چکیده
زمینه و هدف: انسانموجودی چند بعدی است که بعد معنوی در مرکز این
ابعاد قرار داشته و در کسب سلامتی تاثیر بسزایی دارد. معنویت به عنوان مهمترین بعد
وجودی انسان و به عنوان یک نیروی قوی در مرکز زندگی وی قرار دارد و با سلامتی، احساس
خوب داشتن و بهبودی پیوند خورده است. داشتن سلامت معنوی در عملکرد دانشجویان و
پرسنل مامایی و مراقبت از بیماران نقش بسیار مهمی بر عهده دارد. لذا مطالعه فوق با
هدف بررسی و تعیین سلامت معنوی دانشجویان مامایی دانشکده پرستاری و مامایی اردبیل
انجام شد.
روش ها: در این مطالعه توصیفی – تحلیلی جامعه پژوهش را 76
نفر از دانشجویان مامایی ورودی های 88-86 پیوسته و ناپیوسته ورودی 1389 شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری و
مامایی اردبیل در سال 1390 تشکیل می دادند. نمونه گیری به روش سرشماری انجام گرفت
و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سلامت معنوی با نمره دهی سیستم
لیکرت استفاده شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و تحلیلی در نرم
افزار آماری SPSS 14 استفاده شد.
یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که 73/94 درصد (72 نفر)
از دانشجویان مامایی دارای سلامت معنوی در حد متوسط بودند و نتایج آزمون آماری اختلاف
آماری معنی داری بین سلامت معنوی و ورودیهای مختلف مامایی نشان نداد (05/0p>). میانگین کلی
امتیاز سلامت معنوی دانشجویان مامایی (5/1± 65/73) بود، بین مشخصات دموگرافیک دانشجویان و
سلامت معنوی دانشجویان نیز اختلاف آماری معنی دار مشاهده نشد(05/0p>).
نتیجه گیری: با توجه به
یافته های پژوهش سلامت معنوی دانشجویان مامایی
در حد متوسط بود که این نتایج اهمیت پرداختن به موضوع معنویت و مراقبت
معنوی در بین دانشجویان را نشان می دهد و لازم است برای ارتقا سطح معنویت در
دانشجویان مامایی در آموزش دروس مامایی به
امر معنویت هم پرداخته شود و در طی تحصیل آموزش مامایی در محتوای دروس تئوری و
عملی موضوع معنویت هم گنجانده شود.
کلید واژه ها :معنویت، سلامت معنوی، دانشجویان مامایی
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |