logo
دوره 22، شماره 4 - ( زمستان 1399 )                   جلد 22 شماره 4 صفحات 347-339 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.TMU.REC.1399.151


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alaee karahroudy F, Aryaeefar Z, Maleki S. Comparison of the Effects of Sex Education with Two Methods of Educational Pack and Group Discussion on Awareness in Mothers of Pre-school Children. JHC 2021; 22 (4) :339-347
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1247-fa.html
علایی کرهرودی فاطمه، آریایی فر زهرا، ملکی صدیقه. مقایسه تاثیر آموزش تربیت جنسی با دو روش بسته آموزشی و بحث گروهی بر آگاهی مادران کودکان خردسال. مجله سلامت و مراقبت. 1399; 22 (4) :339-347

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1247-fa.html


گروه پرستاری، واحد کرج، دانشگاه آزاد اسلامی ، کرج، ایران
چکیده:   (1562 مشاهده)

زمینه و هدف: آگاهی والدین به ویژه مادران بیشترین نقش را در تربیت رفتارهای جنسی سالم کودک در سنین خردسالی دارد. هدف مطالعه حاضر مقایسه تاثیر آموزش تربیت جنسی با دو روش بسته آموزشی و بحث گروهی بر آگاهی مادران کودکان خردسال مهدهای کودک منتخب مرکز استان البرز بود.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی قبل و بعد با سه گروه (گروه های آموزش با بسته آموزشی، آموزش با بحث گروهی و گروه کنترل) بود. جامعه آماری شامل مادران دارای کودک 3 تا 6 سال در مهدهای کودک منتخب مرکز استان البرز طی سال های 98 و 99 بود که از بین آنها تعداد 99 نفر به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب شدند که بعد از ریزش 9 نفر، تعداد نمونه به 90 نفر رسید که در سه گروه 30 نفری قرار گرفتند. جمع آوری داده ها با استفاده از پرسشنامه آگاهی مادران از تربیت جنسی کودکان خردسال مبردی و همکاران (1396) انجام شد. به منظور تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی (فراوانی، میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (آزمون‫ های تی زوجی و کـای- دو) و نرم افزار SPSS-19 استفاده شد.
یافته ها: در گروه بسته آموزشی، میانگین نمره آگاهی مادران قبل از آموزش 28/63 و بعد از آموزش 30/87 و در گروه بحث گروهی، میانگین نمرات به ترتیب 30/63 و 34/17 بود. مقایسه گروه ها نشان داد که در گروه بحث گروهی، افزایش آگاهی بیشتری نسبت به گروه بسته آموزشی و کنترل اتفاق افتاده و گروه بسته آموزشی افزایش آگاهی بیشتری نسبت به گروه کنترل داشت (0/05>p).
نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که آموزش با بحث گروهی نسبت به بسته آموزشی در جهت افزایش میزان آگاهی مادران دارای کودک خردسال در زمینه تربیت جنسی موثرتر است. لذا، توصیه میشود در آموزش جنسی کودکان از این روش ها و بخصوص روش بحث گروهی استفاده گردد.

متن کامل [PDF 262 kb]   (561 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1399/9/9 | پذیرش: 1399/12/24 | انتشار: 1399/12/29

فهرست منابع
1. Setayeshfar T. Education alphabet, guiding and training student children sexually. Mashhad: Minoofar Publications; 2016.
2. Oktavianingsih E, Ayriza Y. Teachers' knowledge and belief for educating sexuality tokindergarten Students. International Journal of Pedagogy and Teacher Education. 2018;2)2(:307-18. [DOI:10.20961/ijpte.v2i2.19760]
3. Raisi Tousi S. The keys of training and protecting sexual health in children and teenagers. De Freitas C (Author). Sixteenth Ed. Tehran: Saberin Publications; 2018.
4. Merghati Khoi A, Abolghasemi N, Taghdisi MH. Children's sexual health: qualitative study of parents' views. Journal of the School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2013;11(2):65-74.
5. Goli F, Mohammadi Ahmadabadi N. The effect of sexual training on the awareness, attitude and performance of mothers answering daughters' questions. The Journal of Child's Mental Health. 2019;6(2):81-92. [DOI:10.29252/jcmh.6.2.8]
6. Beardslee Trustee J. Parenting matters: supporting parents of children age. The National Academies Press; 2016.
7. Mobarradi K, Hassanpour Azghadi SB, Amiri Farhani L. The awareness and attitude of mothers towards preschool children sexual training. Iran Nursing Journal. 2017;30(106):35-45. [DOI:10.29252/ijn.30.106.35]
8. Zhang L, Bai D, Liu Sh. Research on the correct situation and countermeasures of children's sex education in the kindergarten of Dalian, advances in social science. Education and Humanities Research. 2018;20(2):92-96.
9. Bakhtavar M, Mohammadzadeh M, Mahdavi A. Evaluating the sexual training of Tabriz preschool children families: approaches and challenges; 2019.
10. Sadeghi M. The role of family in children sexual training. The Journal of Novel Advances in Behavioral Sciences. 2019;4(30):45-70.
11. Tony N A, Yousefi R. Comparing the effect of participatory teaching method based on group discussion and explanatory teaching method based on direct control in the academic progress of students in pre-university centers. The Journal of Studies and Developing Medical Sciences Education Center of Yazd. 2013;8(4):56-64.
12. Shebani H. Educative skills. Tehran: SAMT Organization Press; 2015.
13. Hekmatpour D, Seraji M, Gaderi T, Ghahremani M, Naderi M. Comparing two group discussion and lecture methods on students' learning and satisfaction from Lifestyle course. Journal of Qom Medical Sciences University. 2013;7(2):10-16.
14. Rofiqoh S, Isytiaroh I. Effort to reduce anxiety levels among mothers using febrile convulsions educational Package. Belitung Nursing Journal. 2018;4(4):390-96. [DOI:10.33546/bnj.386]
15. Azizian M, Asadzadeh H, Alizadeh H, Dortaj F, Sadipoor E. Designing education package of operational functions and evaluating its effectiveness on the scholastic progress of feebleminded students. Journal of Cognitive Approaches in Learning. 2017;5(8):1-25.
16. Akbari M, Hashemi Nosratabad T, Babapour Kheiroddin J. Comparing the effect of three educational methods of lecture, group discussion and education package on the level of awareness of misusing drug among Tabriz boy high school students in 2011. Quarterly of Education and Evaluation. 2014;7(25):59-74.
17. Rahmani E, Arefi M, Afsharinia K, Amiri H. Designing teenagers sexual training education package based on Iranian culture and its effectiveness on social self-efficiency of primary school girl students. The Journal of Psychological Sciences. 2018;17(70):735-44.
18. Czerwinski F, Finne E, Alfes J, Kolip P. Effectiveness of a school-based intervention to prevent child sexual abuse evaluation of the German IGEL program. Child Abuse & Neglect. 2018;86:109-22. [DOI:10.1016/j.chiabu.2018.08.023] [PMID]
19. Mi Lee E, Kim H. Development and effects of children's sex education program for the parents of lower elementary grade students. Journal of Korean Academy of Nursing. 2017;47(2):222-32. [DOI:10.4040/jkan.2017.47.2.222] [PMID]
20. Shahnazari M, Gorji Y. The effectiveness of parents' education in training children sexually on the reduction of conflicts related to sexual issues in relation to parent-child of boy teenagers. The Fifth National Conference on Psychology, Counseling and Social Aid Working; 2016.
21. Mostofi N, Garmaroudi G, Shamshiri A, Shakibazadeh E. The effect of group education on the awareness, attitude and performance of mothers in training girl teenagers sexually. The Journal of the School of Public Health and Institute of Public Health Research. 2016;14(3):45-59.
22. Barghi Irani Z, Begian Koulehmarz MJ, Fouladvand Sh. Investigating the effectiveness of treatment group education focusing on emotion on the improvement of life quality and marital satisfaction among mothers with children suffering cancer. The Scientific Research Psychological Quarterly of Health. 2013;2(2):79-94.
23. Khanjari S, Modabber M, Rahmati M, Haghani H. The effect of preventing sexual abuse education program on the awareness, attitude and performance of parents with children in school ages. Iran Nursing Journal. 2016;29(104):17-27. [DOI:10.29252/ijn.29.104.17]
24. Pouladi Reyshahri A, Kazemi S, Shokuhi M. Comparing the effect of lecture, group discussion and education package educational methods on the level of awareness of misusing drug among Bushehr boy high school students. The Quarterly of Bushehr Disciplinary Knowledge. 2018;9(33):97-115.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.