logo
دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 330-320 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi P, Madadkar S, Karimiankakolaki Z, Mirzaeian S. The Effect of Multimedia Education with the Leventhal’s Model approach on the Lifestyle and Understanding of the Disease in patients with Atrial Fibrillation: a Randomized Controlled Clinical Trial. JHC 2023; 24 (4) :320-330
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1396-fa.html
محمدی پروین، مددکار شیرین، کریمیان کاکلکی زهره، میرزائیان شیرین. تاثیر آموزش چند رسانه‫ای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی و درک از بیماری در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده. مجله سلامت و مراقبت. 1401; 24 (4) :320-330

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1396-fa.html


گروه پرستاری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده:   (542 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از ابزارهای اساسی در تغییر سبک زندگی و ادراک بیماری، وجود برنامه آموزشی با استفاده از روشهای نوین آموزشی میباشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش چند رسانهای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی و درک از بیماری در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی انجام شد.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی،  60 بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در سال 1401 در بیمارستان کاشانی شهرکرد به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله علاوه بر اقدامات معمول، دو جلسه آموزش مجازی از طریق نرم­افزار چند رسانه­ای (صدا، فیلم، تصویر و انیمیشن) تحت عنوان کارگاه آموزشی 4 ساعته برای بیماران در تاریخ و ساعت هماهنگ شده با کمک برنامه ادوبی کانکت برگزار گردید. در گروه کنترل، مداخلات روتین انجام گرفت. بعد از اتمام کارگاه، سبک زندگی و ادراک بیماری با استفاده از پرسشنامههای سبک زندگی والکر و ادراک بیماری اندازه­گیری شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و تی زوجی انجام گرفت.
یافته­ها: میانگین امتیاز سبک زندگی و ادراک بیماری بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مطالعه تفاوت آماری معنیداری نداشت (=0/041 p)، در حالی که بعد از اجرای مداخله، میانگین نمرات سبک زندگی و ادراک بیماری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش پیدا کرده بود (p≤ 0/001  ).
نتیجه­ گیری: آموزش مجازی چند رسانه­ای منجر به ارتقاء سبک زندگی و ادراک بیماری در بیماران مورد مطالعه شده است. توصیه می­شود مداخلات آموزشی جهت بهبود سبک زندگی و ادراک بیماری در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی انجام گیرد.


 
متن کامل [PDF 262 kb]   (203 دریافت)    
نوع مطالعه: کارآزمایی بالینی تصادفی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/6/16 | پذیرش: 1401/11/19 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.