دوره 20، شماره 3 - ( پائیز 1397 )                   جلد 20 شماره 3 صفحات 260-252 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


گروه مامایی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (3277 مشاهده)
زمینه و هدف: گردشگری سلامت، سفری سازمان­یافته است که به منظور حفظ، بهبود و بازیابی سلامت جسمی و روانی صورت میپذیرد و به عنوان یکی از ابعاد گردشگری، به توسعه پایدار و پویایی اقتصادی کشور کمک می­نماید. هدف از این مطالعه تعیین عوامل موثر بر سفر درمانی  به ایران از دیدگاه گردشگران آذربایجانی بود.
روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه ترکیبی بود که در بخش کیفی آن، با ده نفر از گردشگران آذربایجانی، مصاحبه­ نیمه­ ساختار­مند انجام شد. داده ها با استفاده از تحلیل محتوای کیفی  آنالیز شده و متغیرهای موثر در جذب و نیز عوامل نارضایتی گردشگران مشخص گردید. در مرحله بعدی با استفاده از نتایج بخش کیفی مطالعه و نیز مرور متون، پرسشنامه­ ای براساس سیستم لیکرت تهیه و توسط 213 گردشگر سلامت تکمیل گردید و عوامل موثر براساس شدت تاثیرشان امتیازبندی شدند. داده ها توسط نرم­افزار SPSS-20 و با استفاده از آمار توصیفی شامل فراوانی، میانگین و انحراف معیار تجزیه و تحلیل شدند.
یافته ها: بیشتر شرکت کنندگان در مطالعه (63/4%)، مرد بوده و بین 20 تا 40 سال سن داشتند (43/2%) . بالاترین فراوانی در رابطه با نوع بیماری جهت مراجعه مربوط به بیماری‌های داخلی (10/3%)، عفونی (9/4%)، جراحی (8/5%) و اورولوژی (8%) بود. دو عامل کیفیت خدمات درمانی و هزینه درمان به ترتیب با میانگین و انحراف معیار 0/05±3/08 و 0/35±3/05 موثرترین عوامل در مسافرت درمانی به ایران بودند. عوامل تجهیزات پزشکی و سیاسی- امنیتی نیز به ترتیب با میانگین 0/07±2/98 و 0/04±2/98 در رتبه های­ سوم و چهارم قرار داشتند. زمان انتظار برای دریافت خدمات، با میانگین 0/09±2/84 کمترین عامل تأثیرگذار در سفر به ایران از دیدگاه گردشگران آذربایجانی بود.
نتیجه­ گیری: نتایج نشان داد که کیفیت خدمات درمانی، هزینه درمان، تجهیزات پزشکی و عوامل سیاسی- امنیتی بر انگیزه ورود بیماران خارجی به ایران اثر مثبت داشته، اما زمان انتظار، تنوع درمانی، عوامل جامعه ­شناختی و جاذبه‌های گردشگری، تأثیر زیادی نداشتند. بنابراین پیشنهاد میشود در برنامه‌های بازاریابی و تبلیغاتی، روی پنج عامل اول تمرکز صورت گیرد.
متن کامل [PDF 133 kb]   (1526 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل |
دریافت: 1396/10/20 | پذیرش: 1397/3/30 | انتشار: 1397/6/31

فهرست منابع
1. Khachaki BL. Tourism as an industry. Rahbord. 1387;1(2):171-206 [Persian].
2. Tomazzoni EL, Crosdales C, DelCarmen L. Ciclo virtuoso de satisfacción de los turistas del evento Natal Luz y desarrollo turístico y socioeconómico de la ciudad de Gramado (Serra Gaúcha, Brasil). Estudios y perspectivas en turismo. 2013;22(4):630-60.
3. Jariyachamsit S. An investigation of safety in tourism: an experience of young tourists in Bangkok, Thailand. Procedia-Social and Behavioral Sciences. 2015;197:1931-935. [DOI:10.1016/j.sbspro.2015.07.571]
4. Le-Klaehn DT, Gerike R, Hall CM. Visitor users vs. non-users of public transport: the case of Munich, Germany. Journal of Destination Marketing & Management. 2014;3(3):152-61. [DOI:10.1016/j.jdmm.2013.12.005]
5. Council WTT. Travel & tourism economic impact 2017 world. United Kingdom: london, Available In: https://www.wttc.org/-/media/files/reports/economic-impact-research/regions- 2017/world2017.pdf
6. Caballero-Danell S, Mugomba C. Medical tourism and its entrepreneurial opportunities- a conceptual framework for entry into the industry. Master Thesis in Economic. School of Business. University of Gothenburg; 2007.
7. Izadi M, Ayoobian A, Nasiri T, Joneidi N, Fazel M, Hosseinpourfard MJ. Situation of health tourism in Iran; opportunity or threat. Iranian Journal of Military Medicine. 2012;14(2):69-75.
8. Hadizadehmoghadam A, Zahediannezhad MH, Ghanbarzademiyandehi R, Fakharmanesh S. The model of effective variables on medical tourisms' motivation for choosing. Iran Journal of Business Management. 2013;12(3):59-79 [Persian].
9. Tourani S. Medical tourism in Iran: analysis of opportunities and challenges with MADM approach. Research Journal of Biological Sciences. 2010;5(3):251-57. [DOI:10.3923/rjbsci.2010.251.257]
10. Garrod B. Local participation in the planning and management of ecotourism: a revised model approach. Journal of Ecotourism. 2003;2(1):33-53. [DOI:10.1080/14724040308668132]
11. Ramirez de Allerano AB. Patients without borders: the emergence of medical tourism. International Journal of Health Services. 2007;37(1):193-98. [DOI:10.2190/4857-468G-2325-47UU] [PMID]
12. Lunt N, Horsfall D, Hanefeld J. Handbook on medical tourism and patient mobility. 1st edition. University of York and Johanna Hanefeld: Edward Elgar; 2015. [DOI:10.4337/9781783471195]
13. Herrick DM. Medical tourism: global competition in health care. Dallas, Texas: National Center for Policy Analysis, Report No. 304; 2007 November.
14. Rahimpoor A. Statistical analysis of the world tourism industry, future markets and the status of Iran. Journal of Tourism. 2012;1(1):115-32 [Persian].
15. Forum WE. The Travel & Tourism Competitiveness Report 2013. Geneva: World Economic Forum; 2013.
16. Forum WE. The Global Competitiveness Report 2017–2018. Schwab K, Geneva; 2018.
17. Islamic Republic of Irans 20-Year Outlook to 2025. Government Information Base . https://chmb.mporg.ir/FileSystem/View/File.aspx?FileId=e4a12549-f020-4856-b1cc-e74650fc187c [Persian].
18. Han H, Hyun SS. Customer retention in the medical tourism industry: impact of quality, satisfaction, trust, and price reasonableness. Tourism Management. 2015;46:20-29. [DOI:10.1016/j.tourman.2014.06.003]
19. Home RA. A new tune from an old instrument: the application of SERVQUAL to a tourism service business Journal of Quality Assurance in Hospitality & Tourism. 2006;6(3-4):185-202. [DOI:10.1300/J162v06n03_11]
20. Maleki S, Tavangar M. Analyzing health tourism challenges in Mashhad from the perspective of foreign patients. Journal of Geography and Urban Space Development. 2016;2(2):153-165 [Persian].
21. Pham TH. A study of the determinants influencing customer satisfaction in medical tourism industry in Singapore. Australia: Southern Cross University; 2015.
22. Mahmoudifar Y, Tabibi SJ, Nasiripour AA, Riahi L. Effective factors on the development of medical tourism industry in the West Azerbaijan Province, Iran: pattern presentation. International Journal of Medical Research & Health Sciences. 2016;5(7):620-30.
23. Delgoshaei B, Ravaghi H, Abolhassani N. Importance-performance analysis of medical tourism in Iran from medical tourists and medical services provider's perspective. Middle-East Journal of Scientific Research. 2012;12(11):1541-547 [Persian].
24. Dehdashti Z, Anchei A. Experience of Malaysia, Turkey and Tunisia in tourism development. Tourism Management Studies. 2004;2(4):31-67 [Persian].
25. Garcia AG, Besinga CA. Challenges and opportunities in the Philippine medical tourism industry. The SVG Review. 2006;4(1):41-55.
26. Marlowe J, Sullivan P. Medical tourism: the ultimate outsourcing. People and Strategy. 2007;30(2):8-10.
27. Delgoshaei B, Jabbari A, Farzin MR, Sherebafchizade N, Tabibi SJ. Current status of medical tourism: case study of Iran. Quarterly of Payesh. 2012;11(2):171-79 [Persian].
28. Keshavarz H, Jabarifar SE, Hasseinpour K. Evaluation of social, cultural and infrastructural factors influencing the development of dental tourism in Isfahan, Iran. Journal of Isfahan Dental School. 2013;8(7):684-94.
29. Fani Khiavi R. Health tourism development strategies in Ardabil. International Journal of Travel Medicine and Global Health. 2014;2(2):65-67 [Persian].
30. Farhadi F. Factors affecting the development of health tourism industry from the perspective of managers and health professionals in Tehran. University of Esfahan; 2011 [Persian].
31. Turner L. 'First world health care at third world prices': globalization, bioethics and medical tourism. Biosocieties. 2007;2(3):303-25. [DOI:10.1017/S1745855207005765]
32. Howze KS. Medical tourism: symptom or cure. Georgia Law Review. 2007;41(3):1013-52.
33. Connell J. Medical tourism: sea, sun, sand and… surgery. Tourism Management. 2006;27(6):1093-100. [DOI:10.1016/j.tourman.2005.11.005]
34. Burkett L. Medical tourism: concerns, benefits, and the American legal perspective. The Journal of Legal Medicine. 2007;28(2):223-45. [DOI:10.1080/01947640701357763] [PMID]
35. Mahdavi Y, Mardani S, Hashemidehaghi Z, Mardani N. The factors in development of health tourism in Iran. International Journal of Travel Medicine and Global Health. 2013;1(2):113-18 [Persian].
36. Awadzi W, Panda D. Medical tourism: globalization and the marketing of medical services. Consortium Journal of Hospitality & Tourism. 2006;11(1):75-81.
37. Zibakalam S, Goodarzi M. Turkish and Iranian foreign policy in central Asia (feasibility study strategic reletions between the two countries based on comparative model). Political Science and International Relations. 2013;6(21);165-95.
38. Taghvaei M, Goodarzi M. Developing and prioritizing the formation of strategies in medical tourism (case study: Shiraz Metropolis). Research and Urban Planning. 2016;7(24):1-22 [Persian].
39. Nasiripour AA, Raeissi P, Maleki MR, Bafghi MJA. A mixed model for health services marketing in Iranian Public hospitals. Health Information Management. 2013;9(7):1158-68 [Persian].
40. Ghasemi Yalghouzaghaji A, Asadzadeh A, Khoshkhoo MHI, Jabarzadeh Y. Evaluation of medical tourism attraction factors with fuzzy combined multi-criteria decision making approach (case study: East Azarbaijan province). Journal of Tourism and Development. 2017;6(3):39-57 [Persian].
41. Tatti K, Janthapho P, Unluechai S. International tourist' motivation and satisfaction with medical products and services at bumrungrad hospital. Bangkok: Neresuan University; 2009.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.