چکیده
زمینه و هدف: مراقبت از دهان و دندان
باید از دوران کودکی شروع شود، پوسیدگی دندان شایع ترین بیماری مزمن دوران کودکی
است و شاخص منعکس کننده وضعیت بهداشت دهان و دندان با جزئیات دندانهای پوسیده،
کشیده شده و پر شده، مهمترین ایندکس اپیدمیولوژیک
در دندانپزشکی است. هدف از مطالعه حاضر ارزیابی شاخص بهداشت دهان و دندان در دانش آموزان 12 ساله شهر ساوه بود.
روش ها: در این مطالعه توصیفی- مقطعی 282 نفر از دانش آموزان 12 ساله به روش نمونه گیری تصادفی چند
مرحله ای انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه ای شامل مشخصات دموگرافیک
و معاینات دندان بر اساس شاخص بهداشت دهان و دندان بر طبق معیار های سازمان جهانی
بود. اطلاعات بدست آمده با استفاده از نرم افزار spss با ویرایش 14 و آزمونهای آماری t
و مجذور کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها:میانگینشاخص بهداشت دهان و
دندان در کل دانش آموزان برابر 3/ 4±1/ 2 بود
که به تفکیک در پسرها 3/1±3/
2 و در دخترها 9/ 3±95/ 1 بود که در مقایسه با
شاخص سازمان بهداشت جهانی پایین می باشد، اختلاف موجود در بین دو جنس از نظر آماری
معنی دار نبوده است (05/ 0<P). 70/ 61
درصد (174
نفر) در شبانه روز حداقل در یک نوبت از مسواک استفاده می کردند، بین استفاده منظم
ازمسواک با شاخص بهداشت
دهان و دندان ارتباط آماری معنی
داری مشاهده شد (002/0=p).
نتیجه گیری: با توجه به اهداف
سازمان بهداشت جهانی( تا سال 2015)که شاخص بهداشت دهان و دندان کمتر از 1 می باشد، لازم است خدمات
دندانپزشکی و برنامه پیشگیری با جدیت بیشتری پی گیری شود. آموزش بهداشت درزمینه ارتقاء بهداشت دهان و دندان با تأکید
بر استفاده منظم از
مسواک می تواند بر شاخص بهداشت دهان و
دندان در جامعه تأثیر مثبتی داشته باشد.
واژه های کلیدی: دانش آموزان 12 ساله، دندان پوسیده، دندان
پر شده، دندان کشیده شده، وضعیت بهداشت دهان و دندان
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |