[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 22، شماره 3 - ( پائیز 1399 ) ::
جلد 22 شماره 3 صفحات 213-223 برگشت به فهرست نسخه ها
الگوی مطلوب شایستگی رهبری آموزش در گروه‫های بالینی دانشکده‫های پرستاری و مامایی
فیروزه اسدزاده منیر ، توران سلیمانی ، صدرالدین ستاری ، معصومه خیرخواه
گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده:   (165 مشاهده)
زمینه و هدف: مقوله رهبری در علوم پزشکی و آموزش پرستاری، به ویژه در ارتباط با یادگیری بالینی از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند به میزان قابل توجهی اثربخشی آموزش بالینی را پیش‌بینی ‌کند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب شایستگی رهبری آموزش در گروههای بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر به روش کیفی آمیخته (کیفی- کمی) انجام شد. برای اجرای پژوهش با 15 نفر از معاونین و مدیران گروه در برخی ازدانشگاههای شمالغرب کشور مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت و به شیوه تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار گرفت و در مرحله کمی با استفاده از روش دلفی فازی و بکارگیری معادلات ساختاری مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها: متغیر شایستگی رهبران آموزشی از منظر مدیران و معاونین آموزشی در مرحله کیفی و تحلیل مقولهها شامل50 شایستگی در پنج دسته شایستگیهای رهبری در آموزش بالینی، ارزیابی خود و ارزشیابی عملکرد آموزشی، توسعه مهارتهای بالینی دانشجو، شایستگی فردی، منابع انسانی بود که الگوی طراحی شده در مرحله کمی با تکنیک معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سازمانهای آموزشی و همچنین شایستگیهای مدیران در علوم پزشکی برای موفقیت بالینی، مدل مذکور برای تصمیم گیرندگان و مشاوران به منظور انتخاب رهبران آموزش بالینی دانشگاهها و هدایت و راهنمایی مدیران کاربرد دارد.
واژه‌های کلیدی: شایستگی، رهبری آموزشی، گروه‫های بالینی
متن کامل [PDF 367 kb]   (71 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: 1399/9/13 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/10/10
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: نیاز ندارد


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzadeh Monir F, Soleimani T, Sattari S, Kheirkhah M. An Optimal Model for Educational Leadership Competency in Clinical Departments of Nursing and Midwifery Faculties. JHC. 2020; 22 (3) :213-223
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1238-fa.html

اسدزاده منیر فیروزه، سلیمانی توران، ستاری صدرالدین، خیرخواه معصومه. الگوی مطلوب شایستگی رهبری آموزش در گروه‫های بالینی دانشکده‫های پرستاری و مامایی. مجله سلامت و مراقبت. 1399; 22 (3) :213-223

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1238-fa.html



دوره 22، شماره 3 - ( پائیز 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4275