چکیده
زمینه و هدف : تربیت نیروی انسانی کارآمد
وموثرازجمله وظایف اصلی دانشگاه ها محسوب می گردد.توجه به تربیت دانشجویان ازنظر
علمی ,پژوهشی وفرهنگی بسیارحائز اهمیت بوده وبرنامه ریزی صحیح درآموزش وپرورش آنان
ازوظایف اصلی دانشگاه ها میباشد. از مشکلات اساسی آموزش دردانشگاه هانداشتن شاخص
ها ی تدریس اثربخش است ویکی ازمهمترین روش های تعیین این شاخص ها نظرخواهی
ازدانشجویان می باشد.
روش کار:این مطالعه ازنوع توصیفی بوده ودرآن تعداد 433
دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی اردبیل درسال 1386به روش نمونه گیری تصادفی ساده
انتخاب شدند.سپس پرسشنامه حاوی مشخصات فردی ونیزمعیارهای تدریس اثربخش(ویژگیهای
حرفه ای, فردی, تحریک به یادگیری ومطالعه مستقل ) توسط آنها تکمیل شد .داده های
جمع آوری شده بانرم افزارآماری spss/pc بااستفاده ازآزمون توصیفی مورد تجزیه وتحلیل
قرارگرفت.
یافته ها : این بررسی نشان داد در ارتباط با ویژگیها ی حرفه
ای تدریس اثربخش«استفاده مناسب از دانش پایه یا درس تخصصی و میزان تسلط واطلاع
مدرس به درس»به ترتیب با 1/87درصد و 2/76
درصد در ویژگیهای فردی « داشتن حس مسئولیت درقبال حرفه معلمی با 91درصد ودر
ویژگیهای تحریک به یادگیری ومطالعه مستقل، ایجاد ارتباط میان موضوع درس با
محیط کار و وظایف شغلی بعدی دانشجو با 5/72درصد بیشترین معیار تدریس اثربخش
ازدیدگاه دانشجویان بود.
نتیجه گیری : موفقیت اساتید در اصلاح وبهبود یادگیری
دانشجویان همگام با عمل تدریس مستلزم ارتقاء ورشد علمی وعملی خود وتوجه به خصوصیات
ونیازهای آموزشی وحرفه ایی دانشجویان است. آنان باید همواره بکوشند تا روشهای
تدریس خود را با نیازها وامکانات فردی وگروهی فراگیران هماهنگ کرده و جهت رفع
نارسائیهای روش خود و اصلاح وبهبود آن گام بردارند.
واژه های کلیدی : تدریس اثربخش , دیدگاه ، دانشجو
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |