[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) ::
جلد 17 شماره 4 صفحات 300-310 برگشت به فهرست نسخه ها
رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی با تنش شغلی معلمان
صلاح دل آرا مغانلو، علی صادقیان، سعید مهری، عیسی رزاقی، پرویز مولوی
چکیده:   (1753 مشاهده)

زمینه و هدف: تنش شغلی بعنوان قویترین عامل ایجاد کننده اختلالات روانی و حتی جسمی است. عوامل تنش زای مختلفی در حرفه معلمی وجود دارد که میتوانند سبب کاهش کیفیت عملکرد معلمان و بروز مشکلات مرتبط با سلامت آنها گردند. لذا پژوهش حاضر به منظور بررسی رابطه هوش هیجانی و سلامت روانی با تنش شغلی معلمان انجام شد.

روش کار: پژوهش حاضر از نوع توصیفی بوده و جامعه آماری شامل تمامی معلمان شهرستان ملکان بود که در سال تحصیلی 92-91 مشغول به تدریس بودند. نمونه های پژوهش 200 نفر (116 نفر مرد و 84 نفر زن ) بودند که بر پایه نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند. ابزارهای اندازه گیری پژوهش عبارت بودند از پرسشنامه تنش شغلی باگلیونی، پرسشنامه هوش هیجانی سیبر یاشرینگ و پرسشنامه سلامت عمومی (GHQ-28 ). داده های جمع آوری شده از طریق رگرسیون گام به گام در spss-16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: یافته ها نشان داد که دو متغیر هوش هیجانی و سلامت روانی با هم 82 درصد از تغییرات تنش شغلی معلمان را پیش بینی می کنند. از بین این مولفه ها اضطراب بیشترین نقش زا در پیش بینی تنش شغلی داشته و به تنهایی حدود 61 درصد از تغییرات تنش شغلی را تبیین کرد.

نتیجه گیری: نتایج نشان داد که مؤلفه های هوش هیجانی و سلامت روانی به طور معنیداری تنش شغلی معلمان را پیشبینی میکنند، بنابراین برای ارتقای بهره وری شغلی معلمان آموزش مؤلفه های هوش هیجانی در محیط کاری و زندگی روزمره و توجه به عوامل تأثیرگذار در افزایش سلامت روان توصیه می گردد.

واژه‌های کلیدی: هوش هیجانی؛ سلامت روانی؛ تنش شغلی
متن کامل [PDF 145 kb]   (938 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۴/۸/۲۰ | پذیرش: ۱۳۹۴/۱۲/۱۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۱/۳۱
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Delara Moghanlou S, Sadeghian A, Mehri S, Razzaghi I, Molavi P. Relationship between Emotional Intelligence and Mental Health with Job Stress among Teachers. JHC. 2015; 17 (4) :300-310
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-411-fa.html

دل آرا مغانلو صلاح، صادقیان علی، مهری سعید، رزاقی عیسی، مولوی پرویز. رابطه بین هوش هیجانی و سلامت روانی با تنش شغلی معلمان . مجله سلامت و مراقبت. 1394; 17 (4) :300-310

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-411-fa.html



دوره 17، شماره 4 - ( زمستان 1394 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.12 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3921