[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 332-341 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر تمرینات هوازی بر مهارت‫های حرکتی و ترکیب بدنی کودکان مبتلا به اوتیسم
اصغر شهراسفنگره ، الهه عرب عامری ، افخم دانشفر ، عبدالله قاسمی ، علی کاشی
گروه رفتار حرکتی، دانشکده تربیت بدنی و علوم ورزشی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
چکیده:   (361 مشاهده)
زمینه و هدف: امروزه به دلیل اینکه کودکان مبتلا به اوتیسم از اختلالات حسی و حرکتی رنج میبرند، بر انجام تمرینات هوازی در این بیماران تاکید میگردد. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر تمرینات هوازی بر مهارتهای حرکتی و ترکیب بدنی کودکان مبتلا به اوتیسم شهر تبریز انجام گرفت.
روش کار: در این پژوهش، از بین 83 فرد مبتلا به اوتیسم شهر تبریز در سال 1397 که تشخیص قطعی آنها توسط روانپزشک داده شده بود، تعداد 40 نفر به طور تصادفی ساده انتخاب و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش 12 جلسه 90 دقیقه ای آموزش تمرینات هوازی را دریافت کردند، در حالی که برای گروه کنترل هیچ آموزشی ارائه نشد. ابزارهای ارزیابی شامل آزمون تبحر حرکتی بروینینکس- اورزتسکی و دستگاه ترکیب بدنی بودند. داده های جمع آوری شده به کمک نرم افزار SPSS-21 و با استفاده از آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل کوواریانس چندمتغیره) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج، تفاوت معناداری را بین گروه های آزمایش و کنترل در نمرات پس آزمون نشان داد (0/01<p)، به نحوی که تمرینات هوازی باعث ارتقای سطح مهارتهای حرکتی درشت و ظریف و مولفه های آن (0/01<p) و همچنین بهبود ترکیب بدنی و مولفه های آن (0/01<p) در کودکان مبتلا به اوتیسم شد.
نتیجه گیری: بر اساس نتایج به دست آمده میتوان از تمرینات هوازی به عنوان تدبیری سودمند و غیردارویی به منظور بهبود مهارتهای حرکتی و ترکیب بدنی کودکان مبتلا به اوتیسم سود جست.
واژه‌های کلیدی: تمرینات هوازی، مهارت های حرکتی، ترکیب بدنی، اوتیسم
متن کامل [PDF 132 kb]   (210 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: روان‌پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۲۵ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۵
فهرست منابع
1. Baio J. Prevalence of autism spectrum disorders: autism and developmental Disabilities Monitoring Network. 2012;61(3):1-19.
2. Association AP. Diagnostic and statistical manual of mental disorders: DSM-IV-TR®. 4th ed. Washington, DC: American Psychiatric Pub; 2000.
3. Sandt DR, Frey GC. Comparison of physical activity levels between children with and without autistic spectrum disorders. Adapted Physical Activity Quarterly. 2005;22(2):146-59. [DOI:10.1123/apaq.22.2.146]
4. Miller AL, Lee HJ, Lumeng JC. Obesity-associated biomarkers and executive function in children. Preventive Medicine. 2014;77(1-2):143-47.
5. Foroushani NZ, Ameri EA, Hemayattalab R. Relationship between executive function/attention and motor skills by mediation of anthropometric indicators in preschoolers. International Journal of Sport Studies. 2016;6(2):109-15.
6. Khan NA, Baym CL, Monti JM, Raine LB, Drollette ES, Scudder MR. Central adiposity is negatively associated with hippocampal-dependent relational memory among overweight and obese children. The Journal of Pediatrics. 2015;166(2):302-308. [DOI:10.1016/j.jpeds.2014.10.008] [PMID] [PMCID]
7. Guo M, Huang TY, Garza JC, Chua SC, Lu XY. Selective deletion of leptin receptors in adult hippocampus induces depression-related behaviors. International Journal of Neuropsychopharmacology. 2013;16(4):857-67. [DOI:10.1017/S1461145712000703] [PMID] [PMCID]
8. Montoye HJ, Kemper HCG, Saris WHM, Washburn RA. Measuring physical activity and energy xpenditure. 1st ed. Champaign Illinois: Human Kinetics; 1996. [PMID]
9. Pitetti KH, Rimmer JH, Fernhall B. Physical fitness and adults with mental retardation. an overview of current research and future directions. Sports Medicine. 1993;16(1):23-56. [DOI:10.2165/00007256-199316010-00004] [PMID]
10. Curtin C, Anderson S, Must A, Bandini L. The prevalence of obesity in children with autism: a secondary data analysis using nationally representative data from the National Survey of Children's Health. BMC Pediatrics. 2010;10(11):1-5. [DOI:10.1186/1471-2431-10-11]
11. Tudor-Locke C, Pangrazi RP, Corbin CB, Rutherford WJ, Vincent SD, Raustorp A. BMI-referenced standards for recommended pedometer-determined steps/day in children. Preventive Medicine. 2004;38(6):857-64. [DOI:10.1016/j.ypmed.2003.12.018] [PMID]
12. Cheung PP, Siu AM. A comparison of patterns of sensory processing in children with and without developmental disabilities. Research Development Disabling. 2009;30(6):1468-80. [DOI:10.1016/j.ridd.2009.07.009] [PMID]
13. Mc Keone SC. Case studies of the effects of vestibular stimulation on reading skills in children with learning disability and accompanying vestibular dysfunction. San Jose, CA: San Jose State University; 1994.
14. Platzer W, Kahle W, Frotscher M. Color atlas and textbook of human anatomy: Locomotor system. New York, NY: Thieme; 2004.
15. Ershad Sarabi R, Hashemi Razini H, Abdollahi M. Comparing parental stress, parenting styles, and social problem solving in mothers of children with autism spectrum disorder, and typically developing children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018;4(4):165-79.
16. Karekar Sorki Q. Effectiveness of fine motor skills, learning basic mathematical concepts of mathematics to children with learning disabilities third Meibod city. Journal of Islamic Azad University Garmsar leadership and management. 2010;3(1);105-26.
17. Ghanaei-Chamanabad A. Effect of rhythmic movement training exercise on memory function of the number of students with specific learning disorders. Ferdowsi University of Psychology and Education. 2006;7(4):150-65.
18. Engelsman S. Fine motor deficiencies in children with developmental coordination disorder and learning disabilities: an underlying open-loop control deficit. Human Movement Science. 2003;22(8):495-513. [DOI:10.1016/j.humov.2003.09.006]
19. Jana M, Sofia M. Prevention of learning disability in the preschool years. Procedia - Social and Behavioral Sciences. 2014;146(19):163-68.
20. Nori J, Seifnaraghi M, Ashayeri H. The effect of sensory integration intervention on improvement of gross motor and fine motor skills in children with cerebral palsy aged 8–12. Journal of Exceptional Education. 2010;105(12):21-31 [Persian].
21. Soratchi H, Sazmand AH, Karbalaii Nori A, Jadidy H. The effect of sensory integration in gross & fine motor skills children 5-7 years with down syndrome. Journal of Rehabilitation. 2006;9(2):35-40 [Persian].
22. Uyanik M, Bumin G, Kayihan H. Comparison of different therapy approaches in children with Down syndrome. Pediatrics International. 2003;45(1):68-73. [DOI:10.1046/j.1442-200X.2003.01670.x]
23. Zeinali E, Moghaddam A, Ghasemian Moghadam M. The relationship between body composition features and sustained attention in children. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2018;4(4):130-39.
24. Siahkalrudi LS, Alizadeh H, Kushesh MR. The impact of visual reception skills training on reading performance in students with dyslexia. Advances in Cognitive Science. 2009;11:63-72.
25. Jensky-Squires NE, Dieli-Conwright CM, Rossuello A, Erceg DN, McCauley S, Schroeder ET. Validity and reliability of body composition analyzers in children and adults. British Journal of Nutrition. 2008;100(4):856-59. [DOI:10.1017/S0007114508925460] [PMID]
26. Horwitz R. Helping hyperactive kids: a sensory integration approach. Trans. Baghdasariyans A, Bagheri Karimi A. Tehran, Iran: Vania Publication; 2011 [Persian].
27. Shojaei S, Imani M, Teymori M M, Shahin M. Comparing parenting styles of parents of children with and without autism spectrum disorder. Journal of Counseling Research. 2017;15(60):100-18 [Persian].
28. Bonis S. Stress and parents of children with autism: a review of literature. Journal of Issues Mental Health Nursing. 2016;37(3):153-63. [DOI:10.3109/01612840.2015.1116030] [PMID]
29. Tehranizadeh M, Mardookhi MS, Rostamloo RH. Studying quality of life of parents with more than one child with special needs. Quarterly Journal of Child Mental Health. 2017;4(2):60-70.
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shahrasfenghar A, Arabameri E, Daneshfar A, Ghasemi A, Kashi A. The Effect of Aerobic Exercise on Motor Skills and Body Composition of Children with Autism. JHC. 2019; 20 (4) :332-341
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-995-fa.html

شهراسفنگره اصغر، عرب عامری الهه، دانشفر افخم، قاسمی عبدالله، کاشی علی. تاثیر تمرینات هوازی بر مهارت‫های حرکتی و ترکیب بدنی کودکان مبتلا به اوتیسم. مجله سلامت و مراقبت. 1397; 20 (4) :332-341

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-995-fa.html



دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3879