[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) ::
جلد 24 شماره 4 صفحات 330-320 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش چند رسانه‫ای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی و درک از بیماری در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده
پروین محمدی ، شیرین مددکار ، زهره کریمیان کاکلکی ، شیرین میرزائیان
گروه پرستاری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (165 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از ابزارهای اساسی در تغییر سبک زندگی و ادراک بیماری، وجود برنامه آموزشی با استفاده از روشهای نوین آموزشی میباشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش چند رسانهای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی و درک از بیماری در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی،  60 بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در سال 1401 در بیمارستان کاشانی شهرکرد به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله علاوه بر اقدامات معمول، دو جلسه آموزش مجازی از طریق نرم­افزار چند رسانه­ای (صدا، فیلم، تصویر و انیمیشن) تحت عنوان کارگاه آموزشی 4 ساعته برای بیماران در تاریخ و ساعت هماهنگ شده با کمک برنامه ادوبی کانکت برگزار گردید. در گروه کنترل، مداخلات روتین انجام گرفت. بعد از اتمام کارگاه، سبک زندگی و ادراک بیماری با استفاده از پرسشنامههای سبک زندگی والکر و ادراک بیماری اندازه­گیری شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و تی زوجی انجام گرفت.
یافته­ها: میانگین امتیاز سبک زندگی و ادراک بیماری بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مطالعه تفاوت آماری معنیداری نداشت (=0/041 p)، در حالی که بعد از اجرای مداخله، میانگین نمرات سبک زندگی و ادراک بیماری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش پیدا کرده بود (p≤ 0/001  ).
نتیجه­ گیری: آموزش مجازی چند رسانه­ای منجر به ارتقاء سبک زندگی و ادراک بیماری در بیماران مورد مطالعه شده است. توصیه می­شود مداخلات آموزشی جهت بهبود سبک زندگی و ادراک بیماری در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی انجام گیرد.


 
واژه‌های کلیدی: آموزش چند رسانه‌ای، سبک زندگی، ادراک بیماری، فیبریلاسیون دهلیزی
متن کامل [PDF 262 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: کارآزمایی بالینی تصادفی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/11/19 | انتشار: 1401/12/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi P, Madadkar S, Karimiankakolaki Z, Mirzaeian S. The Effect of Multimedia Education with the Leventhal’s Model approach on the Lifestyle and Understanding of the Disease in patients with Atrial Fibrillation: a Randomized Controlled Clinical Trial. JHC 2023; 24 (4) :320-330
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1396-fa.html

محمدی پروین، مددکار شیرین، کریمیان کاکلکی زهره، میرزائیان شیرین. تاثیر آموزش چند رسانه‫ای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی و درک از بیماری در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده. مجله سلامت و مراقبت 1401; 24 (4) :330-320

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1396-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.07 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4502