[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) ::
جلد 15 شماره 4 صفحات 71-79 برگشت به فهرست نسخه ها
نقش سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی در اشتیاق شغلی پرستاران
عباس نقی‌زاده‌باقی، عادل زاهد بابلان، پیمان آخربین
چکیده:   (6557 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: یکی از اساسی‌ترین عوامل ایجاد انگیزه در پرستارن افزایش اشتیاق به کار آنها است. از آنجایی که اشتیاق شغلی پرستاران می‏تواند تحت تاثیر عوامل مختلف درون و برون سازمانی از جمله سبک رهبری مدیران پرستاری و یادگیری سازمانی باشد، لذا این مطالعه در نظر دارد تا رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را بررسی نماید.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است که طی شش ماهه دوم سال 1391 در بین پرستاران شاغل در مراکزدرمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صورت گرفت از میان پرستاران شاغل به کار که تعداد آنها 914 نفر بود، تعداد 273 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت جمع‌آوری داده‌ها از سه پرسش‌نامه: سبک رهبری خدمتگزار، یادگیری سازمانی و اشتیاق شغلی بهره برده شد. تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزار spss-16 صورت گرفت.

یافته‌ها: نتایج تحقیق حاکی از آن بودکه بین سبک رهبری و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنی‌دار وجود داشت (01/0p)، و سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی دارای میانگین بالاتری نسبت به میانگین مفهومی بودند، همچنین نتایج نشان داد که سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی می‌تواند اشتیاق شغلی را پیش‌بینی نماید.

نتیجه‌گیری: بهبود مؤلفه‌های یادگیری سازمانی و سبک رهبری خدمتگزار می‌تواند باعث ارتقا و افزایش اشتیاق شغلی پرستاران گردد.

واژه‏های کلیدی: سبک رهبری خدمتگزار، یادگیری سازمانی، اشتیاق شغلی

 

واژه‌های کلیدی: سبک رهبری خدمتگزار، یادگیری سازمانی، اشتیاق شغلی
متن کامل [PDF 234 kb]   (3309 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۳/۵/۱۴ | پذیرش: ۱۳۹۳/۵/۱۴ | انتشار: ۱۳۹۳/۵/۱۴
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

کد امنیتی را در کادر بنویسید >



XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Naghizadeh-Baghi A, Zahed Babolan A, Akharbin P. The Role of Servant Leadership Style and Organization Learning in Job Engagement of Nurses. JHC. 2013; 15 (4) :71-79
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-189-fa.html
نقی‌زاده‌باقی عباس، زاهد بابلان عادل، آخربین پیمان. نقش سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی در اشتیاق شغلی پرستاران. مجله سلامت و مراقبت. 1392; 15 (4) :71-79

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-189-fa.html

دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.104 seconds with 794 queries by yektaweb 3501