:: دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1396 ) ::
جلد 19 شماره 1 صفحات 39-49 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه رفتارهای پرخطر در مبتلایان و غیرمبتلایان به اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی
فاطمه میردورقی ، علی مشهدی، جواد صالحی فدردی، سیدکاظم رسول زاده طباطبایی
گروه روانشناسی، دانشکده علوم تربیتی و روان‌شناسی
چکیده:   (311 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: امروزه نظریه‌پردازان زیادی در بحث سبب‌شناسی اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی، بر نارسایی در بازداری رفتاری به‌عنوان علت پدیدایی نشانه‌های این اختلال باور دارند؛ بنابراین انتظار می‌رود فراوانی رفتارهای پرخطر در مبتلایان به این اختلال چشمگیر باشد. لذا، هدف از پژوهش حاضر، مقایسه رفتارهای پرخطر در دانشجویان مبتلا و غیرمبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی بود.

روش کار: این پژوهش توصیفی و از نوع علی مقایسه‌ای بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان مشغول به تحصیل در سال تحصیلی 95-94 در دانشگاه فردوسی مشهد بود که از بین آنان، دو گروه مبتلا و غیرمبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش فعالی با روش نمونه‌گیری در دسترس، به‌عنوان نمونه انتخاب شد. تعداد نفرات برای هر گروه 23 نفر بود که با استفاده از نرم‌افزار Gpower این تعداد نمونه برای هر گروه تعیین‌ شد. برای جمع‌آوری داده‌ها از مصاحبه بالینی ساختاریافته برای محور یک (SCID-1)، مقیاس درجه‌بندی ADHD بزرگسالان بارکلی و مقیاس خطرپذیری استفاده شد. تجزیه‌ و تحلیل داده‌ها با استفاده از تحلیل واریانس چندمتغیری در 18SPSS- انجام شد.

یافته­ ها: یافته‌های پژوهش نشان داد دانشجویان مبتلابه اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی به‌طور معناداری دارای رفتارهای پرخطر بیشتری در رانندگی خطرناک (p<0.05)، گرایش به خشونت (p<0.01) و گرایش به خطرپذیری جنسی (p<0.05) در مقایسه با دانشجویان غیرمبتلا بودند. اما در سایر رفتارهای پرخطر تفاوت معناداری مشاهده نشد.

نتیجه‌گیری: بر اساس یافته‌ها می‌توان نتیجه گرفت بروز رفتارهای پرخطر به میزان بیشتری در بین دانشجویان مبتلا به اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی نسبت به دانشجویان غیرمبتلا بیشتر است.

واژه‌های کلیدی: اختلال کم‌توجهی/ بیش‌فعالی، رفتارهای پرخطر، دانشجویان
متن کامل [PDF 137 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: عمومى
دریافت: ۱۳۹۶/۱/۲۹ | پذیرش: ۱۳۹۶/۱/۲۹ | انتشار: ۱۳۹۶/۱/۲۹



XML   English Abstract   Print


دوره 19، شماره 1 - ( بهار 1396 ) برگشت به فهرست نسخه ها