logo
دوره 14، شماره 1 و 2 - ( بهار و تابستان 1391 )                   جلد 14 شماره 1 و 2 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Asadzadeh F, Mostafazadeh F, Sadeghi S. A Survey of the Motivation of Nursing Students toward Their Field of Study Selection . JHC 2012; 14 (1 and 2)
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-115-fa.html
اسد زاده فیروزه، مصطفی زاده فریده، صادقی سعید. میزان انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به انتخاب رشته ی تحصیلی خود . مجله سلامت و مراقبت. 1391; 14 (1 و 2)

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-115-fa.html


چکیده:   (10192 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: یادگیری فعال، بر حسب نیازهای فردی احتیاج به انگیزه یا علاقه مندی به تلاش در سطح بالا و در جهت اهداف آموزش دارد . نقش انگیزش در یادگیری به قدری کلیدی است که به نظر می رسد اهمیتی بیشتر از هوش دارد، ولی تمام دانشجویان با یک محرک بر انگیخته نمی شوند . انگیزش ، عملکردی با تفاوت های فردی است که گاهی در شرایط اجبار و فشار ایجاد می شود. این مطالعه با هدف تعیین میزان انگیزه دانشجویان پرستاری نسبت به انتخاب رشته تحصیلی خود صورت گرفته است.

روش ها: این تحقیق یک مطالعه توصیفی- تحلیلی بوده و تعداد 200 دانشجو در رشته پرستاری بوسیله پرسشنامه محقق ساخته با مجموع 27 سؤال شامل 15 سؤال دموگرافیک و 12 سؤال انگیزه بیرونی ودرونی به روش انتخاب تصادفی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل و در نیمسال اول سالتحصیلی 88-87 مورد پرسشگری قرار گرفتند. از این میان 147 پرسشنامه به محقق عودت داده شد و نتایج با استفاده از آزمونهای توصیفی و تحلیلی در نرم افزار SPSS11 تحلیل گردید .

یافته ها: نتایج نشان داد که از بین دانشجویان شاغل به تحصیل (78 نفر) 1/53 درصد زن و (69 نفر) 9/46 درصد مرد بودند. 6/13 درصد (20 نفر) متأهل، 5/39 درصد (58 نفر) بومی و 4/3 درصد (5 نفر) شاغل، 5/12درصد (18نفر) قبولی منطقه یک 3/56 درصد (83 نفر) قبولی منطقه 2 و 31 درصد (46نفر) از منطقه 3 بودند. با بررسی میانگین داده های مرتبط با انگیزه های درونی و بیرونی دخیل در انتخاب رشته پرستاری این نتیجه حاصل شد که در میان علل انگیزه دانشجویان، بیشترین علاقه مربوط به فعالیت های درمانی (75 ±90/3) و کمترین مربوط به داشتن محل کار مستقل (06/1±52/2) بود. نتایج همچنین نشان داد که دانشجویان بیشتر با انگیزه درونی به انتخاب این رشته روی می آورند. دانشجویان متأهل انگیزه بیشتری نسبت به مجرد ها داشتند که از نظر آماری معنی دار بود (p<0.05)، همچنین دانشجویانی که تحصیلات پدر و مادرشان بالای دیپلم بود انگیزه بیشتری نسبت به سایر دانشجویان داشتند (p<0.05).

نتیجه گیری: انگیزه درونی دانشجویان نسبت به انگیزهای بیرونی آنان وضعیت بهتری داشت و توصیه می گردد با توجه به تأثیر انگیزه بیرونی در یادگیری، برای تقویت انگیزهای بیرونی انتخاب رشته پرستاری ، تدابیر بیشتری در مورد نماد بیرونی این رشته صورت گیرد.

کلید واژه ها :دانشجوی  پرستاری ، انگیزه ، انتخاب رشته

متن کامل [PDF 652 kb]   (2550 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/3/24 | پذیرش: 1393/3/24 | انتشار: 1393/3/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.