چکیده
زمینه و هدف: تنش
عاملی است که با تغییر در ثبات درونی، سبب اختلال و دگرگونی نظم بدن می شود. امروزه استرس به عنوان جزء لاینفک
زندگی انسان به حساب می آید و به صورت مستقیم
و غیر مستقیم میتواند تاثیرات مثبت یا
منفی را در صلاحیت عملکردی وسلامتی فرد به همراه داشته باشد و با توجه به ماهیت حرفه مامایی وجود تنش در کارکنان و دانشجویان این رشته امری کاملا" مشهود است.عوامل استرس
زا تاثیرات نامطلوبی را بر سلامت روحی و جسمی
دانشجویان و در نتیجه یادگیری و
بازدهی آینده آنان وارد می سازد؛ لذا لزوم تحقیق در مورد دیدگاههای فراگیران به
عنوان متصدیان آینده هر حرفه، در مورد عوامل تنش زای شغلی از اهمیت ویژهای
برخوردار است. این مطالعه به منظور تعیین دیدگاههای دانشجویان مامایی در مورد
عوامل تنش زای حرفهای انجام گرفت .
روش کار:این پژوهش
توصیفی با روش نمونهگیری سرشماری از64 (کل
دانشجویان) دانشجوی ترم سوم به بعد کارشناسی مامایی دانشگاه آزاد
سمنان انجام شد. ابزارگردآوری دادهها پرسشنامه بود که در دو بخش مشخصات دموگرافیک
و عوامل تنشزا، طراحی گردید. جهت تعیین اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوی و برای
پایایی آن از روش آزمون مجدد استفاده شـد. دادهها، با استفاده از آزمونهای آماری
کایاسکوار و ضریب همبستگی اسپیرمن و با نرم
افزار SPSS نسخه 16 مورد
تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: یافتهها نشان داد که اکثریت دانشجویان
(4/73%) مجرد، با میانگین سنی 73/1 ± 85/20 سال بوده،
مهمترین عامل ایجاد تنش در حرفه مامایی از نظر دانشجویان، مواجه شدن با وضعیتهای
بحرانی(مادر و نوزاد) درحین انجام کا ر با میانگین (79/.±13/3)
بود. درمجموع با در نظر داشتن حیطههای مختلف، مهمترین وکم اهمیتترین
عوامل تنشزای حرفه مامایی به ترتیب، عوامل فردی با میانگین امتیاز(22/3±60/22) و
عوامل سازمانی و تشکیلاتی با میانگین امتیاز(44/1±25/18)
بود. بین ترم تحصیلی، سن و وضعیت تاهل دانشجویان با میزان تنش ارتباطی وجود نداشت.
نتیجهگیری: برخورد با وضعیتهای بحرانی (مادر و
نوزاد)در متصدیان حرفه مامایی بالاترین امتیاز مربوط به استرس را داشت.
بدیهی است که بالا بردن توانمندیها و دانش حرفهای و عملی دانشجویان برای ایجاد
اعتماد به نفس لازم، برای اداره صحیح و تصمیمگیری به موقع در موقعیتهای اورژانس و
در عین حال حمایتهای قانونی مکفی، از راهکارهای کاهش تنش دردست اندرکاران حال و
آینده این حرفه است.
واژگان کلیدی:تنش،
دانشجویان، مامایی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |