دوره 17، شماره 2 - ( تابستان 1394 )                   جلد 17 شماره 2 صفحات 145-137 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


گروه پرستاری، دانشکده پرستاری مامایی قزوین، دانشگاه علوم پزشکی قزوین، قزوین، ایران.
چکیده:   (4142 مشاهده)

زمینه و هدف: هراس اجتماعی شایع‏ترین اختلال اضطرابی است و معمولاً در اوایل دوران نوجوانی یا بزرگسالی همراه با افزایش خودآگاهی ایجاد می گردد. مطالعات محدودی شیوع هراس اجتماعی را در دانشجویان پرستاری و مامایی بررسی نموده اند؛ لذا هدف از مطالعه حاضر تعیین شیوع و عوامل مرتبط با هراس اجتماعی در دانشجویان پرستاری و مامایی بود.

روش کار: در این مطالعه توصیفی- تحلیلی از نوع مقطعی، در مجموع 220 دانشجو (123 نفر پرستاری و 97 نفر مامایی) از دانشکده پرستاری و مامایی قزوین در سال 1392 به روش سرشماری شرکت نمودند. ابزار گردآوری داده‏ ها، پرسشنامه دو قسمتی شامل اطلاعات فردی- اجتماعی و ابزار ارزیابی هراس اجتماعی بود. اطلاعات به دست آمده با استفاده از آزمون‏های  توصیفی و تحلیلی به کمک SPSS-16 تجزیه و تحلیل شدند.

یافته‏ها: میانگین سنی دانشجویان 8/3±23/21 سال و اکثراً زن (7/76%، 168 نفر) بودند. شیوع هراس اجتماعی در بین دانشجویان 6/28 درصد بود. فراوانی شدت هراس اجتماعی خفیف 19 درصد، متوسط 3/7 درصد، شدید 9/0درصد و خیلی شدید 9/0درصد بود.بین سطح تحصیلات مادر (01/0p<، 534/0OR=) و محل سکونت و ابتلا به هراس اجتماعی ارتباط آماری معنی‏داری مشاهده شد (05/0p<، 613/2OR=)؛ بطوری که سطح تحصیلات پایین تر مادر و زندگی شهری شانس ابتلا به هراس اجتماعی را افزایش می داد.

نتیجه گیری: شیوع هراس اجتماعی  در مطالعه نسبتاً بالا بود. راهبردهای پیشگیرانه و درمانی جهت کاهش شیوع هراس اجتماعی در دانشجویان به‏ صورت آگاه نمودن دانشجویان و والدین آنها در مورد در دسترس بودن درمان‏های دارویی و روانی برای هراس اجتماعی توصیه می شود.

متن کامل [PDF 205 kb]   (2119 دریافت)    
نوع مطالعه: توصيفي- تحليلي |
دریافت: 1393/9/4 | پذیرش: 1394/3/31 | انتشار: 1394/6/31

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.