Ethics code: IR.IAU.AHVAZ.REC.1399.048
Maarefi F, Nonchi M. The Effect of Transformational Leadership on Service Recovery Performance in Public Hospitals of Ahwaz: A Mediating Role of Professional Ethics and Emotional Work. JHC 2021; 23 (3) :240-249
URL:
http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1307-fa.html
گروه مدیریت دولتی، دانشگاه پیام نور، تهران، ایران
چکیده: (1209 مشاهده)
زمینه و هدف: بهبود و بازیابی خدمات در بیمارستان ها و سایر مراکز درمانی برای سلامت جامعه بسیار مهم بوده و تأثیر بسزایی در رضایت بیماران دارد. از عوامل ارتقادهنده خدمات در این مراکز وجود رهبری تحول آفرین، اخلاق حرفه ای و کار عاطفی است. این پژوهش با هدف تعیین تأثیر رهبری تحول آفرین بر عملکرد بازیابی خدمت با نقش میانجی اخلاق حرفهای و کار عاطفی در بیمارستانهای دولتی شهر اهواز انجام شد.
روش کار: مطالعه حاضر از نوع همبستگی بود. از میان کارکنان بیمارستانهای دولتی شهر اهواز که در ارتباط مستقیم با مراجعین بودند، تعداد 384 نفر به روش نمونه گیری در دسترس و بر اساس فرمول کوکران انتخاب شــــدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه های رهبری تحول آفرین بس و اولیو (2000)، کار عاطفی دیفندورف (2005)، عملکرد بازیابی خدمات بوشوف و آلن (2000) و اخلاق حرفه ای میلر و همکاران (2002) استفاده شد. تحلیل داده ها در دو سطح توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و استنباطی (تحلیل مسیر) با بکارگیری نرم افزارهایSPSS وSmartPls انجام گردید.
یافته ها: یافته های حاصل از تحلیل داده ها نشان داد که رهبری تحول آفرین، کار عاطفی و اخلاق حرفه ای، به ترتیب با ضرائب مسیر 149/ 0، 413/ 0 و 19/ 0 بر عملکرد بازیابی خدمت، تأثیر معنادار دارند. نقش میانجی کار عاطفی و اخلاق حرفه ای نیز تأیید شد.
نتیجه گیری: یافته های پژوهش نشان داد رهبری تحول آفرین به افزایش عملکرد بازیابی خدمت منجر میشود و از طرفی کار عاطفی و اخلاق حرفه ای نیز عملکرد بازیابی خدمت کارکنان بیمارستان را افزایش میدهند. بنابراین پیشنهاد میگردد مدیران بیمارستانها سعی در انطباق رفتارهای خود با معیارهای رفتاری یک رهبر تحول آفرین نمایند تا به تبع آن کار عاطفی و اخلاق حرفه ای و در نتیجه عملکرد بازیابی خدمت کارکنان بیمارستانها ارتقا یابد.
نوع مطالعه:
همبستگی |
موضوع مقاله:
مدیریت پرستاری دریافت: 1400/4/30 | پذیرش: 1400/9/29 | انتشار: 1400/9/30