logo
دوره 14، شماره 3 - ( پاییز 1391 )                   جلد 14 شماره 3 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Alaee V, Seyedjavadi M, Mohammadi R, Aslani M R, Hashemi-biria B. The Effect of Clinical Supervisors Education to Quality of Nursing Care of Patients under Mechanical Ventilation in Critical Care Units. JHC 2012; 14 (3)
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-126-fa.html
علا ئی واحد، سیدجوادی مهری، محمدی راحله، اصلانی محمد رضا، هاشمی بی ریا بتول. تاثیر آموزش سوپروایزرین بالینی بر کیفیت مراقبت های پرستاری از بیماران تحت تهویه مکانیکی دربخش مراقبت های ویژه. مجله سلامت و مراقبت. 1391; 14 (3)

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-126-fa.html


چکیده:   (6614 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف:برنامه مراقبت از بیماران بستری در بخش های مراقبت ویژه یکی از ارکان مهم مراقبت پرستاری است و یکی از راهکارهای مهم در این زمینه ارتقای سطح آموزش و مخصوصا استفاده از نقش مربیگری سوپروایزرین بالینی در آموزش دوره ای کارکنان است. سوپروایزرین بالینی به علت ارتباط شبانه روزی با پرسنل و امکان استفاده از نقش های متعدد آموزش، نظارت و حمایت، موقعیت ممتازی در ارزیابی نیازهای آموزشی  و ایفای نقش مربی گری دارند. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش توسط سوپروایزرین بالینی بر کیفیت مراقبت های پرستاری در بخش مراقبت ویژه انجام شد.

روش کار: پژوهش حاضر یک مطالعه نیمه تجربی است که در سال 1389 بر روی 22 نفرپرستار شاغل در بخش های مراقبت ویژه که به روش سرشماری انتخاب شدند انجام شد. 7 نفر سوپروایزر بالینی منتخب، بعد از گذراندن 5 جلسه آموزش لازم، طی 5 جلسه به پرستاران آموزش دادند. محتوای برنامه آموزشی شامل نحوه مراقبت از بیماران تحت تهویه مکانیکی بود. ابزار بررسی چک لیستی شامل42 مورد از مراقبت های پرستاری  در بخش مراقبت های ویژه بودو در فاصله زمانی یک ماهقبل و بعد از آموزش با مشاهده بالینی عملکرد پرستاران  توسط سوپروایزرین تکمیل شد.  داده ها با استفاده از نرم افزار آماری SPSS V.12 و آزمون های آماری توصیفی و تحلیلی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته ها: نتایج نشان داد که نقش مربیگری سوپروایزرین بالینی با ارتقای کیفیت مراقبت های پرستاری نظیر ارتباط با بیمار(02/0=P)، رعایت تکنیک آسپتیک (001/0= P) و تکنیک صحیح ساکشن (001/0= P)، تخلیه کاف لوله تراشه (001/ 0= P)، فیزیوتراپی سینه (001/0=Pتغییر پوزیشن (001/0= P)، کیفیت و بهداشت غذای مورد گاواژ (001/0= P)، ماساژ پشت (001/0=P)، جلوگیری از افتادگی پا (001/0=P)، بهداشت دهان (001/0= P) و بهداشت چشم (001/0= P) ارتباط معنی دار آماری دارد.

نتیجه گیری : نتیجه پژوهش حاضر نشان داد که آموزش و ایفای نقش مربیگری توسط سوپروایزرین بالینی، تاثیر مثبتی بر نحوه عملکرد پرستاران در مراقبت از بیماران در بخش مراقبت ویژه در مورد مراقبت از بیماران تحت تهویه مکانیکی دارد

واژه های کلیدی:سوپروایزر بالینی، آموزش، مراقبت پرستاری، بخش مراقبت ویژه، تهویه مکانیکی

متن کامل [PDF 909 kb]   (2539 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/3/24 | پذیرش: 1393/3/24 | انتشار: 1393/3/24

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.