دوره 21، شماره 3 - ( پائیز 1398 )                   جلد 21 شماره 3 صفحات 222-212 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه علوم اجتماعی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه ایلام، ایلام، ایران
چکیده:   (2201 مشاهده)
زمینه و هدف: پژوهش­ های اخیر نشان دهنده اهمیت سال­های اولیه کودکی بر تحول آینده کودک است. دلبستگی بین مادر و کودک، سرآغاز تحول در بسیاری از قلمروهای شناختی و اجتماعی است. تهدید این رابطه متقابل به تاثیر منفی بر توانمندی کودک در برقراری رابطه با دنیای خارج منجر می­شود. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر مداخله خانواده محور بر اساس برنامه کوئین بر دلبستگی کودکان پیش­ دبستانی انجام گرفت.
روش کار: روش تحقیق در این پژوهش، نیمه­ تجربی از نوع پیش­آزمون- پس ­آزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران دارای کودک پنج ساله در مهدهای کودک منطقه 3 شهر تهران در سال تحصیلی 1397- 1396 بودند. از بین آنها تعداد 80 نفر از مادران به شیوه نمونه ­گیری خوشه­ ای انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 40 نفری قرار گرفتند. ابزار پژوهش شامل پرسشنامه میزان امنیت دلبستگی کودک کیوست (1987) بود. گروه آزمایش در 17 جلسه 90 دقیقه ­ای تحت آموزش برنامه کوئین قرار گرفتند. داده ­ها با استفاده از تحلیل کواریانس با اندازه ­گیری مکرر تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ­ها: یافته ­های پژوهش نشان داد که قبل از مداخله، بین دو گروه آزمایش و کنترل از نظر میانگین نمرات دلبستگی تفاوت معناداری وجود نداشت، در حالی که بعد از مداخله اختلاف معنا­داری بین میانگین نمرات دلبستگی در دو گروه، مشاهده گردید (0/01<p).
نتیجه گیری: این مداخله تاثیر معناداری بر دلبستگی کودکان پیش­ دبستانی داشت، بنابراین پیشنهاد می­شود مشاوران و درمان گران برای بهبود دلبستگی کودکان از روش خانواده محور بر اساس برنامه کوئین استفاده نمایند.
متن کامل [PDF 153 kb]   (636 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی |
دریافت: 1397/12/20 | پذیرش: 1398/7/20 | انتشار: 1399/4/8

فهرست منابع
1. Whiddon M. Parent emotional functioning, parent responsiveness, and child adjustment [PhD thesis]. Philosophy in psychology. University Graduate School. Florida International University; 2009.
2. Jacobson JW, Mulick JA, Rojahn J. (Eds.). Issues in clinical child psychology. Handbook of intellectual and developmental disabilities. New York (NY): Springer Publishing Company; 2007. [DOI:10.1007/0-387-32931-5]
3. Berlin LJ, Ziv Y, Amaya-Jackson L, Greenberg MT. Duke series in child development and public policy. Enhancing early attachments: Theory, research, intervention, and policy. New York (NY): Guilford Press; 2005.
4. Grey IK, Yates TM. Preschoolers' narrative representations and childhood adaptation in an ethnoracially diverse sample. Attachment & Human Development. 2014;16(6):613-32. [DOI:10.1080/14616734.2014.962063] [PMID]
5. Busch AL, Lieberman AF. Mothers' adult attachment interview ratings predict preschool children's IQ following domestic violence exposure. Attachment & Human Development. 2010;12(6):505-27. [DOI:10.1080/14616734.2010.504542] [PMID]
6. Thompson RA. Early attachment and later development: familiar questions, new answers. In: Cassidy J, Shaver PR, editors. Handbook of attachment: theory, research, and clinical applications. New York: The Guilford Press; 2008.
7. Besharat MA, Tavalaeyan F, Asadi Saghandi MM. Relationship between attachment styles and emotional intelligence: mediating role of ego strength. Modern Psychological Research. 2016;11(44):22-47 [Persian].
8. Ghanbari, S. The effectiveness of parent-centered attachment education on reducing the anxiety syndrome of preschool children [PhD theses]. Psychology, Tehran: Faculty of Education and Psychology. Shahid Beheshti University; 2011 [Persian].
9. Nadali H, Besharat MA, Rostami R, Bahrami Ehsan, H. The effectiveness of mother-child attachment-based intervention in enhancing preschoolers' attachment security. Evolutionary Psychology Quarterly: Iranian Psychologists. 2016;12(48):343-54 [Persian].
10. Landry SH. The role of parents in early childhood learning. In: Tremblay RE, Boivin M, Peters RDeV, editors. Encyclopedia on Early Childhood Development [online]. Montreal, Quebec: Centre of Excellence for Early Childhood Development and Strategic Knowledge Cluster on Early Child Development; 2008.
11. Beckes L, Coan JA, Morris JP. Implicit conditioning of faces via the social regulation of emotion: ERP evidence of early attentional biases for security conditioned faces. Psychophysiology. 2013;50(8):734-42. [DOI:10.1111/psyp.12056] [PMID]
12. Doinita NE, Maria ND. Attachment and parenting styles. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015;203:199-204. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.08.282]
13. Besharat MA, Jabbari A, Saadati M. Predicting children's attachment indices according to parental attachment: an intergenerational study. Evolutionary Psychology Quarterly: Iranian Psychologists. 2016;13(49):4-12 [Persian].
14. Follan M, McNamara M. A fragile bond: adoptive parents' experiences of caring for children with a diagnosis of reactive attachment disorder. Journal of Clinical Nursing. 2014;23(7-8):1076-85. [DOI:10.1111/jocn.12341] [PMID]
15. Shirvanian N, Michael T. Implementation of attachment theory into early childhood settings. International Education Journal: Comparative Perspectives. 2017;16(2):97-115.
16. Andrade SA, Santos DN, Bastos AC, Pedromônico MRM, Almeida-Filho Nd, Barreto ML. Family environment and child's cognitive development: an epidemiological approach. Revista de Saúde Pública. 2005;39(4):606-11. [DOI:10.1590/S0034-89102005000400014] [PMID]
17. Malekipour A. The role of environmental factors on the comprehensive development of children. Preschool Education Growth Magazine. 2014;6(1):18-22 [Persian].
18. Vadoudi S, Ghasemzadeh S, Yazdi SM. The effectiveness of a family-centered intervention on parent-child interactions and externalized problems of children with down's syndrome. Scientific Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2018;16(3):255-68 [Persian].
19. Zeraati H, Nasimi F, Milan Dalee M, Shahinfar J, Momenizade A, Barfidokht A. The effect of family-centered care program on maternal attachment in mothers of premature infants. Journal of Babol University of Medical Sciences. 2017;19(6):22-27 [Persian].
20. Quinn K. Preparing children to enter pre-school and primary school. Translated by: Abedi A, Hesam M. Esfahan (NY): Publishing Neveshteh; 2016 [Persian].
21. Motahari M. Toy selection guide (with emphasis on psychology play). Tehran: Alborz; 2011 [Persian].
22. Read V. Developing attachment in early years settings: nurturing secure relationships from birth to five years. Hoboken: Routledge Ltd; 2014. [DOI:10.4324/9781315794945]
23. Aghajani T, Vakil Jabbarov R, Mustafayev M. The effect of playing on children's social skills: case of study: preschool children in tehran. Journal of Iranian Social Development Studies. 2014;6(3):97-104 [Persian].
24. Malekpour M, Nesai Moghadam. Effect of sandplay therapy on cognitive development of educable mentally retarded. Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2014;41(6):141-53 [Persian].
25. Sayehmiri K. Applied biostatistics and research method. Ilam (NY): Nowruzi Publishing; 2014 [Persian].
26. Waters E, Deane K. Defining and assessing individual differences in attachment relationships: Q-methodology and the organization of behavior in infancy and early childhood. Monographs of the Society for Research in Child Development. 1985;50:41-65. [DOI:10.2307/3333826]
27. Van IJzendoorn MH, Vereiken MJL, Bakermans-Kranenburg MJ, Riksen-Walraven JM. Assessing attachment security with the attachment Q-sort: meta-analytic evidence for the validity of the observer AQS. Child Development. 2004;(75):1188- 213. [DOI:10.1111/j.1467-8624.2004.00733.x] [PMID]
28. Tabaeh-Emami SH, Nouri A, MalekPour M, Abedi A. Effectiveness of cognitive-behavior training for mothers on changing maternal behavior and child's insecure attachment. Journal of Clinical Psychology. 2011;3(11):7-16 [Persian].

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.