logo
دوره 12، شماره 1 - ( بهار 1389 )                   جلد 12 شماره 1 صفحات 0-0 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

ارفعی کتایون، شهباززادگان سمیرا، صادق دولق خدیجه. عوامل تنش‌زای حرفه مامایی از دیدگاه دانشجویان دانشگاه آزاد سمنان. مجله سلامت و مراقبت. 1389; 12 (1)

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-145-fa.html


چکیده:   (4797 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: تنش عاملی است که با تغییر در ثبات درونی، سبب اختلال و دگرگونی نظم بدن می شود. امروزه استرس به عنوان جزء لاینفک زندگی انسان به حساب می آید و به صورت مستقیم و غیر مستقیم میتواند تاثیرات مثبت یا منفی را در صلاحیت عملکردی وسلامتی فرد به همراه داشته باشد و با توجه به ماهیت حرفه مامایی وجود تنش در کارکنان و دانشجویان این رشته امری کاملا" مشهود است.عوامل استرس زا تاثیرات نامطلوبی را بر سلامت روحی و جسمی دانشجویان و در نتیجه یادگیری و بازدهی آینده آنان وارد می سازد؛ لذا لزوم تحقیق در مورد دیدگاه­های فراگیران به عنوان متصدیان آینده هر حرفه، در مورد عوامل تنش زای شغلی از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. این مطالعه به منظور تعیین دیدگاه­های دانشجویان مامایی در مورد عوامل تنش­ زای حرفه­ای انجام گرفت .

روش کار:این پژوهش توصیفی با روش نمونه­گیری سرشماری از64 (کل دانشجویان) دانشجوی ترم سوم به بعد کارشناسی مامایی دانشگاه آزاد سمنان انجام شد. ابزارگردآوری داده­ها پرسشنامه بود که در دو بخش مشخصات دموگرافیک و عوامل تنش­زا، طراحی گردید. جهت تعیین اعتبار ابزار از روش اعتبار محتوی و برای پایایی آن از روش آزمون مجدد استفاده شـد. داده­ها، با استفاده از آزمون­های آماری کای­اسکوار و ضریب همبستگی اسپیرمن و با نرم افزار SPSS نسخه 16 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

یافته­ها: یافته­ها نشان داد که اکثریت دانشجویان (4/73%) مجرد، با میانگین سنی 73/1 ± 85/20 سال بوده، مهمترین عامل ایجاد تنش در حرفه مامایی از نظر دانشجویان، مواجه شدن با وضعیتهای بحرانی(مادر و نوزاد) درحین انجام کا ر با میانگین (79/.±13/3) بود. درمجموع با در نظر داشتن حیطه­های مختلف، مهمترین وکم اهمیت­ترین عوامل تنش­زای حرفه مامایی به ترتیب، عوامل فردی با میانگین امتیاز(22/3±60/22) و عوامل سازمانی و تشکیلاتی با میانگین امتیاز(44/1±25/18) بود. بین ترم تحصیلی، سن و وضعیت تاهل دانشجویان با میزان تنش ارتباطی وجود نداشت.

نتیجه­گیری: برخورد با وضعیتهای بحرانی (مادر و نوزاد)در متصدیان حرفه مامایی بالاترین امتیاز مربوط به استرس را داشت. بدیهی است که بالا بردن توانمندیها و دانش حرفه­ای و عملی دانشجویان برای ایجاد اعتماد به نفس لازم، برای اداره صحیح و تصمیم­گیری به موقع در موقعیتهای اورژانس و در عین حال حمایتهای قانونی مکفی، از راهکارهای کاهش تنش دردست اندرکاران حال و آینده این حرفه است.

واژگان کلیدی:تنش، دانشجویان، مامایی

واژه‌های کلیدی: تنش، دانشجویان، مامایی
متن کامل [PDF 220 kb]   (1175 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/4/4 | پذیرش: 1393/4/4 | انتشار: 1393/4/4

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.