logo
دوره 25، شماره 3 - ( پائیز 1402 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 233-220 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.ARDABIL.REC.1400.087

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Hoshmandi S, Soleimani T, Hatami J, GHaffari R. Designing and Validating the Health Literacy Improvement Model for Teaching Staff of Ardabil University of Medical Sciences: a Mixed Methods Study. JHC 2024; 25 (3) :220-233
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1489-fa.html
هوشمندی سوسن، سلیمانی توران، حاتمی جواد، غفاری رضا. طراحی و اعتبارسنجی مدل ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل: یک مطالعه با رویکرد آمیخته. مجله سلامت و مراقبت. 1402; 25 (3) :220-233

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1489-fa.html


گروه علوم تربیتی، واحد اردبیل، دانشگاه آزاد اسلامی، اردبیل، ایران
چکیده:   (257 مشاهده)
زمینه و هدف: سواد سلامت به عنوان یک مساله و بحث جهانی مطرح بوده و آموزش و ارتقای آن به یک سنجه مهم تبدیل شده است. در این بین، دانشگاه­های علوم پزشکی نیاز مبرم به تحقق سواد سلامت کارکنان خود دارند، در حالی که هنـوز برای این امر، مدل جامعی در دانشگاه های علوم پزشکی شناسایی و تدوین نشده است بر این اساس، هدف از انجام پژوهش حاضر، طراحی و اعتباریابی مدل ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.
روش کار: پژوهش حاضر در زمره پژوهش­های آمیخته است که در بخش کیفی از «نظریه­پردازی داده­بنیاد» و در بخش کمی از روش پیمایشی (زمینه­یابی) استفاده شد. در بخش کیفی، بر اساس روش نمونه گیری هدفمند از صاحبنظران و اساتید برجسته دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، مصاحبه عمیق به عمل آمد و پس از 10 نفر به اشباع نظری رسید. پس از تحلیل داده­های کیفی از طریق کدگذاری با الهام از نظریه گلاسر و با استفاده از نرم‌افزار MaxQDA-12 به طراحی مدل اقدام گردید. در مرحله کمّی به منظور اعتبارسنجی مدل از روش مدل­یابی معادلات ساختاری- تفسیری و نرم افزار Smart PLS استفاده شد. بدین منظور، 234 نفر از کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل به صورت تصادفی ساده انتخاب و به پرسشنامه مستخرج از داده های کیفی پژوهش به تعداد 42 سوال جواب دادند.
یافته ­ها: مطابق با نتایج، در کدگذاری باز، 213 کد اولیه، در کدگذاری محوری 71 مقوله عمده و در کدگذاری انتخابی، 11 مقوله هسته ای در قالب شرایط علّی، زمینه­ای، مداخله ­گر، راهبردها/ اقدامات، پیامدی و پدیدۀ اصلی (سواد سلامت) طبقه­بندی شد. در این بخش، سواد سلامت به عنوان پدیدۀ اصلی در قالب یک مدل منطقی و با تکیه بر فهم آن با شرایط (علّی، زمینه ای و مداخله ­گر)، راهبردها/ اقدامات و پیامدها طراحی شد. در نهایت نتایج مدل­یابی معادلات ساختاری- تفسیری نشان داد که مدل نهایی برآمده از بخش کیفی پژوهش از اعتبار مناسبی برخوردار بود.
نتیجه­ گیری: در مجموع میتوان گفت که مدل طراحی شده برای ارتقای سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علومپزشکی اردبیل از اعتبار بالایی برخوردار بوده و می­توان آن را در دانشگاه­های علوم پزشکی اجرا کرد و با اجرای آن می­توان شاهد ارتقای اساسی در سواد سلامت کارکنان آموزشی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل بود.

mouseout="msoCommentHide('_com_1')" onmouseover="msoCommentShow('_anchor_1','_com_1')">
متن کامل [PDF 1592 kb]   (135 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: مدیریت پرستاری
دریافت: 1402/4/22 | پذیرش: 1402/9/21 | انتشار: 1402/11/10

فهرست منابع
1. Lakbala P, Mazemmat F, Arzaghi Z, Miri N. The health literacy status of students in allied medical sciences, Hormozgan University of Medical Sciences. Journal of Management Information Systems. 2022;8(1):48-61 [Persian].
2. Zaidman EA, Scott KM, Hahn D, Bennett P, Caldwell PH. Impact of parental health literacy on the health outcomes of children with chronic disease globally: a systematic review. Journal of Paediatrics Child Health. 2023;59(1):12-31. [DOI:10.1111/jpc.16297] [PMID]
3. Schaeffer D, Berens EM, Vogt D, Gille S, Griese L, Klinger J, et al. Health literacy in Germany- findings of a representative follow-up survey. Deutsches Ärzteblatt International. 2021;118(43):723-28. [DOI:10.3238/arztebl.m2021.0310] [PMID] []
4. Kickbusch I, Pelikan J, Apfel F, Tsouros AD. The solid facts. WHO regional office for europe, Copenhagen. 2013; 7-8.
5. Buchmann M, Jordan S, Loer AM, Finger JD, Domanska OM. Motivational readiness for physical activity and health literacy: results of a cross-sectional survey of the adult population in Germany. BMC Public Health. 2023;23:331-42. [DOI:10.1186/s12889-023-15219-4] [PMID] []
6. World Health Organization. Health literacy development for the prevention and control of noncommunicable diseases: case studies from WHO national health literacy demonstration projects; 2022.
7. Sorensen K, Van den Broucke S, Fullam J, Doyle G, Pelikan J, Slonska Z, et al. Health literacy and public health: a systematic review and integration of definitions and models. BMC Public Health. 2012;12:80. [DOI:10.1186/1471-2458-12-80] [PMID] []
8. Hussan MS. Role of health literacy and motivational interviewing in building insight for self-management of diabetes mellitus. Middle East Journal of Family Medicine. 2023;7(10):130-42.
9. Moharramzadeh A, Talebi B, Daneshvar Z. Health literacy strategies for human resources (Qualitative study in Iranian bank). Education Strategies in Medical Sciences. 2022;15(4):319-29 [Persian].
10. Cheng BT, Tanna AP. Association of health literacy and health care utilization aAmong glaucoma patients. Journal of Glaucoma. 2023;32(2):139-44. [DOI:10.1097/IJG.0000000000002133] [PMID]
11. Xu L, Xiong Y, Li H, Zhou W, Liu J, Jiao Y, et al. Analysis on the status of health literacy and its influencing factors among residents aged 15-69 years old in Haidian District of Beijing City in 2018. Journal of Hygiene Research. 2020;49(5):738-43.
12. Rajah R, Hassali MA, Lim CJ. Health literacy-related knowledge, attitude, and perceived barriers: a cross-sectional study among physicians, pharmacists, and nurses in public hospitals of Penang, Malaysia. Frontiers in Public Health. 2017;5:281-93. [DOI:10.3389/fpubh.2017.00281] [PMID] []
13. Yujia L, Qiong W, Gu C, Jian C, Honghui R. Research on the influencing factors and countermeasures of health literacy of medical staff in a military hospital in Beijing. Chinese Journal of Health Education. 2019;35(11):983-88.
14. Junmei Z, Yuanyuan Y, Yiming L, Pei-jun L, Yahong L, Baixuan L, et al. Health literacy levels and potential influencing factors in five occupational groups in Gansu Province. Journal of Environmental and Occupational Medicine. 2019;36(1):68-72.
15. Güner MD, Ekmekci PE. A survey study evaluating and comparing the health literacy knowledge and communication skills used by nurses and physicians. Inquiry: The Journal of Health Care Organization, Provision, and Financing. 2019;56:1402732055. [DOI:10.1177/0046958019865831] [PMID] []
16. Nesari M, Olson JK, Nasrabadi AN, Norris C. Registered nurses' knowledge of and experience with health literacy. Health Literacy Research and Practice. 2019;3(4):268-79. [DOI:10.3928/24748307-20191021-01] [PMID] []
17. Moeini B, Rezapur-Shahkolai F, Barati M, Vesali-Monfared E, Parsamajd S, Ezzati Rastegar K. The level of health literacy of the health department employees, one of the social determinants of health: a descriptive-analytical, cross-sectional study. Health-Based Research. 2020;6(2):197-207 [Persian].
18. Lans A, Bales JR, Fourman MS, Borkhetaria PP, Verlaan J-J, Schwab JH. Health Literacy in Orthopedic Surgery: A Systematic Review. The Musculoskeletal Journal of Hospital for Special Surgery. 2023;19(1):120-27. [DOI:10.1177/15563316221110536] [PMID] []
19. Ghanbari A, Rahmatpour P, Khalili M, Mokhtari N. Health literacy and its relationship with cancer screening behaviors among the employees of Gilan University of Medical Sciences. Journal of Health and Care. 2017;18(4):306-15 [Persian]. [DOI:10.5812/semj.58665]
20. Chang, M-C., Yu J-H., Hsieh J-G., Wei M-H & Wang Y-W. Effectiveness of the refined health literacy course on improving the health literacy competencies of undergraduate nursing students: quantitative and qualitative perspectives. Medical Education Online. 2023;28(1), 217-229. [DOI:10.1080/10872981.2023.2173042] [PMID] []
21. Sadegi M, Shakiba E, Naderi M. The relationship between health literacy and organizational culture among the staff of Rafsanjan University of Medical Sciences. Health-Based Research. 2020;6(1):39-49 [Persian].
22. Glaser B. Doing grounded theory: Issues and discussions. Sociology Press: Mill Valley, CA; 1998.
23. Strauss A, Corbin JM. Basics of qualitative research: techniques and procedures for developing grounded theory. Translated by Mohammadi B, Tehran: Institute of Humanities and Cultural Studies; 2011 [Persian].
24. Chin WW. The partial least squares approach to structural equation modeling. Modern Methods for Business Research. 1998;295(2):295-33.
25. Hair JF, Hult GT, Ringle CM, Sarstedt M. A primer on partial least squares structural equation modeling (PLS-SEM). Sage Publications; 2021. [DOI:10.1007/978-3-030-80519-7]
26. Denison D. Organizational culture: Can it be a key lever for driving organizational change?" in S. Cartwright and C. Cooper. (Eds.) The Handbook of Organizational Culture. London: John Wiley & Sons; 2000.
27. Mirkamali SM, Javanak Liavali M, Yeganeh MR. Correlation between organizational culture with clinical governance in public hospitals in Rasht. Journal of Hayat. 2014;20(1):15-25 [Persian].
28. Delavar F, Pashaeypoor S, Negarandeh R. Health literacy index: a new tool for health literacy assessment. Journal of Hayat. 2018;24(1):1-6 [Persian].
29. Andrade I, Silva C, Martins AC. Application of the health literacy INDEX on the development of a manual for prevention of falls for older adults. Patient Education and Counseling. 2017;100(1):154-59. [DOI:10.1016/j.pec.2016.07.036] [PMID]
30. Kaphingst KA, Kreuter MW, Casey C, Leme L, Thompson T, Cheng MR, et al. Health literacy INDEX: development, reliability, and validity of a new tool for evaluating the health literacy demands of health information materials. Journal of Health Communication. 2012;3:203-21. [DOI:10.1080/10810730.2012.712612] [PMID]
31. Lee Y-M, Yu HY, You M-A, Son Y-J. Impact of health literacy on medication adherence in older people with chronic diseases. Collegian. 2017;24(1):11-18. [DOI:10.1016/j.colegn.2015.08.003] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.