logo
دوره 25، شماره 1 - ( بهار 1402 )                   جلد 25 شماره 1 صفحات 85-73 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Bagheri Sheykhangafshe F, Fathi-Ashtiani A, Savabi Niri V, Bikas Yekani M, Nasiri Shurjeh A. Efficacy of Internet-Based Cognitive Behavioral Therapy on Difficulties in Emotional Regulation and Psychological Well-being of Students with COVID-19 Anxiety. JHC 2023; 25 (1) :73-85
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1408-fa.html
باقری شیخانگفشه فرزین، فتحی آشتیانی علی، صوابی نیری وحید، بی کس یکانی مهدیه، نصیری شوریجه آمنه. اثربخشی درمان شناختی- رفتاری آنلاین بر دشواری در تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دارای اضطراب کووید-19. مجله سلامت و مراقبت. 1402; 25 (1) :73-85

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1408-fa.html


گروه روان شناسی، دانشکده علوم انسانی، دانشگاه تربیت مدرس، تهران، ایران
چکیده:   (458 مشاهده)
زمینه و هدف: طی همه­گیری کووید-19 و قرنطینه سراسری، بسیاری از دانشگاه­ها تعطیل شدند و به صورت الکترونیک به فعالیت خود ادامه دادند. همین موضوع باعث گردید بسیاری از دانشجویان اضطراب بالایی را تجربه کنند. در همین راستا، پژوهش حاضر با هدف تعیین اثربخشی درمان شناختی- رفتاری آنلاین بر دشواری در تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دارای اضطراب کووید-19 انجام شد.
روش­کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه­تجربی پیش آزمون- پس آزمون و با گروه کنترل بود که در سال 1400 روی 30 نفر از دانشجویان دانشگاه تربیت مدرس تهران که دارای اضطراب کووید-19 بودند، انجام شد. ابتدا دانشجویان با استفاده از روش نمونه­گیری در دسترس انتخاب شدند، سپس به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و کنترل (15 نفر) قرار گرفتند. ابزار گردآوری داده ها شامل پرسشنامه­های اضطراب کووید-19، دشواری در تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی بودند که در دو مرحله قبل و بعد از مداخله در هر دو گروه تکمیل شدند. گروه آزمایش هشت جلسه 90 دقیقه­ای درمان شناختی- رفتاری را دریافت کردند. در انتها داده­های به دست آمده با آزمون تحلیل کوواریانس چند متغیره تحلیل شدند.
یافته­ها: نتایج تحلیل کوواریانس نشان داد که درمان شناختی- رفتاری آنلاین به صورت معناداری موجب افزایش بهزیستی روانشناختی و کاهش دشواری در تنظیم هیجان در دانشجویان دارای اضطراب کووید-19 می­شود (01/0>P). هم­چنین براساس نتایج، 94 درصد از کل واریانس­های گروه آزمایش و کنترل ناشی از اثر متغیر مستقل بود.
نتیجه­گیری: با توجه به کارآمدی درمان شناختی- رفتاری آنلاین بر تنظیم هیجان و بهزیستی روانشناختی دانشجویان دارای اضطراب کووید-19، به منظور ارائه سریع خدمات درمانی طی شرایط حاد و پاندمی می­توان از این روش برای سایر اختلالات روانشناختی استفاده کرد.


 
متن کامل [PDF 262 kb]   (169 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: روان‌پرستاری
دریافت: 1401/7/18 | پذیرش: 1402/2/7 | انتشار: 1402/3/10

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.