logo
دوره 25، شماره 3 - ( پائیز 1402 )                   جلد 25 شماره 3 صفحات 219-212 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR-ARUMS.REC-1395-144
Clinical trials code: 0


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Shamshiri M, Mohammadi M, Ershadifard S. Comparing the Effectiveness of Two Learning Methods of Lecture Videocast and Handout on Learning and Satisfaction of Nursing Students. JHC 2024; 25 (3) :212-219
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1495-fa.html
شمشیری محمود، محمدی محمدعلی، ارشادی فرد سولماز. مقایسه اثربخشی دو روش یادگیری ویدئوکستِ سخنرانی و جزوه درسی بر یادگیری و رضایت دانشجویان کارشناسی پرستاری. مجله سلامت و مراقبت. 1402; 25 (3) :212-219

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1495-fa.html


گروه پرستاری مراقبت‬های ویژه، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل،‌ اردبیل، ایران
چکیده:   (727 مشاهده)
زمینه و هدف: ارتقای اثربخشی یادگیری در آموزش پرستاری از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. برای افزایش اثربخشی یادگیری از روشهای متعددی استفاده می­شود. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی دو روش یادگیری ویدئوکستِ سخنرانی و جزوه درسی بر یادگیری و رضایت دانشجویان پرستاری انجام شده است.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی بدون پیش آزمون بود که روی 54 نفر از دانشجویان پرستاری ورودی 95 دانشگاه علوم پزشکی اردبیل در نیمسال دوم سال تحصیلی 96-1395 انجام شد. نمونه ها به روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند. جلسات واحد درسی بررسی وضعیت سلامت به 10 جلسه تقسیم و به طور تصادفی در دو گروه قرار گرفت. در 5 جلسه اول، بعد از تدریس به روش سخنرانی و اسلاید، جزوه درسی در اختیار دانشجویان قرار گرفت. در 5 جلسه دوم، بعد از تدریس به روش سخنرانی و اسلاید، ویدئوکست جلسات به صورت فایل ویدئویی به دانشجویان تحویل داده شد. ارزیابی یادگیری جلسات تدریس با استفاده از آزمون چهارگزینه‌ای در پایان ترم انجام شد. رضایت دانشجویان از فرایند یادگیری- یاددهی نیز با استفاده از فرم رضایتمندی، در آخر آزمون پایان ترم مورد ارزیابی قرار گرفت. تحلیل داده­ها با استفاده از نرم افزار SPSS-16 و آمار توصیفی (میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (تی مستقل، ویلکاکسون و من ویتنی- یو) انجام شد.
یافته­ ها: تحلیل داده­ها نشان داد که میانگین نمرات یادگیری مربوط به جلسات جزوه درسی به طور معناداری نسبت به جلسات ویدئوکست بالاتر بود (≤ 0/001p ) همچنین میانگین نمره رضایت دانشجویان از دو روش یادگیری جزوه درسی و ویدئوکست به ترتیب 5/86±39/18 و 6/32±39/81 بود که اختلاف این دو از نظر آماری، معنی­ دار نبود (0/39=p).
نتیجه­ گیری: با وجود این­که ویدئوکست به اندازه جزوه درسی موجب بهبود دانش نظری دانشجویان نمی­شود، به دلیل جلب رضایت توصیه می شود در کنار روش های سنتی و قدیمی یادگیری از قبیل مطالعه جزوه درسی و کتب، ویدئوکست سخنرانی جلسات تدریس تهیه و در اختیار دانشجویان قرار گیرد.

 
متن کامل [PDF 193 kb]   (261 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1402/5/29 | پذیرش: 1402/11/3 | انتشار: 1402/11/10

فهرست منابع
1. Tavares CMM, Pastor Junior AA, Paiva LM, Lima TO. Innovations in the teaching-learning process of psychiatric nursing and mental health. Revista Brasileira de Enfermagem. 2021;74(suppl 5):e20200525. [DOI:10.1590/0034-7167-2020-0525] [PMID]
2. Hultquist BL. Innovative Teaching Strategies in Nursing and Related Health Professions: Jones & Bartlett Learning; 2016.
3. Chicca J, Shellenbarger T. Connecting with generation z: approaches in nursing education. Teaching and Learning in Nursing. 2018;13(3):180-84. [DOI:10.1016/j.teln.2018.03.008]
4. Bennett PN, Glover P. Video streaming: implementation and evaluation in an undergraduate nursing program. Nurse Education Today. 2008;28(2):253-58. [DOI:10.1016/j.nedt.2007.04.005] [PMID]
5. Imani A, Moradi F. A comparative study on the effect of lecture-based education, role-playing and learning through peers on learning and satisfaction of nursing students in Zanjan University of Medical Sciences. Future of Medical Education Journal. 2022;12(2):50-55 [Persian].
6. Choe RC, Scuric Z, Eshkol E, Cruser S, Arndt A, Cox R, et al. Student satisfaction and learning outcomes in asynchronous online lecture videos. CBE-Life Sciences Education. 2019;18(4):ar55. [DOI:10.1187/cbe.18-08-0171] [PMID] []
7. Cho D, Cosimini M, Espinoza J. Podcasting in medical education: a review of the literature. Korean Journal of Medical Education. 2017;29(4):229-39. [DOI:10.3946/kjme.2017.69] [PMID] []
8. Hurst KM. Using video podcasting to enhance the learning of clinical skills: a qualitative study of physiotherapy students' experiences. Nurse Education Today. 2016;45:206-11. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.08.011] [PMID]
9. Khoramian Tusi S, Sheikh Fathollahi M, Rahnamaye Tamrooyee F, Akbari Javar M. Study of the effect of podcasting on learning and satisfaction in dental students. Journal of Mashhad Dental School. 2015;39(3):229-38 [Persian].
10. Kalludi S, Punja D, Rao R, Dhar M. Is video podcast supplementation as a learning aid beneficial to dental students? Journal of Clinical and Diagnostic Research. 2015;9(12):Cc04-7. [DOI:10.7860/JCDR/2014/14428.6944]
11. Schreiber BE, Fukuta J, Gordon F. Live lecture versus video podcast in undergraduate medical education: a randomised controlled trial. BMC Medical Education. 2010;10(1):68. [DOI:10.1186/1472-6920-10-68] [PMID] []
12. Morris NP, Swinnerton B, Coop T. Lecture recordings to support learning: a contested space between students and teachers. Computers & Education. 2019;140:103604. [DOI:10.1016/j.compedu.2019.103604]
13. El-Sayed R, El-Hoseiny S, El-Sayed E. Video-based lectures: an emerging paradigm for teaching human anatomy and physiology to student nurses. Alexandria Journal of Medicine. 2013;49(1):215-22. [DOI:10.1016/j.ajme.2012.11.002]
14. Brecht HD, Ogilby SM. Enabling a comprehensive teaching strategy: video lectures. Journal of Information Technology Education Innovations in Practice. 2008;7:71. [DOI:10.28945/198]
15. Owston R, Lupshenyuk D, Wideman H. Lecture capture in large undergraduate classes: student perceptions and academic performance. The Internet and Higher Education. 2011;14(4):262-68. [DOI:10.1016/j.iheduc.2011.05.006]
16. Danielson J, Preast V, Bender H, Hassall L. Is the effectiveness of lecture capture related to teaching approach or content type? Computers & Education. 2014;72:121-31. [DOI:10.1016/j.compedu.2013.10.016]
17. Hart KD, Wentzel L. The use of podcasts and videocasts by tertiary accounting students in distance education. South African Journal of Higher Education. 2020;34(1):267-87. [DOI:10.20853/34-1-2827]
18. Sholeh M, Suraya S, Andayani D. Learning at home during the Covid-19 pandemic by optimizing video based tutorials. Jurnal Ilmiah Penelitian dan Penerapan Teknologi Sistem Informasi. 2021;5(2):206-17. [DOI:10.29407/intensif.v5i2.15348]
19. Suhayati L, Haryati H. Screen recording video in virtual learning during Covid-19 pandemic: students' perspective. Voices of English Language Education Society. 2021;5(2):107-19. [DOI:10.29408/veles.v5i2.3849]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.