logo
دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 309-298 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 121678


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monshizadeh A, Nasiriani K, Khodayarian M, Shakerfar H, Fallahfaragheh A. The effect of Multidimensional Orientation Program on the Clinical Competence of Beginner Nurses Working in Intensive Care Units: a Quasi-Experimental Study. JHC 2023; 24 (4) :298-309
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1391-fa.html
منشی زاده آزیتا، نصیریانی خدیجه، خدایاریان مهسا، شاکرفر حسین، فلاح فراغه احمدرضا. تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه ‫کار شاغل در بخش‫های ویژه: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله سلامت و مراقبت. 1401; 24 (4) :298-309

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1391-fa.html


گروه کمیته تحقیقات دانشجویی ، دانشکده پرستاری و مامایی
چکیده:   (389 مشاهده)
زمینه و هدف: پرستاران بخشهای مراقبت ویژه با توجه به شرایط مراقبت از بیماران دارای وضعیت وخیم، نیازمند صلاحیت بالینی قابل توجهی هستند. با توجه به کمبود پرستار با تجربه، گاهی بکارگیری پرستاران تازه کار در این بخشها ضرورت دارد که خود، نیازمند اجرای مداخلات برای توانمندسازی سریع آنها است. در این مطالعه تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخشهای ویژه بیمارستانهای دولتی شهر یزد مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، تمامی 32 پرستار تازه کار شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی- درمانی شهر یزد با روش سرشماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون (19 نفر گروه کنترل و 13 نفر گروه آزمون) قرار داده شدند. گروه آزمون، یک برنامه آشناسازی چندجانبه شامل 20 ساعت جلسه آموزشی، حمایتی و مشاوره ای در طول 6 ماه دریافت نمودند و موضوعات آموزشی برای گروه کنترل به شکل کتابچه آموزشی بدون برگزاری کلاسهای حضوری جهت مطالعه در اختیار آنها قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه صلاحیت بالینی پرستاران بود که به صورت خودارزیابی قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و پس از سه ماه تکمیل شد. داده ها در نرم افزار SPSS-22 وارد شده و از آزمونهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی مطلق و نسبی) و استنباطی (آزمون آماری تی مستقل، تی زوجی و آزمون اندازه های تکراری) استفاده شد.
یافته ها: در گروه آزمون، نمره صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخش های مراقبت ویژه بر اساس خودارزیابی قبل از مداخله، بلافاصله بعد و سه ماه پس از آن به ترتیب 75/7±156/7، 55/75±176/24 و 23/65±191/4 و در گروه کنترل 24/2±144/65، 26/95±140/08 و 16/5±132 بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (0/05>p).
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد برنامه آشناسازی چندجانبه متشکل از آموزش مشاوره، نظارت و حمایت با بهرهگیری از روشهای آموزش تئوری و عملی و در حیطه های مختلف میتواند همراه با افزایش صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شود. بنابراین تداوم استفاده از این برنامه در آموزشهای بدو خدمت و بازآموزی و در سایر بخشهای پرستاری توصیه میشود.

 
 
متن کامل [PDF 600 kb]   (218 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/6/6 | پذیرش: 1401/12/25 | انتشار: 1401/12/10

فهرست منابع
1. Rasulehvandi R, Kazeminia M, Jafari F, Rahmati M, Mohamad Gholizadeh A, Khashmin M M. Pain Relief Management in the Intensive Care Unit (ICU): A Systematic Review. J Mil Med 2022; 24 (5) :1291-1309.
2. Komeili-Sani M, Etemadi A, Boustani H, Bahreini M, Hakim A. The relationship between nurses' clinical competency and job stress in Ahvaz University hospital, 2013. Journal of Clinical Nursing and Midwifery. 2015;4(1):39-49.
3. sheykhi M, naderifar M, Firouzkohi M, Abdollahimohammad A, Akbarizadeh M R. The Effect of Group Logo therapy on Burnout of Nurses in Special Wards. IJPN 2020; 8 (2) :57-65
4. Ashk Torab T, Pirooz F. The Effect of Using a Log Book on Nursing Students' ClinicalCompetence in Intensive Care Unit. Bi-quarterly Journal of Educational Studies NAMA. 2020;15(0):1-9.
5. Imani B, Vanaki Z, Mohamdkhan Kermanshahi S, Karampourian A. The correlation between nurses' clinical competency and emotional intelligence in nurses of health care units in hamadan university of medical sciences hospitals. Quarterly Journal of Nersing Management. 2018;7(3):27-34.
6. Ostini F, Bonner A. Australian new graduate experiences during their transition program in a rural/regional acute care setting. Contemporary Nurse. 2012;41(2):242-52. [DOI:10.5172/conu.2012.41.2.242]
7. Clipper B, Cherry B. From transition shock to competent practice: developing preceptors to support new nurse transition. Journal of Continuing Education in Nursing. 2015;46(10):448-54. [DOI:10.3928/00220124-20150918-02]
8. Rhéaume A, Clément L, Lebel N, Robichaud K. Workplace experiences of new graduate nurses. Nursing Leadership. 2011;24(2):80-98. [DOI:10.12927/cjnl.2011.22467]
9. Wu TY, Fox DP, Stokes C, Adam C. Work-related stress and intention to quit in newly graduated nurses. Nurse Education Today. 2012;32(6):669-74. [DOI:10.1016/j.nedt.2011.09.002]
10. Keshavarzi N, Nourian M, Oujian P, Alaee Karahroudi F. Clinical Competence And Its Relationship With Job Stress Among Neonatal Intensive Care Unit Nurses: A Descriptive Study. Nursing And Midwifery Journal 2021; 19 (7) :527-538 [DOI:10.52547/unmf.19.7.2]
11. Ghorbani S, Heshmati Nabavi F, Heidarian Miri H, Mazlom SR, Akbari Rad SA, Mohebbi T. Evaluation of clinical competence of novice nurses from the perspective of head nurses, a cross-sectional descriptive study in Mashhad University of Medical Sciences in 2019. Quarterly Journal of Nersing Management. 2021;10(1):60-7
12. Fotohi P, Olyaie N, Salehi K. The dimensions of clinical competence of nurses working in critical care units and their relation with the underlying factors. Quarterly Journal of Nersing Management. 2019;8(2):1-9.
13. Hakimzadeh R, Karamdost N, Memarian R, Ghodrati A, Mirmosavi J. Assessing nursing students' clinical competency: self-assessment. Quarterly Journal of Nursing Management. 2012;1(1):17-25.
14. Najafi, B., nakhaee, M. & vagharseyyedin, S. A. Clinical competence of nurses: A systematic review study. Quarterly Journal of Nersing Management. 2022; 11 (1) :1-9
15. Birks M, Cant R, James A, Chung C, Davis J. The use of physical assessment skills by registered nurses in Australia: issues for nursing education. The Journal of Collegian. 2013;20(1):27-33. [DOI:10.1016/j.colegn.2012.02.004]
16. Manouchehri H, Imani E, Atashzadeh-Shoorideh F, Alavimajd H. Lived experiences nursing managers about the role of students' work in attaining clinical competency newly nurses. Quarterly Journal of Nursing Management. 2018;7(1):29-40. [DOI:10.29252/ijnv.7.1.29]
17. Hartigan I, Murphy S, Flynn AV, Walshe N. Acute nursing episodes which challenge graduate's competence: perceptions of registered nurses. Nurse Education in Practice. 2010;10(5):291-97. [DOI:10.1016/j.nepr.2010.01.005]
18. Ghasemi E, Janani L, Dehghan Nayeri N, Negarandeh R. Psychometric properties of Persian version of the Competency Inventory for Registered Nurse (CIRN). Iran Journal of Nursing. 2014;27(87):1-13. [DOI:10.29252/ijn.27.87.1]
19. Kirca N, Ozgonul ML, Bademli K. The relationship between the competence of nurses and their attitudes in medical errors: a cross‐sectional survey. Journal of Nursing Management. 2020;28(5):1144-52 [DOI:10.1111/jonm.13013]
20. Adib Hajbaghery M, Eshraghi Arani N. Assessing Nurses' Clinical Competence from Their Own Viewpoint and the Viewpoint of Head Nurses: A Descriptive Study. Iran J Nurs 2018; 31 (111) :52 - 64. [DOI:10.29252/ijn.31.111.52]
21. Fotohi P, Olyaie N, Salehi K. The dimensions of clinical competence of nurses working in critical care units and their relation with the underlying factors. Quarterly Journal of Nursing Management. 2019;8(2):1-9.
22. Wilgis M, McConnell J. Concept mapping: An educational strategy to improve graduate nurses' critical thinking skills during a hospital orientation program. The journal of continuing education in Nursing. 2008;39(3):119-26. [DOI:10.3928/00220124-20080301-12]
23. Kaddoura MA. New graduate nurses' perceptions of the effects of clinical simulation on their critical thinking, learning, and confidence. The Journal of Continuing Education in Nursing. 2010;41(11):506-16. [DOI:10.3928/00220124-20100701-02]
24. Anderson T, Linden L, Allen M, Gibbs E. New graduate RN work satisfaction after completing an interactive nurse residency. The Journal of Nursing Administration. 2009;39(4):165-69. [DOI:10.1097/NNA.0b013e31819c9cac]
25. Borhani F, Mohammadi S, Roshanzadeh M. Moral distress and perception of futile care in intensive care nurses. Journal of Medical Ethics and History of Medicine. 2015;8(2):2-7.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.