[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: جستجو :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) ::
جلد 23 شماره 4 صفحات 312-301 برگشت به فهرست نسخه ها
تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله بر مهارت‫ هـای ارتباطی دانشجویان پرستاری
حسین جمشیدی ، ناصر پریزاد ، معصومه همتی مسلک پاک
مرکز تحقیقات ایمنی بیمار، پژوهشکده تحقیقات بالینی، دانشکده پرستاری و مامائی، دانشگاه علوم پزشکی ارومیه، ارومیه، ایران
چکیده:   (125 مشاهده)
زمینه و هدف: آموزش بر پایه حل مساله به عنوان یک شیوه آموزشی نسبتاً جدید، جایگاه والایی در سطوح بالای آموزشی پیدا کرده است. این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله بر مهارت‫ های ارتباطی دانشجویان پرستاری طراحی گردید.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی تعداد 78 نفر از دانشجویان سال چهارم پرستاری انتخاب و در دو گروه مداخله (43 نفر) و کنترل (35 نفر) قرار گرفتند. در گروه مداخله، محتوی آموزشی به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله در 8 جلسه 60-45 دقیقه ای برای دانشجویان ارائه شد و یک ماه بعد، پس آزمون انجام گرفت. داده ها با فرم اطلاعات جمعیت‫ شناختی و پرسشنامه مهارت‫ های ارتباط کلامی و غیرکلامی جمع آوری و با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون‫ های آماری کای دو، تی مستقل و تی زوجی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین نمره مهارت‫ های ارتباطی کلامی قبل و بعد از مداخله در دو گروه کنترل و مداخله اختلاف معناداری داشت (0/05>p). آزمون تی مستقل نشان داد که تفاضل میانگین نمرات مهارت های ارتباطی کلامی در دو گروه، تفاوت آماری معناداری داشت (0/002=p). همچنین میانگین نمره مهارت های ارتباطی غیرکلامی قبل و بعد از مداخله در دو گروه کنترل و مداخله، اختلاف معناداری با هم داشتند (0/05>p) که آزمون تی مستقل، تفاضل میانگین نمرات مهارت‫ های ارتباطی غیرکلامی را بین دو گروه، معنی دار نشان داد (0/004=p).
نتیجه گیری: اجرای روش آموزش به شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسئله روی مهارتهای ارتباطی کلامی و غیرکلامی دانشجویان موثر بوده است. لذا توصیه می شود با به کارگیری روش های موثر در آموزش پرستاری از جمله آموزش به شیوه یادگیری مبتنی بر حل مسئله، مهارتهای ارتباطی در دانشجویان پرورش داده شود، تا دانشجویان بتوانند در بالین موثرتر عمل کرده و بهتر تصمیم بگیرند.
واژه‌های کلیدی: آموزش، یادگیری مبتنی بر حل مسئله، مهارت‫های ارتباطی، دانشجویان پرستاری
متن کامل [PDF 297 kb]   (52 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی | موضوع مقاله: آموزش پرستاری
دریافت: 1400/8/6 | پذیرش: 1400/12/3 | انتشار: 1400/12/29
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA

Ethics code: IR.UMSU.REC.1398.219


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jamshidi H, Parizad N, Hemmati Maslakpak M. The Effect of Problem-Based Learning Approach on Nursing Students' Communication Skills. JHC. 2022; 23 (4) :301-312
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1320-fa.html

جمشیدی حسین، پریزاد ناصر، همتی مسلک پاک معصومه. تاثیر آموزش به روش یادگیری مبتنی بر حل مسئله بر مهارت‫ هـای ارتباطی دانشجویان پرستاری. مجله سلامت و مراقبت. 1400; 23 (4) :312-301

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1320-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 23، شماره 4 - ( زمستان 1400 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله سلامت و مراقبت Journal of Health and Care
Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 30 queries by YEKTAWEB 4402