logo
دوره 13، شماره 4 - ( زمستان 1390 1390 )                   جلد 13 شماره 4 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Rostambeygi P, Barkhordary M, Hojjati H. Effect of Humor Training on Depression in Nursing Students . JHC 2011; 13 (4)
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-109-fa.html
رستم بیگی پریسا، برخورداری معصومه، حجتی حمید. تأثیرآموزش شوخی گرایی بر افسردگی دانشجویان پرستاری. مجله سلامت و مراقبت. 1390; 13 (4)

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-109-fa.html


چکیده:   (5513 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف:افسردگی از مسائل مهم مربوط به سلامت با افزایش میزان شیوع می باشد.امروزه روان شناسان دریافته اند که در وجود انسان ها برخی توانمندی ها نهفته است که می تواند به عنوان سپری درمقابل بیماریهای روانی عمل کند. یکی از این توانمندیها شوخ طبعی است. این مطالعه با هدف تعیین تأثیر آموزش شوخی گرایی بر افسردگی در دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان صورت گرفت.

روش ها:این مقاله مطالعه ای تجربی است که در آن 190 نفر از دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان در سال 1387به صورت تصادفی در دو گرو ه آزمون و گواه قرار گرفتند. ابزار مطالعه شامل 3 قسمت بود که شامل یک پرسشنامه 24 سؤالی شوخی گرایی مک گی، سؤالات مقیاس افسردگی پرسشنامه سلامت عمومی گلدبرگ و هیلر و یک فرم اطلاعات جمعیت شناسی، قبل و بعد از آموزش شوخی گرایی، توسط افراد تکمیل شد. جهت تعیین اعتبار ابزار گردآوری داده ها از روش اعتبار محتوا و جهت تعیین پایایی ابزار از آزمون مجدد استفاده گردید. کلاسهای آموزش شوخی گرایی طی چهار جلسه سه ساعته برای گروه آزمون برگزار شد. جهت تجزیه و تحلیل اطلاعات از SPSS 14 و از روشهای آماری توصیفی  و استنباطی استفاده گردید.

یافته ها:میانگین نمره شوخی گرایی پیش آزمون در گروه آزمون 71/24±3/125 و در گروه گواه 43/19±120 و میانگین نمره افسردگی در گروه آزمون 25/3±49/9 و در گروه گواه 49/3±21/10 بود و میانگین نمره شوخی گرایی در پس آزمون، گروه آزمون 50/11±6/144 و در گروه گواه 57/19±91/119 و میانگین نمره افسردگی در گروه آزمون 52/1±83/7 و در گروه گواه 2/3±24/10 بود. بین میانگین نمرات شوخی گرایی گروه آزمون در پیش آزمون و پس آزمون اختلاف معنی داری وجود داشت که نشان می دهد آموزش شوخی گرایی  در افزایش شوخ طبعی تأثیر داشته است (P≤0/01)، همچنین تفاوت آماری معنی داری بین میانگین نمرات افسردگی در گروه آزمون در پیش آزمون و پس آزمون وجود داشت  (P≤0/01) که نشان می دهد آموزش شوخی گرایی بر کاهش افسردگی تأثیر داشته است.

نتیجه گیری:آموزش شوخی گرایی بر افسردگی دانشجویان پرستاری دانشگاه آزاد اسلامی واحد استهبان تأثیر گذار بود. بنابراین آموزش شوخی گرایی با برنامه ریزی جامع و با بهره گیری از شیوه های نوین آموزشی می تواند در افزایش سطح آگاهی و علاقه افراد جامعه به شوخی مؤثر واقع شود و راهی مناسب برای پیشگیری از افسردگی باشد.

واژه های کلیدی:شوخی گرایی، افسردگی، آموزش، دانشجو، پرستاری

متن کامل [PDF 317 kb]   (2765 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/3/11 | پذیرش: 1393/3/11 | انتشار: 1393/3/11

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.