:: دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) ::
جلد 17 شماره 2 صفحات 100-107 برگشت به فهرست نسخه ها
میزان رفتار قاطعانه و درک از عوامل بازدارنده در دانشجویان کارورز پرستاری
نسیم رسولی، زهره قمری زارع
چکیده:   (2670 مشاهده)

زمینه و هدف: مهارت قاطعیت برای پرستاران و دانشجویان پرستاری به منظور استفاده مؤثر از دانش و عملکرد حرفه‏ای ضروری است. تعیین وضعیت موجود میزان قاطعیت دانشجویان پرستاری و همچنین شناسایی موانع به کارگیری رفتار قاطعانه می‏تواند مسئولان مربوطه را در برنامه‏ریزی‏های مربوطه و ارائه راهکار به منظور پیشگیری از مشکل یاری نماید. هدف  این مطالعه، بررسی رفتار قاطعانه و درک از عوامل بازدارنده در دانشجویان کارورز پرستاری بود.

روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی- مقطعی بود. جامعه پژوهش را کلیه دانشجویان کارورز پرستاری در نیمه دوم سال  1392 تشکیل می‏داد. 75 دانشجوی پرستاری به روش سرشماریدر مطالعه شرکت داشتند. جمع‏آوری داده‏ها از طریق  پرسشنامه قاطعیت گمبریل و ریچی به منظور تعیین میزان قاطعیت و پرسشنامه موانع به کارگیری رفتار قاطعانه پژوهشگر ساخته بود که در برگیرنده عوامل بازدارنده قاطعیت در سه حیطه فردی، آموزشی و محیطی بود. تجزیه و تحلیل داده‏ها با استفاده از آمار توصیفی و استنباطی و کاربرد spss-18 انجام گرفت.

یافته ها: یافته ها نشان داد که 51 نفر از دانشجویان (68%) دارای قاطعیّت متوسط و 9 نفر(12%) دارای قاطعیّت پایین بودند. از دیدگاه دانشجویان، عوامل آموزشی (78/0±61/3) بیش از عوامل محیطی و فردی مانع از رفتار قاطعانه می‏گردید. در درک از عوامل بازدارنده «قاطعیت یکی از معیارهای ارزشیابی بالینی نیست» مانع‏ترین دلیل از دیدگاه دانشجویان (با میانگین 15/1±70/3) برای ایفای قاطعیت بود.

نتیجه گیری: طبق نتایج، دانشجویان کارورز پرستاری نیازمند آموزش رفتار قاطعانه تا قبل از ورود به عرصه حرفه پرستاری بودند. با توجه به نقش بازدارندگی عوامل آموزشی در ارتقاء قاطعیت، تمرکز بر تعلیم مهارت‏های مختلف از جمله مهارت قاطعیت توسط اساتید پرستاری در بستر مناسب محیطی پیشنهاد می‏گردد.

واژه‌های کلیدی: قاطعیت، دانشجویان پرستاری، عوامل بازدارنده
متن کامل [PDF 188 kb]   (767 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی- مقطعی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۱/۱۸ | پذیرش: ۱۳۹۴/۳/۹ | انتشار: ۱۳۹۴/۶/۳۱


XML   English Abstract   Print



دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها