گروه پرستاری، واحد شهرکرد، دانشگاه آزاد اسلامی، شهرکرد، ایران
چکیده: (165 مشاهده)
زمینه و هدف: یکی از ابزارهای اساسی در تغییر سبک زندگی و ادراک بیماری، وجود برنامه آموزشی با استفاده از روشهای نوین آموزشی میباشد. پژوهش حاضر با هدف تاثیر آموزش چند رسانهای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی و درک از بیماری در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزیانجام شد. روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، 60 بیمار مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی در سال 1401 در بیمارستان کاشانی شهرکرد به صورت تصادفی به دو گروه مداخله (30 نفر) و کنترل (30 نفر) تقسیم شدند. در گروه مداخله علاوه بر اقدامات معمول، دو جلسه آموزش مجازی از طریق نرمافزار چند رسانهای (صدا، فیلم، تصویر و انیمیشن) تحت عنوان کارگاه آموزشی 4 ساعته برای بیماران در تاریخ و ساعت هماهنگ شده با کمک برنامه ادوبی کانکت برگزار گردید. در گروه کنترل، مداخلات روتین انجام گرفت. بعد از اتمام کارگاه، سبک زندگی و ادراک بیماری با استفاده از پرسشنامههای سبک زندگی والکر و ادراک بیماری اندازهگیری شد. آنالیز داده ها با استفاده از آزمون های تی مستقل و تی زوجی انجام گرفت. یافتهها: میانگین امتیاز سبک زندگی و ادراک بیماری بین دو گروه مداخله و کنترل قبل از مطالعه تفاوت آماری معنیداری نداشت (=0/041 p)، در حالی که بعد از اجرای مداخله، میانگین نمرات سبک زندگی و ادراک بیماری در گروه مداخله در مقایسه با گروه کنترل به طور معناداری افزایش پیدا کرده بود (p≤ 0/001). نتیجه گیری: آموزش مجازی چند رسانهای منجر به ارتقاء سبک زندگی و ادراک بیماری در بیماران مورد مطالعه شده است. توصیه میشود مداخلات آموزشی جهت بهبود سبک زندگی و ادراک بیماری در بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی انجام گیرد.
Mohammadi P, Madadkar S, Karimiankakolaki Z, Mirzaeian S. The Effect of Multimedia Education with the Leventhal’s Model approach on the Lifestyle and Understanding of the Disease in patients with Atrial Fibrillation: a Randomized Controlled Clinical Trial. JHC 2023; 24 (4) :320-330 URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1396-fa.html
محمدی پروین، مددکار شیرین، کریمیان کاکلکی زهره، میرزائیان شیرین. تاثیر آموزش چند رسانهای با رویکرد مدل لونتال بر سبک زندگی و درک از بیماری در بیماران فیبریلاسیون دهلیزی: یک مطالعه کارآزمایی بالینی تصادفی کنترل شده. مجله سلامت و مراقبت 1401; 24 (4) :330-320