logo
دوره 15، شماره 3 - ( پاییز 1392 )                   جلد 15 شماره 3 صفحات 9-17 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sadeghi F, Kermanshahi S, Memariyan R. Comparison of Quality of Life of School-age Children with Congenital Heart Disease as Perceived by Children and their Parents. JHC 2013; 15 (3) :17-9
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-31-fa.html
صادقی فرشته، کرمانشاهی سیما، معماریان ربابه. مقایسه کیفیت زندگی کودکان سن مدرسه مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی از دیدگاه خود و والدین . مجله سلامت و مراقبت. 1392; 15 (3) :17-9

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-31-fa.html


چکیده:   (7348 مشاهده)

چکیده

زمینه: توجه به ابعاد کیفیت زندگی کودک از دیدگاه کودک و والدین جهت شناسایی نیازهای اختصاصی و اتخاذ روش های درمانی- مراقبتی مناسب و موثر از اهمیت خاصی برخورداراست . لذا پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت زندگی کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی از دیدگاه خود و والدین آنها انجام شد .

روش کار: در یک مطالعه توصیفی- تحلیلی ، کیفیت زندگی 60 کودک سن مدرسه مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی بستری در بخش های اطفال بیمارستان شهید رجایی شهر تهران با نمونه گیری در دسترس مورد بررسی قرار گرفت . ابزار جمع آوری اطلاعات، پرسشنامه اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه کیفیت زندگی کودک مبتلا به بیماری قلبی (PedsQl Cardiac Module) از دیدگاه کودکان و والدین بود. داده ها به کمک نرم افزار SPSS v.16 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته ها: میانگین نمره کل کیفیت زندگی این کودکان از دیدگاه خودشان 09/0 ± 5/0 و از دیدگاه والدینشان 08/0  ± 61/0 بود   (00/0 =p). میانگین نمرات کیفیت زندگی در تمامی ابعاد ( به جز بعد مشکلات بیماری ) و نیز در کل بین دو دیدگاه کودکان و والدین تفاوت معنی داری داشت (05/0>p).

نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد که دیدگاه کودکان مبتلا به بیماری مادرزادی قلبی و والدین ایشان نسبت به ابعاد مختلف کیفیت زندگی متفاوت می باشد. بنابراین توصیه می شود پرستاران  و مراقبین بهداشتی در کنار مراقبت های درمانی، برنامه هایی پیگیر را به منظور ارتقا سطح کیفیت زندگی این بیماران همراه با خانواده آنها  ارائه دهندتا بتوانند گام موثری در راستای توانمند کردن کودک و خانواده در جهت کنترل بیماری، پیشگیری از عوارض، اضطراب و نگرانی، و در نتیجه افزایش سطح خودمراقبتی و ارتقای کیفیت زندگی کودک بردارند.  

متن کامل [PDF 591 kb]   (2234 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/1/3 | پذیرش: 1393/1/3 | انتشار: 1393/1/3

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.