logo
دوره 21، شماره 4 - ( زمستان 1398 )                   جلد 21 شماره 4 صفحات 361-353 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lak P, Noroozi M, Ehsanpoor S. Comparing the Effect of Methods of Group Education and Education by Multimedia Compact Disk on Mothers’ Knowledge and Attitude about Child Sexual Abuse. JHC 2019; 21 (4) :353-361
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1142-fa.html
لک پیمانه، نوروزی مهناز، احسانپور سهیلا. مقایسه تاثیر آموزش به دو روش گروهی و لوح فشرده مولتی‫ مدیا بر آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک‫ آزاری جنسی. مجله سلامت و مراقبت. 1398; 21 (4) :353-361

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1142-fa.html


گروه مامایی و بهداشت باروری، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران
چکیده:   (2128 مشاهده)
زمینه و هدف: کودکان از آسیب پذیرترین گروههای جامعه هستند و خطر آزار توسط افراد گوناگون همواره آنان را تهدید میکند. مادران مهمترین منبع قابل اعتماد جهت ارائه اطلاعات به کودکان میباشند. هدف این پژوهش مقایسه تاثیر آموزش به دو روش گروهی و لوح فشرده مولتی مدیا بر آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی بود.
روش کار: در این کارآزمایی بالینی تعداد 100 نفر از مادران دارای فرزند زیر 18 سال و دارای پرونده در مراکز بهداشتی درمانی شهر اصفهان انتخاب شدند و در دوگروه آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده مولتی مدیا در زمینه تعریف، شیوع، تشخیص، پیشگیری و مدیریت کودک آزاری جنسی مورد آموزش قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده‌ها پرسشنامه محقق ساخته بود که توسط مادران در دو مرحله قبل و بعد از مداخله تکمیل گردید. داده ها با استفاده از روشهای آماری توصیفی و استنباطی و نرم افزار SPSS-19 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها: میانگین نمرات آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی در هر یک از دو گروه آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده مولتی مدیا بعد از آموزش نسبت به قبل از آموزش افزایش معنی‌داری داشت (0/001<p). در میانگین نمره آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی بین دو گروه بعد از مداخله تفاوت آماری معنیداری مشاهده نشد.
نتیجه گیری: هر دو روش آموزش گروهی و آموزش با لوح فشرده مولتی مدیا در ارتقاء آگاهی و نگرش مادران در مورد کودک آزاری جنسی موثر میباشند. با توجه به مزایای فراوان آموزش با لوح فشرده مولتی مدیا از جمله به صرفه بودن و امکان استفاده در هر زمان، به کارگیری آن در برنامه‌های آموزشی مادران توصیه میشود.
متن کامل [PDF 124 kb]   (828 دریافت)    
نوع مطالعه: کارآزمایی بالینی تصادفی | موضوع مقاله: بهداشت باروری
دریافت: 1398/9/24 | پذیرش: 1398/12/25 | انتشار: 1399/4/8

فهرست منابع
1. Hagras AM, Moustafa SM, Barakat HN, El-Elemi AH. Medico-legal evaluation of child sexual abuse over a six-year period from 2004 to 2009 in the Suez Canal area, Egypt. Egyptian Journal of Forensic Sciences.2011; 1(1):58-66. [DOI:10.1016/j.ejfs.2011.04.009]
2. Amin A, MacMillan H, Garcia-Moreno C. Responding to children and adolescents who have been sexually abused: WHO recommendations. Paediatrics and International Child Health. 2018; 38(2):85-86. [DOI:10.1080/20469047.2018.1427179] [PMID]
3. Frias SM, Erviti J. Gendered experiences of sexual abuse of teenagers and children in Mexico. Child Abuse and Neglect. 2014; 38 (4):776-787. [DOI:10.1016/j.chiabu.2013.12.001] [PMID]
4. Shattuck A, Finkelhor D, Turner H, Hamby S. Children exposed to abuse in youth-serving organizations: Results from national sample surveys. JAMA Pediatrics. 2016; 170(2):e154493. [DOI:10.1001/jamapediatrics.2015.4493] [PMID]
5. Baril K,Tourigny M,Paillé P,Pauze R. Characteristics of sexually abused children and their non-offending mothers followed by child welfare services: The role of a maternal history of child sexual abuse. Journal of Child Sexual Abuse. 2016; 25(5): 504-523. [DOI:10.1080/10538712.2016.1176096] [PMID]
6. Shariat S, Monshei Gh. A prediction model based on personality traits and domestic violence against women and child abuse history spouses in Isfahan. Community Health. 2017; 4 (2):90-98. [In Persian]
7. Celik CB, Odaci H. The effect of experience of childhood abuse among university students on self-perception and submissive behavior. Children and Youth Services Review. 2012; 34 (1):200-204. [DOI:10.1016/j.childyouth.2011.09.017]
8. Sadock BJ, Sadock VA, Ruiz P. Kaplan and Sadock's synopsis of psychiatry: Behavioral sciences/clinical psychiatry, 11th ed, Netherlands: Wolters Kluwer, 2015:50-55.
9. Friedman LS, Sheppard S, Friedman D. A retrospective cohort study of suspected child maltreatment cases resulting in hospitalization. Injury. 2012; 43 (11): 1881-1887. [DOI:10.1016/j.injury.2012.07.192] [PMID]
10. Rheingold AA, Zajac K, Chapman JE, Patton M, de Arellano M, Saunders B, et al. Child sexual abuse prevention training for childcare professionals: an independent multi-site randomized controlled trial of Stewards of Children. Prevention Science. 2015; 16(3):374-385. [DOI:10.1007/s11121-014-0499-6] [PMID]
11. Abolghasemi N, Merghati Khoei E, Taghdissi H. Teachers' perceptions of sex education of primary school children. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research.2010; 8(2):27-39. [In Persian]
12. Khorami Rad A, Heidari A, Ahmari Tehran H. Comparison of two self-learning methods (CD-Rom or booklet) for physician education about reporting diseases cases. Iranian Journal of Medical Education. 2011; 11 (2):149-158. [In Persian]
13. Jayatilleke AC, Yoshikawa K,Yasuoka J, Poudel KC, Fernando N, Jayatilleke AU, et al.Training Sri Lankan public health midwives on intimate partner violence: A pre- and post-intervention study. BMC Public Health. 2015; 15:31. [DOI:10.1186/s12889-015-1674-9] [PMID] [PMCID]
14. Fani MM, Mehravar S, Mehrabi M. Level of learning and satisfaction through traditional Methods and the use of multimedia: A comparative study. Interdisciplinary Journal of virtual learning in Medical Sciences. 2014; 5(2):72-78. [In Persian]
15. Mostofi N, Garmaroudi G , Shamshiri A, Shakibazadeh E. Effect of group education on knowledge, attitude and practice of mothers of adolescent girls about sex education. Journal of School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2016; 14 (3):45-59. [In Persian]
16. White C, Shanley DC, Zimmer-Gembeck MJ, Lines K, Walsh K, Hawkins R. Cluster randomized-control trial for an Australian child protection education program: Study protocol for the Learn to be safe with Emmy and friends. BMC Public Health.2016; 16:72. [DOI:10.1186/s12889-016-2721-x] [PMID] [PMCID]
17. 17-Mohammadi B, Vahedparast H, Ravanipour M, Sadeghi T. Comparing the effects of heart dysrhythmia training through Bboth lecture and multimedia software approaches on the knowledge retention of nursing students. Quarterly Educational Development of Jundishapur. 2015; 6(2): 115-121. [In Persian]
18. Hugenholtz NIR, de Croon EM, Smits PB, van Dijk FJH, Nieuwenhuijsen K. Effectiveness of e-learning in continuing medical education for occupational physicians. Occupational Medicine. 2008; 58 (5): 370-372. [DOI:10.1093/occmed/kqn053] [PMID] [PMCID]
19. Khodadadi E, Mohammadzadeh SH , Hekmatpou D, Zohoor AR. A comparison between the effectiveness of pacemaker care education through compact disc and group education on nurses 'knowledge and performance in educational hospitalsof Arak University of Medical Sciences in 2012. Modern Care. 2013; 10 (1):10-18. [In Persian]
20. Hashemiparast MS, Sadeghi R, Ghaneapur M, Azam K, Tol A. Comparing e-learning and lecture-based education in control of nosocomial infections. Payavard.2016; 10(3): 230-238. [In Persian]
21. Rousta R, Mirzaii Najmabadi kh, Asgharipour N, Saki A. Effects of group training on maternal knowledge and attitude toward sexual health education to 12 to 14 years old boys. Journal of Midwifery & Reproductive Health. 2019; 7(4): 1936-1945.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.