ±66/30، نمره قصد رفتاری 11/3± 53/12 بدست آمد. طبق یافته ها با استفاده از آزمون من ویتنی، میانگین نمره خطر درک شده برحسب جنسیت، خطر درک شده و قصد رفتاری با دانشکده رابطه معنادار آماری مشاهده شد، و آزمون کروسکالوالیس نشان داد میانگین نمره خطر درک شده، قصد رفتاری با ترم تحصیلی دارای تفاوت معناداری بود، همچنین  نتایج آزمون پیرسون نشان داد بین متغیرهای آگاهی با خطر درک شده (28/0=r، 001/0=p)، خطر درک شده با قصد رفتاری (19/0=r، 01/0=p)، قصد رفتاری با سن (20/0=r، 006/0=p) همبستگی معناداری حاصل شد.

نتیجه گیری: آگاهی و خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان در زمینه بیماری هپاتیت B، با توجه به تحصیل دانشجویان در رشته های وابسته به پزشکی مناسب نبوده، لذا لزوم آموزش در این زمینه بیشتر دیده می شود که در مداخلات مربوطه نیز می توان از روش های نوین آموزشی از قبیل تلگرام، وایبر و نرم افزارهایی از این قبیل، سیستم های پیام کوتاه استفاده شود تا عملکرد این گروه به سطح مطلوبی برسد.

واژه‌های کلیدی: آگاهی، خطر درک شده، قصد رفتاری، هپاتیت B، دانشجویان
متن کامل [PDF 154 kb]   (394 دریافت)    
نوع مطالعه: توصيفي- تحليلي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۴/۱۱ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Gerayllo S, Charkazi A, Barutian S, Gerayllo S, mogadam Z, Karimiankakolaki Z et al . A Survey of Knowledge, Risk Perceptions and Behavioral Intentions among Students of Health and Paramedic Schools of Golestan University of Medical Sciences, Regarding Hepatitis B, 2015. JHC. 2016; 18 (3) :237-246
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-593-fa.html

گرایلو سکینه، چرکزی عبدالرحمان، باروتیان سودابه، گرایلو سمانه، مقدم زهرا، کریمیان کاکلکی زهره و همکاران.. بررسی آگاهی، خطر درک شده و قصد رفتاری دانشجویان در خصوص هپاتیت B در دانشکده های پیراپزشکی و بهداشت دانشگاه علوم پزشکی گلستان، سال 1394. مجله سلامت و مراقبت. 1395; 18 (3) :237-246

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-593-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862