چکیده
زمینه و هدف:عزت نفس نقش بسیار مهمی
در ارتقاء سلامت روانی افراد ایفا می کند. مطالعات متعدد نشان داده اند که عزت نفس بر
عملکرد، الگوهای پیشرفت، تعامل با دیگران و سلامت روانی تأثیر می گذارد و بر همین
اساس، تقویت عزت نفس دانشجویان به عنوان سازندگان آینده جامعه از اهمیت بسزائی
برخوردار می باشد. هدف این مطالعه تعیین ارتباط عزت نفس با برخی متغیرهای
دموگرافیک در دانشجویان سال اول تا چهارم پرستاری دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهرانوابسته به وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکیدر سال 1389 بود.
روش کار: در این مطالعه توصیفی تحلیلی، 400 دانشجو از
دانشگاههای علوم پزشکی شهر تهران که با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای با
تخصیص متناسب انتخاب شده بودند، پرسشنامه دو قسمتی عزت نفس کوپر اسمیت و فرم
اطلاعات دموگرافیک را تکمیل کردند. داده ها طی یک نیمسال تحصیلی در سال 1389 جمع
آوری و با استفاده از آزمون های آمار توصیفی و تحلیلی در نرم افزار آماری SPSS 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها: نتایج مطالعه نشان داد متغیرهای معدل کل، محل سکونت، وضعیت اقتصادی و وضعیت تأهل دانشجویان با عزت نفس ارتباط
معنادار آماری داشتند (p<0.05).
در این مطالعه متغیرهای جنس، ترم تحصیلی، دانشکده محل تحصیل و سابقه کار دانشجویی
با عزت نفس رابطه معنی داری نشان ندادند.
نتیجه گیری: با توجه به ارتباط انکارناپذیر عزت نفس با توانایی برقراری تعاملات بین
فردی بعنوان جزء تفکیک ناپذیر فرآیند مراقبتی مؤثر، شناسایی عوامل مرتبط با آن در
دانشجویان پرستاری می تواند گام مؤثری در بهبود کیفیت مراقبت های پرستاری ارائه
شده در آینده حرفه ای این قشر مهم از جامعه باشد.
کلیدواژه ها: مفهوم خود، عزت نفس، دانشجوی پرستاری
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |