[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 18، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) ::
جلد 18 شماره 3 صفحات 247-257 برگشت به فهرست نسخه ها
مقایسه خودتنظیمی، خودبیانگری و خودشیفتگی دانشجویان معتاد و غیرمعتاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی
سجاد بشرپور، نقی دشتی ، اکبر عطادخت
دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی
چکیده:   (2006 مشاهده)

زمینه و هدف: با عنایت به روند رو به گسترش استفاده و اعتیاد به شبکه های اجتماعی، این پژوهش با هدف مقایسه خودتنظیمی، خودبیانگری و خودشیفتگی دانشجویان دارای اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی و دانشجویان فاقد اعتیاد انجام گرفت.

روش کار: در یک پژوهش علی- مقایسه ای از نوع مقطعی، تعداد 236نفر از دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در سالتحصیلی 94-95 با روش نمونه گیری تصادفی منظم انتخاب و پرسشنامه های خودتنظیمی شوارزر، خودارائهگری آکرمن، زیر مقیاس خودشیفتگی پرسشنامه رگه های تاریک شخصیت جوناسون و وبستر و مقیاس وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی را تکمیل نمودند. آزمودنیها بر اساس نمره ای که در مقیاس وابستگی به شبکه های اجتماعی مجازی کسب کرده بودند به دو گروه با و بدون وابستگی تقسیم شدند و داده ها با استفاده از تحلیل واریانس چند متغیری در spss-18  تحلیل شدند.

یافته ها: نتایج تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد که میانگین نمرات خود تنظیمی دانشجویان وابسته به شبکه های اجتماعی تفاوت معنی داری با دیگر دانشجویان نداشت. اما میانگین نمرات خود بیانگری (271/5(F= و خودشیفتگی (108/4(F= دانشجویان وابسته به شبکه های اجتماعی آنلاین به طور معنی داری بیشتر از دانشجویان فاقد وابستگی بود (05/0(p.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که دانشجویان معتاد به شبکه های اجتماعی مجازی خودبیانگری و خودشیفتگی بالاتری نسبت به گروه دیگر دارند. لذا برای کاستن از میزان اعتیاد دانشجویان به شبکه های اجتماعی مجازی، باید مداخلات آموزشی و درمانی با هدف کاهش خودمحوری و خود بیانگری در دستور کار قرار گیرد.

واژه‌های کلیدی: خودتنظیمی، خود بیانگری، خودشیفتگی، اعتیاد به شبکه های اجتماعی مجازی
متن کامل [PDF 147 kb]   (1155 دریافت)    
نوع مطالعه: مقايسه‌اي | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: ۱۳۹۵/۳/۲۴ | پذیرش: ۱۳۹۵/۸/۸ | انتشار: ۱۳۹۵/۹/۲۹
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA code


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

bashirpoor S, dashti N, atadokht A. The Comparison of Self-Regulation, Self-Presentation and Narcissism in Students with and without Addiction to Social Networks. JHC. 2016; 18 (3) :247-257
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-595-fa.html

بشرپور سجاد، دشتی نقی، عطادخت اکبر. مقایسه خودتنظیمی، خودبیانگری و خودشیفتگی دانشجویان معتاد و غیرمعتاد به شبکه‌های اجتماعی مجازی. مجله سلامت و مراقبت. 1395; 18 (3) :247-257

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-595-fa.html



دوره 18، شماره 3 - ( پاییز 1395 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.11 seconds with 32 queries by YEKTAWEB 3862