logo
دوره 22، شماره 3 - ( پائیز 1399 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 198-185 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1398.026


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Kohansal M, Hosseini Z, Shamshiri M, Ajri-Khameslou M. Explaining the Factors Affecting the Success of the Nursing Students in OSCE Exam: A Qualitative Content Analysis Study. JHC 2020; 22 (3) :185-198
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1220-fa.html
کهنسال مسعود، حسینی زینب، شمشیری محمود، اجری خامسلو مهدی. تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاری: یک مطالعه تحلیل محتوایی کیفی. مجله سلامت و مراقبت. 1399; 22 (3) :185-198

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1220-fa.html


گروه پرستاری مراقبت‫های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (2430 مشاهده)
زمینه و هدف: آزمونهای علمی به صورت مکرر در آموزش و ارزیابی دانشجویان علوم پزشکی مورد استفاده قرار میگیرد. یکی از این آزمونها آزمون ساختارمند بالینی عینی میباشد. هدف از این مطالعه تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاری بود.
روش کار: این مطالعه به روش کیفی با رویکرد تحلیل محتوا انجام گرفته است. در این پژوهش 11 دانشجویی کارشناسی پرستاری با میانگین سنی 3/5±24 سال شرکت داشتند. جهت آنالیز دادهها از روش ایلو و کینگاز 2008 استفاده شد. جهت کمک به آنالیز داده ها از نرم افزار MAXQDA نسخه 10 استفاده شد.
یافته ها: تحلیل داده منجر به استخراج دو طبقه اصلی و 8 طبقه عمومی: تسهیلکنندهها موفقیت در آزمون با زیرطبقات (تجارب قبلی، یادگیری همتا، ویژگیهای شخصی و آمادگی مدیریتی)، موانع موفقیت در آزمون با زیرطبقات (عدم قطعیت در اجرا آزمون، غول بودن آزمون، نحوه اموزش بالینی و بی توجهی و نداشتن انگیزه) شد.
نتیجه گیری: مطالعه حاضر یکی از اولین مطالعاتی است که به تبیین عوامل موثر بر موفقیت در آزمون آسکی دانشجویان پرستاری پرداخت. با توجه به نتایج این مطالعه عوامل بسیار زیادی از جمله شرایط فردی، گروهی و شرایط آموزشی حاکم در دانشکده و بیمارستان در موفقیت در آزمون آسکی تاثیرگذار میباشد. با توجه به نتایج مطالعه باید مسئولین دانشکده پرستاری سعی کنند موانع موفقیت در آزمون را در سالهای بعدی به حداقل برسانند و از طرف دیگر تسهیلکنندهها را تقویت کنند تا دانشجویان و دانشکدهها بیشترین استفاده را از برگزاری آزمون آسکی داشته باشند.
متن کامل [PDF 156 kb]   (1099 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1399/8/18 | انتشار: 1399/9/10

فهرست منابع
1. Platt A, McQueen S, Allan J. The osce in nursing education: Pre-registration to Post-qualifying perspectives. 2016.
2. Harden RM. Revisiting 'assessment of clinical competence using an objective structured clinical examination (OSCE)'. Medical education. 2016;50(4):376-9. [DOI:10.1111/medu.12801] [PMID]
3. Wardman M, Yorke V, Hallam J. Evaluation of a multi‐methods approach to the collection and dissemination of feedback on OSCE performance in dental education. European Journal of Dental Education. 2018;22(2):e203-e11. [DOI:10.1111/eje.12273] [PMID]
4. Taylor CA, Green KE. OSCE Feedback: A Randomized Trial of Effectiveness, Cost-Effectiveness and Student Satisfaction. Creative Education. 2013;4(06):9. [DOI:10.4236/ce.2013.46A002]
5. Mojarrab S, Bazrafkan L, Jaberi A. The effect of a stress and anxiety coping program on objective structured clinical examination performance among nursing students in shiraz, Iran. BMC Medical Education. 2020;20(1):1-7. [DOI:10.1186/s12909-020-02228-9] [PMID] [PMCID]
6. azizi s, Nobahar M, Babamohamadi H. Undergraduate Nursing Curriculum at Iranian and Universities and Widener University in the USA. 2 Journal of Nursing Education. 2019;8(2):8-19. [Persian]
7. Pishkar Mofrad Z, Navidian A, Robabi H. An assessment of traditional and objective structured practical evaluation methods on satisfaction of nursing students in Zahedan Faculty of Nursing and Midwifery: A comparing. Journal of Medical Education and Development. 2013;7(4):2-14.[Persian].
8. Noohi E, Motesadi M, Haghdoost A. Clinical teachers' viewpoints towards objective structured clinical examination in Kerman University of Medical Science. Iranian journal of medical education. 2008;8(1):113-20. [Persian]
9. Soltaninejad A, Kiani A, Pilevarzade M, Rafati F. designing, implementation and evaluation of osce to assess nursing students clinical competence in jiroft faculty of nursing and midwifery. Nursing and midwifery journal. 2020;18(2):118-28.. [Persian]
10. Krippendorff K. Content analysis: An introduction to its methodology: Sage publications; 2018.
11. Elo S, Kyngäs H. The qualitative content analysis process. Journal of advanced nursing. 2008;62(1):107-15. [DOI:10.1111/j.1365-2648.2007.04569.x] [PMID]
12. Al Rushood M, Al-Eisa A. Factors predicting students' performance in the final pediatrics OSCE. PloS one. 2020;15(9):e0236484. [DOI:10.1371/journal.pone.0236484] [PMID] [PMCID]
13. Fidment S. The objective structured clinical exam (OSCE): A qualitative study exploring the healthcare student's experience. Student engagement and experience journal. 2012;1(1):1-18. [DOI:10.7190/seej.v1i1.37]
14. Salehi S, Safavi M, Mashoof S, Parchebafieh S, Fesharaki M. Effects of peer education on clinical skills in nursing students, including interns and trainees. Medical Sciences Journal. 2016;26(1):36-45.
15. Safari M, Yazdanpah B, Mahmoudi F, Yaghobean N. Comparing students' rate of learning through lecturing and peer group teaching and study their viewpoints. Research in Medical Education. 2018;10(3):24-34. [DOI:10.29252/rme.10.3.24]
16. Adam J, Bore M, McKendree J, Munro D, Powis D. Can personal qualities of medical students predict in-course examination success and professional behaviour? An exploratory prospective cohort study. BMC medical education. 2012;12(1):1-8. [DOI:10.1186/1472-6920-12-69] [PMID] [PMCID]
17. Mardani Hamooleh M, Heidari H, Changiz T. Evaluation of clinical education status from the viewpoints of nursing students. Iranian Journal of Medical Education. 2011;10.(4).
18. Basir shabestari S, Shirinbak I, Sefidi F, Sarchami R. Comparison of traditional and Objective Structured Clinical Examination (OSCE) exams in terms of clinical skills assessment and attitudes of dental students of Qazvin dental school. Journal of Medical Education and Development. 2014;9(3):67-74. [Persian]
19. Longyhore DS. Pharmacy student anxiety and success with objective structured clinical examinations. American journal of pharmaceutical education. 2017;81(1). [DOI:10.5688/ajpe8117] [PMID] [PMCID]
20. Keeley J, Zayac R, Correia C. Curvilinear relationships between statistics anxiety and performance among undergraduate students: Evidence for optimal anxiety. Statistics Education Research Journal. 2008;7(1).
21. Pourghane P. Nursing students' experiences of clinical teaching: A qualitative study. Journal of Holistic Nursing and Midwifery. 2013;23(2):16-26.
22. Mozafari. Evaluation of the performance of final year nursing students in cardiac intensive care using by osce exam. journal of ilam university of medical sciences. 2004;12:45-9. [Persian]
23. Norouzi s, Mogadam f. Experiences of Nursing Student's Clinical Evaluation: A Qualitative Content Analysis. Journal of Medical Education and Development. 2016;11(2):134-45. [Persian]
24. Bourbonnais FF, Langford S, Giannantonio L. Development of a clinical evaluation tool for baccalaureate nursing students. Nurse education in practice. 2008. 8(1):62-71. [DOI:10.1016/j.nepr.2007.06.005] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.