logo
دوره 25، شماره 3 - ( پائیز 1402 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 278-269 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1400.080

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Abdi hamlabad M, Kazemi R, Abotalebi G, Taklavi S. Comparing the Effectiveness of Acceptance and Commitment-Based Therapy and Logo Therapy in Reducing Death Anxiety in Students with Emotional Disturbance. JHC 2024; 25 (3) :269-278
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1467-fa.html
عبدی حمل آباد محسن، کاظمی رضا، ابوطالبی قاسم، تکلوی سمیه. مقایسه اثربخشی دو روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و معنادرمانی بر کاهش اضطراب مرگ دانشجویان دارای آشفتگی هیجانی. مجله سلامت و مراقبت. 1402; 25 (3) :269-278

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1467-fa.html


گروه روانشناسی،واحد اردبیل،دانشگاه آزاد اسلامی،اردبیل،ایران
چکیده:   (285 مشاهده)
زمینه و هدف: افراد به دلیل تأثیرات نامطلوب آشفتگی­های هیجانی بر سلامت جسمی، روانی و اجتماعی، آسیب‌های روانی یا عاطفی مرتبط با مرگ را تجربه می­کنند. پژوهش حاضر با هدف مقایسه اثربخشی دو روش درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و معنادرمانی بر کاهش اضطراب مرگ دانشجویان دارای آشفتگی هیجانی، انجام شد.
روش کار: این مطالعه نیمه تجربی از نوع پیش آزمون پس آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه پژوهش، کلیه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اردبیل در سال تحصیلی 1400-1399 بودند که از بین آنها، ابتدا تعداد 300 نفر به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب و پرسشنامه آشفتگی هیجانی را تکمیل کردند. سپس، 45 نفر از افرادی که 1 انحراف معیار بالاتر از نمره برش در مقیاس آشفتگی هیجانی کسب کرده بودند بر اساس یک تولیدکننده اعداد تصادفی به عنوان نمونه، انتخاب و در دو گروه آزمایش و یک گروه کنترل قرار گرفتند (هر گروه 15 نفر). برای گروه آزمایش اول، درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد و برای گروه آزمایش دوم، معنادرمانی طی 8 جلسه 75 دقیقه­ای در طول چهار هفته اجرا شد. ابزار پژوهش شامل مقیاس اضطراب مرگ تمپلر (1970) بود. داده ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آزمون تحلیل واریانس با اندازه­گیری مکرر مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته­ ها: نتایج نشان داد که هر دو مداخله معنادرمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد بر اضطراب مرگ دانشجویان دارای آشفتگی هیجانی تاثیر داشت (0/05<p). همچنین نتایج آزمون تعقیبی، تفاوت آماری معنی داری را بین دو روش درمانی در متغیر­ اضطراب مرگ نشان داد (0/05 <p).
نتیجه گیری: نتایج نشان داد که هر دو مداخله معنادرمانی و درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد سبب بهبود اضطراب مرگ در دانشجویان دارای آشفتگی هیجانی شده، اگرچه اثربخشی روش معنادرمانی به طور معنی داری بیشتر از روش درمانی مبتنی بر پذیرش و تعهد بود. بنابراین استفاده از این مداخلات بخصوص روش معنادرمانی برای دانشجویان دارای آشفتگی هیجانی پیشنهاد می­شود.
 
متن کامل [PDF 238 kb]   (160 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌پرستاری
دریافت: 1402/1/24 | پذیرش: 1402/10/27 | انتشار: 1402/11/10

فهرست منابع
1. Raeisi Sarteshneizy Z, Lotfi M, Pirmoradi M, Asgharnejad Farid A. Predictive role of self-efficacy in emotional regulation and cognitive flexibility on reducing emotional distress in university students. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2020;30(189):164-69 [Persian].
2. Taşören AB, Burhan S. The role of emotional distress in the relationship between COVID-19 burnout and academic burnout in university students. OPUS Journal of Society Research. 2022;19(46):340-53. [DOI:10.26466/opusjsr.1065787]
3. Batty E. The emotional turmoil of contract research. Emotion, Space and Society. 2018;28:18-23. [DOI:10.1016/j.emospa.2018.06.002]
4. Kulip J, Jeffree MS, Pang NT, Nasirruddin N, Wider W. Relationships between coping styles, emotional distress, and fear of COVID-19 among workers in the oil and gas industry in Malaysia during the COVID-19 pandemic. Sustainability. 2022;14(9):5398. [DOI:10.3390/su14095398]
5. Zafar N, Mubashir T. Emotional distress and coping strategies in university students after the death of parental figure. Journal of Behavioural Sciences. 2012;22(3):1-12.
6. Ji C, Yang J, Lin L, Chen S. Anxiety and sleep quality amelioration in college students: a comparative study between team sports and individual sports. Behavioral Sciences. 2022;12(5):149. [DOI:10.3390/bs12050149] [PMID] []
7. Asici E, Sari HI. Depression, anxiety, and stress in university students: effects of dysfunctional attitudes, self-esteem, and age. Acta Educationis Generalis. 2022;12(1):109-26. [DOI:10.2478/atd-2022-0006]
8. Pelucio L, Simões P, Dourado MC, Quagliato LA, Nardi AE. Depression and anxiety among online learning students during the COVID-19 pandemic: a cross-sectional survey in Rio de Janeiro, Brazil. BMC Psychology. 2022;10(1):1-8. [DOI:10.1186/s40359-022-00897-3] [PMID] []
9. Serin NB, Serin O. An examination of anger level of university students. Education Sciences. 2011;6(1):1142-51.
10. Kuo YF, Chang YM, Lin MF, Wu ML, Shiah YJ. Death anxiety as mediator of relationship between renunciation of desire and mental health as predicted Nonself Theory. Scientific Reports. 2022;12(1):10209. [DOI:10.1038/s41598-022-14527-w] [PMID] []
11. Gundogan S, Arpaci I. Depression as a mediator between fear of COVID-19 and death anxiety. Current Psychology. 2022;41(4):1-8. [DOI:10.1007/s12144-022-03120-z] [PMID] []
12. Hossein Nazari N, Nejat H, Saffarian Tosi M. The comparison of the effectiveness of well‐being therapy with acceptance and commitment therapy on death anxiety in the elderly. Aging Psychology. 2022;8(1):38-25 [Persian].
13. Pandya AK, Kathuria T. Death anxiety, religiosity and culture: implications for therapeutic process and future research. Religions. 2021;12(1):61. [DOI:10.3390/rel12010061]
14. Hong Y, Yuhan L, Youhui G, Zhanying W, Shili Z, Xiaoting H, et al. Death anxiety among advanced cancer patients: a cross-sectional survey. Supportive Care in Cancer. 2022;30(4):3531-39. [DOI:10.1007/s00520-022-06795-z] [PMID] []
15. Mohammadpour A, Sadeghmoghadam L, Shareinia H, Jahani S, Amiri F. Investigating the role of perception of aging and associated factors in death anxiety among the elderly. Clinical Interventions in Aging. 2018;13(1):405-10. [DOI:10.2147/CIA.S150697] [PMID] []
16. Sinoff G. Thanatophobia (death anxiety) in the elderly: the problem of the child's inability to assess their own parent's death anxiety state. Frontiers in Medicine. 2017;4(1):1-5. [DOI:10.3389/fmed.2017.00011] [PMID] []
17. Rauwenhoff JC, Bol Y, Peeters F, van den Hout AJ, Geusgens CA, van Heugten CM. Acceptance and commitment therapy for individuals with depressive and anxiety symptoms following acquired brain injury: a non-concurrent multiple baseline design across four cases. Neuropsychological Rehabilitation. 2022;33(6):1-31. [DOI:10.1080/09602011.2022.2053169] [PMID] []
18. Dinarvand N, Barghi Irani Z, Forstmeier S. The comparison of the effectiveness of positive therapy and acceptance and commitment therapy on the anxiety and depression of the elderly living in nursing homes. Aging Psychology. 2022;8(2):189-203 [Persian].
19. Nasirnia Samakosh A, Yousefi N. The effectiveness of acceptance and commitment therapy on death anxiety, happiness and resilience in the elderly. Aging Psychology. 2022;8(2):149-61 [Persian].
20. Rahgozar S, Giménez-Llort L. Foundations and applications of logotherapy to improve mental health of immigrant populations in the third millennium. Frontiers in Psychiatry. 2020;11(1):1-6. [DOI:10.3389/fpsyt.2020.00451] [PMID] []
21. Maurits RH, Hatta MI, Suhana S. The application of logotherapy to improve the meaning of life in emerging adults with self-injury. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan. 2023;11(2):91-104. [DOI:10.22219/jipt.v11i2.22875]
22. Fereydouni S, Forstmeier S. An Islamic form of logotherapy in the treatment of depression, anxiety and stress symptoms in university students in Iran. Journal of Religion and Health. 2022;61(1):139-57. [DOI:10.1007/s10943-021-01495-0] [PMID] []
23. Gall J, Borg W, Gall MD. Quantitative and qualitative research methods in educational sciences and psychology. Translated by Orizi HR & et al. Tehran: Shahid Beheshti University: Samt Publications; 2014.
24. Zanon C, Brenner RE, Baptista MN, Vogel DL, Rubin M, Al-Darmaki FR, et al. Examining the dimensionality, reliability, and invariance of the Depression, Anxiety, and Stress Scale-21 (DASS-21) across eight countries. Assessment. 2021;28(6):1531-44. [DOI:10.1177/1073191119887449] [PMID]
25. Sahebi A, Asghari MJ, Salari RS. Validation of Depression Anxiety and Stress Scale (DASS-21) for an Iranian Population. 2005;1(4):36-54 [Persian].
26. López-Castedo A, González-Rodríguez R, Vazquez Perez R. Psychometric properties of the Death Anxiety Scale in patients with ischemic cardiomyopathy. Revista Española de Salud Pública. 2020;93:e201910079.
27. Dadfar M, Lester D, Abdel-Khalek AM. Validity and reliability of the Farsi version of the Death Anxiety Scale with nurses. Illness, Crisis & Loss. 2021;29(4):340-53. [DOI:10.1177/1054137318810232]
28. Hayes SC. Acceptance and commitment therapy: towards a unified model of behavior change. World Psychiatry. 2019;18(2):226. [DOI:10.1002/wps.20626] [PMID] []
29. Pfeifer E. Logotherapy, existential analysis, music therapy: theory and practice of meaning-oriented music therapy. The Arts in Psychotherapy. 2021;72:101730. [DOI:10.1016/j.aip.2020.101730]
30. Sadri Damirchi E, Ramezani S. Effectiveness of existential therapy on loneliness and death anxiety in the elderly. Aging Psychology. 2016;2(1):1-12 [Persian].
31. Khodadadi Sangdeh J, Etemadi A, Alavi Kamoos E. The effectiveness of existential group psychotherapy on student's mental health. Research in Cognitive and Behavioral Sciences. 2015;4(2):119-30 [Persian].
32. Ghorbanalipur M, Esmaeili A. Determining the efficacy of logo therapy in death anxiety among the older adults. Counseling Culture and Psychotherapy. 2012;3(9):53-68 [Persian].
33. Daei Jafari MR, Aghaei A, Rashidi Rad M. Existential humanistic therapy with couples and its effect on meaning of life and love attitudes. The American Journal of Family Therapy. 2020;48(5):530-45. [DOI:10.1080/01926187.2020.1770142]
34. Amanzad Z, Hoseinian S. The effect of group counselling base on existential approach on life attitude and spiritual well-being of patients with type 2 diabetes. Journal of Woman and Family Studies. 2018;6(1):49-67 [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.