logo
دوره 22، شماره 3 - ( پائیز 1399 )                   جلد 22 شماره 3 صفحات 223-213 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: نیاز ندارد


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzadeh Monir F, Soleimani T, Sattari S, Kheirkhah M. An Optimal Model for Educational Leadership Competency in Clinical Departments of Nursing and Midwifery Faculties. JHC 2020; 22 (3) :213-223
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1238-fa.html
اسدزاده منیر فیروزه، سلیمانی توران، ستاری صدرالدین، خیرخواه معصومه. الگوی مطلوب شایستگی رهبری آموزش در گروه‫های بالینی دانشکده‫های پرستاری و مامایی. مجله سلامت و مراقبت. 1399; 22 (3) :213-223

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1238-fa.html


گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده:   (1509 مشاهده)
زمینه و هدف: مقوله رهبری در علوم پزشکی و آموزش پرستاری، به ویژه در ارتباط با یادگیری بالینی از اهمیت بسیاری برخوردار است و می‌تواند به میزان قابل توجهی اثربخشی آموزش بالینی را پیش‌بینی ‌کند. این پژوهش با هدف طراحی الگوی مطلوب شایستگی رهبری آموزش در گروههای بالینی دانشگاه‌های علوم پزشکی صورت گرفت.
روش کار: پژوهش حاضر به روش کیفی آمیخته (کیفی- کمی) انجام شد. برای اجرای پژوهش با 15 نفر از معاونین و مدیران گروه در برخی ازدانشگاههای شمالغرب کشور مصاحبه نیمه ساختار یافته صورت گرفت و به شیوه تحلیل محتوا مورد ارزیابی قرار گرفت و در مرحله کمی با استفاده از روش دلفی فازی و بکارگیری معادلات ساختاری مورد تایید قرار گرفت.
یافته ها: متغیر شایستگی رهبران آموزشی از منظر مدیران و معاونین آموزشی در مرحله کیفی و تحلیل مقولهها شامل50 شایستگی در پنج دسته شایستگیهای رهبری در آموزش بالینی، ارزیابی خود و ارزشیابی عملکرد آموزشی، توسعه مهارتهای بالینی دانشجو، شایستگی فردی، منابع انسانی بود که الگوی طراحی شده در مرحله کمی با تکنیک معادلات ساختاری مورد ارزیابی قرار گرفت.
نتیجه گیری: با توجه به اهمیت سازمانهای آموزشی و همچنین شایستگیهای مدیران در علوم پزشکی برای موفقیت بالینی، مدل مذکور برای تصمیم گیرندگان و مشاوران به منظور انتخاب رهبران آموزش بالینی دانشگاهها و هدایت و راهنمایی مدیران کاربرد دارد.
متن کامل [PDF 367 kb]   (643 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: مامایی
دریافت: 1399/9/13 | پذیرش: 1399/9/30 | انتشار: 1399/10/10

فهرست منابع
1. Kermani،B, Darvish H, Sarlak M, Kolivand P; Iranian journal of health promotion management4June-July 2017, Volume 6, Issue 4:[Persian].
2. Ranjbar M, Khaef A, Elahi A, Danaee H, Fard Fani, Measurig Competency Model for Managers in the Health Sector J Mazand Univ Med Sci 2014; 24(109): 104-113 :[Persian].
3. Abbasi Khameneh F; hajinabi K, Riahi L ; The Relationship BetweenClinical Leadership Competencies of Midwives Employed inPublic Hospitals of Iran University of Medical Sciences withMother Friendly Hospitals Indicators;Teb vaTazkiyeh 2017;26(4) :[Persian].
4. Aliakbari F, Haghani F. Patient 's Bedside Teaching: Advantages and Disadvantages; Iranian Journal of Medical Education'2010'10(5);1175:[Persian].
5. Javanak Liavali M, Abili Kh, Porkarimi J, Soltani Arabshahi SK. Providing a Pattern of Professional Development of Clinical Department Chairs: A Case of State Universities of Medical Sciences inTehran. Educ Strategy Med Sci. 2017; 10 (3) : 202-218:[Persian].
6. Ravand H, Darvish H, Nasrabadi AN. Relationship between Transformational Leadership andProcess and Service Innovation in a Teaching Hospital of Tehran University of Medical Sciences.Iranian Journal of Nursing Research. 2017;12(3):58-66:[Persian]. [DOI:10.21859/ijnr-12038]
7. Sarmad Z. Bazargan, Abas and Hejazi, Elaheh. 2013. Research Methods in Behavioral Sciences. Tehran: Institute, chapter2;74-81:[Persian].
8. Azemian A; Motamed N; ;;Yousefi M, Barriers and Facilitating Factors in Learning of Effective Clinical Teaching in Bushehr University of Medical Sciences: Clinical Students, Point of View; Educational development of Jundishapur;2015;(1);8-17:[Persian].
9. Fernandez, A. I., Lara, P. R., Ugalde, M. C., & Sisodia, G. S. (2018). Distinctive competencies and competency-based management in regulated sectors: A methodological proposal applied to the pharmaceutical retail sector in Spain. Journal of Retailing and Consumer Services, 42, 29-36. [DOI:10.1016/j.jretconser.2018.01.007]
10. Sage A. P.; Interpretive structural modeling: Methodology for large-scale systems; New York, NY: McGraw-Hil, 1977.
11. Sandra G(2013) Achieving organizational competence for clinical leadership: Journal of Health Organization and ManagementVol. 27 No. 3. 312-329 [DOI:10.1108/JHOM-Jul-2012-0132] [PMID]
12. Parkin, Julie (2016) Clinical leadership on the labour ward. Doctoral thesis, University of Huddersfield. http://eprints.hud.ac.uk/id/eprint/31925/
13. Jane M. Milesa, Elaine S. Scott b(2018) A New Leadership Development Model for Nursing Education, a Marquette University College of Nursing, Milwaukee, WI, United States of America [DOI:10.1016/j.profnurs.2018.09.009] [PMID]
14. Daniel M, Ken Bernard, Traci N Fraser, Jordan Bohnen, Jessica Zeidman, and Valerie E Stone. 2014. Implementing a pilot leadership course for internal medicine residents: design considerations, partic impressions, and lessons learned." BMC Medical Education 14 (1): 257-263 [DOI:10.1186/s12909-014-0257-2] [PMID] [PMCID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.