:: دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) ::
جلد 20 شماره 4 صفحات 301-311 برگشت به فهرست نسخه ها
اثربخشی مدل خودتنظیمی هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس
جلیل فایند ، مریم اکبری ، امید مرادی ، کیومرث کریمی
گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد سنندج، سنندج، ایران
چکیده:   (450 مشاهده)
زمینه و هدف: با توجه به شیوع مشکلات روان‌شناختی در بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس، برخی از گزارش‌‌ها اثربخشی مدل خودتنظیمی هیجانی را مقدم بر درمان‌های مرسوم قبلی دانسته‌اند. بر ‌این اساس این پژوهش با هدف تعیین اثربخشی مدل خودتنظیمی هیجانی بر بهبود کیفیت زندگی بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس انجام شد.‌
روش کار: این پژوهش به‌صورت نیمه تجربی بود که در آن از طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون با گروه کنترل استفاده شد. جامعه پژوهش شامل بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس شهر تبریز در سال 1397 بودند. ابتدا از 220 بیمار، آزمون کیفیت زندگی به‌ عمل آمد و از بین آنها تعداد 40 نفر که طبق معیار نقطه برش در سطح نامطلوبی قرار داشتند، انتخاب شدند و به‌صورت تصادفی در دو گروه 20 نفری آزمون و کنترل قرار گرفتند. مداخله مبتنی بر آموزش خودتنظیمی هیجانی طی 12 جلسه نود دقیقه‌ای، هر هفته یک جلسه اجرا شد. ده روز و سه ماه پس از اتمام جلسات، مجدداً آزمون کیفیت زندگی روی دو گروه اجرا گردید. داده‌‌ها با استفاده از آزمون تحلیل کوواریانس اندازه گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: تحلیل داده‌‌ها نشان داد که بین میانگین نمره‌های پس‌آزمون گروه های آزمون و کنترل تفاوت معنی‌داری وجود داشت (0/01<p)، به نحوی که آموزش خودتنظیمی هیجانی موجب بهبود مؤلفه‌های کیفیت زندگی در گروه آزمایش شده بود. همچنین بعد از پیگیری سه ماهه نیز مدل خودتنظیمی هیجانی، اثر ماندگاری بر کیفیت زندگی این بیماران داشت.
نتیجه گیری: با توجه به تأثیر مثبت خودتنظیمی هیجانی، استفاده از ‌این روش آموزشی در برنامه‌ریزی اقدامات بهداشت روانی برای بیماران مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس توصیه می‌شود.
 
واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی هیجانی، کیفیت زندگی، مولتیپل اسکلروزیس
متن کامل [PDF 144 kb]   (262 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: روان‌پرستاری
دریافت: ۱۳۹۷/۶/۱۰ | پذیرش: ۱۳۹۷/۹/۲۵ | انتشار: ۱۳۹۷/۱۰/۵
فهرست منابع
1. Ransohoff RM, Hafler DA, Lucchinetti CF. Multiple sclerosis- a quiet revolution. Nature Reviews Neurology. 2015;11(3):134-42. [DOI:10.1038/nrneurol.2015.14] [PMID] [PMCID]
2. Mohammadi-Bardbori A, Hosseini MJ. Therapeutic implication of coenzyme Q10 during statin therapy: pros and cons. Trends in Pharmaceutical Sciences. 2015;1(3):119-28 [Persian].
3. Briken S, Rosenkranz SC, Keminer O, Patra S, Ketels G, Heesen C. Effects of exercise on Irisin, BDNF and IL-6 serum levels in patients with progressive multiple sclerosis. Journal of Neuroimmunology. 2016;299:53-58. [DOI:10.1016/j.jneuroim.2016.08.007] [PMID]
4. Ghadampour E, Radmehr P, Yousefvand L. The effectiveness of acceptance and commitment based treatment on social competence and life expectancy of patients with multiple sclerosis. Armaghane Danesh. 2017;21(11):1100-14 [Persian].
5. Johns MM, Zimmerman M, Harper GW, Bauermeister JA. Resilient minds and bodies: Size discrimination, body image, and mental health among sexual minority women. Psychology of Sexual Orientation and Gender Diversity. 2017;4(1):34-42. [DOI:10.1037/sgd0000207]
6. Deckro GR, Ballinger KM, Hoyt M, Wilcher M, Dusek J, Myers P. The evaluation of a mind/body intervention to reduce psychological distress and perceived stress in college students. Journal of American College Health. 2002;50:281-87. [DOI:10.1080/07448480209603446] [PMID]
7. Church DD, Hoffman JR, Mangine GT, Jajtner AR, Townsend JR, Beyer KS. Comparison of high-intensity vs. high-volume resistance training on the BDNF response to exercise. Journal of Applied Physiology. 2016;121(1):123-28. [DOI:10.1152/japplphysiol.00233.2016] [PMID]
8. Misra R, McKean M, West S, Tony R. Academic stress of college students: comparison of student and faculty perceptions. College Student Journal. 2000;34(2):236-46.
9. Rawson HE, Bloomer K, Kendall A. Stress, anxiety, depression, and physical illness in college students. Journal of Genetic Psychology. 2001;155:321-30. [DOI:10.1080/00221325.1994.9914782] [PMID]
10. Cassady JC. The impact of cognitive test anxiety on text comprehension and recall in the absence of salient evaluative pressure. Applied Cognitive Psychology. 2004;18:311-25. [DOI:10.1002/acp.968]
11. Nikmanesh Z, Kazemi Y, Khosravi M. Role of feeling of loneliness and emotion regulation difficulty on drug abuse. Journal of Community Health Research. 2015;4(1):55-64.
12. Garnefski N, Kraaij V. Relationships between cognitive emotion regulation strategies and depressive symptoms: a comparative study of five specific samples. Personality and Individual Differences. 2006;40:1659-69. [DOI:10.1016/j.paid.2005.12.009]
13. Haj Shamsaei M, Kareshki A, Hossein Yazdi SA. Testing the model of mediator role of self- regulation in relation between classroom socio-mental climate and maladjustment. Journal of School Psychology. 2014;3(3):37-21 [Persian].
14. Capaaydin Y. High school students' emotions and emotional regulation during test taking. Department of Educational Sciences Middle East Technical University Ankara, Turkey; 2009.
15. Schutz PA, Benson J, Decuir-Gunby JT. Approach/ avoidance motives, test emotions, and emotional regulation related to testing. Journal of Anxiety, Stress and Coping. 2008;21(3): 263-81. [DOI:10.1080/10615800701787672] [PMID]
16. Hart A, Blincow D, Thomas H. Resilient therapy: strategic therapeutic engagement with children in Crisis. Child Care in Practice. 2008;14(2):131-45. [DOI:10.1080/13575270701868744]
17. Varkera T, Devilly GJ. An analogue trial of inoculation/resilience training for emergency services personnel: proof of concept. Journal of Anxiety Disorders. 2012;26(6):696-701. [DOI:10.1016/j.janxdis.2012.01.009] [PMID]
18. Menezes L, Fernández C, Hernández RC, Contador C. Resilience and the burnout-engagement model informal caregiver of the elderly. Psicothema. 2006;18(4):791-96.
19. Ghazalflo M. The efficacy of hope-based treatment group on improving the quality of life of men with acute myocardial infarction. Thought and Behavior. 2011;6(3):49-67.
20. Hoang P, Schoene D, Gandevia S, Smith S, Lord SR. Effects of a home-based step training program on balance, stepping, cognition and functional performance in people with multiple sclerosis- a randomized controlled trial. Multiple Sclerosis. 2016;22(1):94-103. [DOI:10.1177/1352458515579442] [PMID]
21. Gross JJ. Emotion regulation: affective, cognitive, and social consequences. Psychophysiology. 2002;39:281-91. [DOI:10.1017/S0048577201393198]
22. Leehr EJ, Krohmer K, Schag K, Dresler T, Zipfel S, Giel KE. Emotion regulation model in binge eating disorder and obesity: a systematic review. Neuroscience & Biobehavioral Reviews. 2015;49:125-34. [DOI:10.1016/j.neubiorev.2014.12.008] [PMID]
23. Kalron A, Rosenblum U, Frid L, Achiron A. Pilates exercise training vs. physical therapy for improving walking and balance in people with multiple sclerosis: a randomized controlled trial. Clinical Rehabilitation. 2017;31(3):319-28. [DOI:10.1177/0269215516637202] [PMID]
24. Michopoulos V, Powers A, Moore C, Villarreal S, Ressler KJ, Bradley B. The mediating role of emotion dysregulation and depression on the relationship between childhood trauma exposure and emotional eating. Appetite. 2015;91:129-36. [DOI:10.1016/j.appet.2015.03.036] [PMID] [PMCID]
25. Kuiper NA, McKee M, Kazarian SS, Olinger J. Social perceptions in psychiatric inpatients: relation to positive and negative affect levels. Personality and Individual Differences. 2009;29(10):479-93.
26. Clausen B, Holsgaard-Larsen A, Roos EM. An 8- week neuromuscular exercise program for patients with mild to moderate knee osteoarthritis: a case series drawn from a registered clinical trial. Journal of Athletic Training. 2017;52(6):592-605. [DOI:10.4085/1062-6050-52.5.06] [PMID] [PMCID]



XML   English Abstract   Print



دوره 20، شماره 4 - ( زمستان 1397 ) برگشت به فهرست نسخه ها