logo
دوره 24، شماره 4 - ( زمستان 1401 )                   جلد 24 شماره 4 صفحات 309-298 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: 121678


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Monshizadeh A, Nasiriani K, Khodayarian M, Shakerfar H, Fallahfaragheh A. The effect of Multidimensional Orientation Program on the Clinical Competence of Beginner Nurses Working in Intensive Care Units: a Quasi-Experimental Study. JHC 2023; 24 (4) :298-309
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1391-fa.html
منشی زاده آزیتا، نصیریانی خدیجه، خدایاریان مهسا، شاکرفر حسین، فلاح فراغه احمدرضا. تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه ‫کار شاغل در بخش‫های ویژه: یک مطالعه نیمه تجربی. مجله سلامت و مراقبت. 1401; 24 (4) :298-309

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1391-fa.html


گروه کمیته تحقیقات دانشجویی ، دانشکده پرستاری و مامایی
چکیده:   (348 مشاهده)
زمینه و هدف: پرستاران بخشهای مراقبت ویژه با توجه به شرایط مراقبت از بیماران دارای وضعیت وخیم، نیازمند صلاحیت بالینی قابل توجهی هستند. با توجه به کمبود پرستار با تجربه، گاهی بکارگیری پرستاران تازه کار در این بخشها ضرورت دارد که خود، نیازمند اجرای مداخلات برای توانمندسازی سریع آنها است. در این مطالعه تاثیر اجرای برنامه آشناسازی چندجانبه بر صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخشهای ویژه بیمارستانهای دولتی شهر یزد مورد بررسی قرار گرفت.
روش کار: در این مطالعه نیمه تجربی، تمامی 32 پرستار تازه کار شاغل در بخش های مراقبت ویژه مراکز آموزشی- درمانی شهر یزد با روش سرشماری انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه کنترل و آزمون (19 نفر گروه کنترل و 13 نفر گروه آزمون) قرار داده شدند. گروه آزمون، یک برنامه آشناسازی چندجانبه شامل 20 ساعت جلسه آموزشی، حمایتی و مشاوره ای در طول 6 ماه دریافت نمودند و موضوعات آموزشی برای گروه کنترل به شکل کتابچه آموزشی بدون برگزاری کلاسهای حضوری جهت مطالعه در اختیار آنها قرار گرفت. ابزار گردآوری داده ها، پرسشنامه صلاحیت بالینی پرستاران بود که به صورت خودارزیابی قبل از مداخله، بلافاصله بعد از مداخله و پس از سه ماه تکمیل شد. داده ها در نرم افزار SPSS-22 وارد شده و از آزمونهای آماری توصیفی (میانگین، انحراف معیار و فراوانی مطلق و نسبی) و استنباطی (آزمون آماری تی مستقل، تی زوجی و آزمون اندازه های تکراری) استفاده شد.
یافته ها: در گروه آزمون، نمره صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شاغل در بخش های مراقبت ویژه بر اساس خودارزیابی قبل از مداخله، بلافاصله بعد و سه ماه پس از آن به ترتیب 75/7±156/7، 55/75±176/24 و 23/65±191/4 و در گروه کنترل 24/2±144/65، 26/95±140/08 و 16/5±132 بود که تفاوت معنی داری بین دو گروه وجود داشت (0/05>p).
نتیجه گیری: مطالعه حاضر نشان داد برنامه آشناسازی چندجانبه متشکل از آموزش مشاوره، نظارت و حمایت با بهرهگیری از روشهای آموزش تئوری و عملی و در حیطه های مختلف میتواند همراه با افزایش صلاحیت بالینی پرستاران تازه کار شود. بنابراین تداوم استفاده از این برنامه در آموزشهای بدو خدمت و بازآموزی و در سایر بخشهای پرستاری توصیه میشود.

 
 
متن کامل [PDF 600 kb]   (190 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1401/6/6 | پذیرش: 1401/12/25 | انتشار: 1401/12/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.