چکیده
زمینه و
هدف: عوامل
زمینه ساز تفکر انتقادی انگیزش های داخلی به هم پیوسته و مداومی هستند که فرد را
به مواجه با مشکل وادار نموده و سبب می شوند که فرد با بکارگیری تفکر به تصمیم
گیری بپردازد. همچنین برای ایجاد تفکر انتقادی وجود عوامل زمینه ساز تفکر انتقادی
بسیار مهم می باشد. هدف از انجام این پژوهش تعیین تاثیر آموزش عالی بر عوامل
زمینه ساز تفکر انتقادی در دانشجویان کارشناسی پرستاری دانشکده پرستاری – مامایی دانشگاه آزاد
اسلامی واحد سنندج می باشد.
روش کار:پژوهش حاضر یک مطالعه
توصیفی- مقایسه ای است که با توجه به معیارهای مورد نظر و به روش سرشماری 41 نفر
دانشجوی ترم اول کارشناسی پرستاری که در ابتدای ورود به دوره آموزشی بودند و 34
نفر دانشجوی ترم هشتم پرستاری که در انتهای دوره آموزشی بودند انتخاب گردیدند.در
کل 32 پرسشنامه در دانشجویان ترم اول و 26 پرسشنامه در دانشجویان ترم هشتم به محقق
عودت داده شد. جهت گرد آوری داده ها از پرسشنامه ای که شامل اطلاعات دموگرافیک و
پرسشنامه فهرست گرایشات تفکر انتقادی کالیفرنیا بود،استفاده شد.
یافته ها: نتایج حاصل از این پژوهش نشان داد که میان دانشجویان سال
چهارم و سال اول به لحاظ 7 عامل زمینه ساز تفکر انتقادی شامل قدرت سازمان دهی ،
قدرت تجزیه و تحلیل ، رشد یافتگی ، خلاقیت ، اعتماد به نفس ، انتقاد پذیری و
جستجوی اطلاعات هیچ تفاوت آماری معنی داری وجود ندارد.همچنین میانگین کل نمرات
دانشجویان سال چهارم (33/268) در مقایسه با دانشجویان سال اول (28/281) در سطح
پایین تری قرار داشت.
نتیجه
گیری:بر اساس
یافته های این مطالعه میتوان نتیجه گیری نمود که استراتژیهای رایج آموزش در
دانشگاه های کشور نظیر سخنرانی، به لحاظ ارتقا عوامل زمینه ساز تفکر انتقادی که
لازمه گسترش مهارتهای تفکر انتقادی به عنوان غایت هر آموزشی در سطوح عالی می باشند
، ناتوان بودن و جایگزینی روش های دیگری جهت حل این مشکل بسیار لازم و ضروری به
نظر میرسد.
واژه های
کلیدی: عوامل
زمینه ساز تفکر انتقادی، آموزش عالی ، دانشجو
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |