logo
دوره 23، شماره 3 - ( پاییز 1400 )                   جلد 23 شماره 3 صفحات 249-240 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1399.048


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Maarefi F, Nonchi M. The Effect of Transformational Leadership on Service Recovery Performance in Public Hospitals of Ahwaz: A Mediating Role of Professional Ethics and Emotional Work. JHC 2021; 23 (3) :240-249
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1307-fa.html
معارفی فاطمه، نونچی محسن. تأثیر رهبری تحول‫ آفرین بر عملکرد بازیابی خدمت در بیمارستان ‫های دولتی شهر اهواز: نقش میانجی اخلاق حرفه‌ای و کار عاطفی. مجله سلامت و مراقبت. 1400; 23 (3) :240-249

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1307-fa.html


گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده:   (1164 مشاهده)
زمینه و هدف: بهبود و بازیابی خدمات در بیمارستان­ ها و سایر مراکز درمانی برای سلامت جامعه بسیار مهم بوده و تأثیر بسزایی در رضایت بیماران دارد. از عوامل ارتقادهنده خدمات در این مراکز وجود رهبری تحول آفرین، اخلاق حرفه ­ای و کار عاطفی است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد بازیابی خدمت با نقش میانجی اخلاق حرفه­ای و کار عاطفی در بیمارستان­های دولتی شهر اهواز انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. از میان کارکنان بیمارستان­های دولتی شهر اهواز که در ارتباط مستقیم با مراجعین بودند، تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شــــدند. برای جمع آوری داده­ ها از پرسشنامه ­های­ رهبری تحول آفرین بس و اولیو (2000)، کار عاطفی دیفندورف (2005)، عملکرد بازیابی خدمات بوشوف و آلن (2000) و اخلاق حرفه­ ای میلر و همکاران (2002) استفاده شد. تحلیل داده­ ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل مسیر) با بکارگیری نرم افزارهایSPSS  وSmartPls  انجام گردید.
یافته­ ها: یافته­ های حاصل از تحلیل داده ­ها نشان داد که رهبری تحول آفرین، کار عاطفی و اخلاق حرفه ­ای، به ترتیب با ضرائب مسیر 149/ 0، 413/ 0 و 19/ 0 بر عملکرد بازیابی خدمت، تأثیر معنادار دارند. نقش میانجی کار عاطفی و اخلاق حرفه­ ای نیز تأیید شد.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد رهبری تحول آفرین به افزایش عملکرد بازیابی خدمت منجر میشود و از طرفی کار عاطفی و اخلاق حرفه ای نیز عملکرد بازیابی خدمت کارکنان بیمارستان را افزایش می‫‫دهند. بنابراین پیشنهاد میگردد مدیران بیمارستانها سعی در انطباق رفتارهای خود با معیارهای رفتاری یک رهبر تحول آفرین نمایند تا به تبع آن کار عاطفی و اخلاق حرفه ای و در نتیجه عملکرد بازیابی خدمت کارکنان بیمارستانها ارتقا یابد.
متن کامل [PDF 225 kb]   (393 دریافت)    
نوع مطالعه: همبستگی | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1400/4/30 | پذیرش: 1400/9/29 | انتشار: 1400/9/30

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.