logo
دوره 26، شماره 1 - ( بهار 1403 )                   جلد 26 شماره 1 صفحات 75-63 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.TABRIZ.REC.1400.074


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Fathi A, Sharifi Rahnemo S, Mahmodyan Khosroshahi3 N, Abbasi F, Sharifi Rahnemo M. The Role of Psychological and Social Well-being on the Academic Motivation of Nursing Students through the Mediation of Academic Civic Behaviors. JHC 2024; 26 (1) :63-75
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1514-fa.html
فتحی آیت اله، شریفی رهنمو سعید، محمودیان خسروشاهی ندا، عباسی فهیمه، شریفی رهنمو مجید. نقش بهزیستی روانشناختی و اجتماعی در انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری با میانجیگری رفتارهای مدنی تحصیلی. مجله سلامت و مراقبت. 1403; 26 (1) :63-75

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1514-fa.html


مرکز تحقیقات علوم شناختی و رفتاری در پلیس، معاونت بهداشت، امداد و درمان، فرماندهی انتظامی، تهران، ایران
چکیده:   (170 مشاهده)
زمینه و هدف: صاحبنظران معتقدند انگیزش، نقش مهمی در عملکرد تحصیلی دانشجویان دارد و با توجه به شرایط حاضر، عوامل مختلفی می­توانند آن­ را بهبود بخشند که بهزیستی اجتماعی و روانشناختی به عنوان متغیرهای اثرگذار در این مهم، مطرح هستند. از این رو، پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش بهزیستی روانشناختی و اجتماعی در انگیزش تحصیلی دانشجویان پرستاری با میانجیگری رفتارهای مدنی تحصیلی انجام شد.
روش کار: این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی بود. جامعه آماری، دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی تبریز در سال تحصیلی 1401-1400 بودند (700 نفر) که از بین آنها تعداد 250 نفر به روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند. برای جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه های انگیزش تحصیلی هارتر (1981)، بهزیستی روانشناختی ریف (1989)، مقیاس بهزیستی اجتماعی کییز (2004) و رفتارهای مدنی تحصیلی گل پرور (1389) استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده­ها با روش آماری ضریب همبستگی پیرسون و تحلیل معادلات ساختاری و با استفاده از نرم­افزارهای SPSS-21 و Amos-22 انجام شد.
یافته­ها: نتایج پژوهش نشان داد بین بهزیستی اجتماعی و مؤلفه­های آن (شامل شکوفایی، همبستگی، انسجام، پذیرش و مشارکت اجتماعی) و بهزیستی روانشناختی و مؤلفه­های آن (شامل پذیرش خود، روابط مثبت با دیگران، خودمختاری، تسلط بر محیط، زندگی هدفمند و رشد فردی) با انگیزش تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود داشت (0/05>p). همچنین رفتارهای مدنی تحصیلی، نقش واسطه­ای در رابطه بین بهزیستی روانشناختی و بهزیستی اجتماعی با انگیزش تحصیلی داشتند (0/01>p).
نتیجه ­گیری: بر اساس یافته های مطالعه مبنی بر نقش بهزیستی روانی و اجتماعی در متغیرهایی مانند انگیزش تحصیلی و رفتارهای مدنی تحصیلی دانشجویان پرستاری، لازم است دانشگاه­ها نسبت به تعبیه مراکز مشاوره جهت افزایش بهزیستی روانی و انگیزش تحصیلی این دانشجویان، اقدامات لازم را انجام دهند.

 
متن کامل [PDF 637 kb]   (96 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: روان‌پرستاری
دریافت: 1402/8/19 | پذیرش: 1403/1/10 | انتشار: 1403/1/10

فهرست منابع
1. Yousefi A, Ghassemi G, Firouznia S. The relationship between academic motivation and academic achievement in medical students of Isfahan University of Medical Sciences. Iranian Journal of Medical Education. 2009;9(1):79-84 [Persian].
2. Lancheros-Cuesta D, Fabregat R. Educational robotics intervention in the motivation of students. IEEE Revista Iberoamericana de Tecnologias del Aprendizaje. 2022;17(2):131-39. [DOI:10.1109/RITA.2022.3166856]
3. Gaffari A, Arfaa Baloochi F. The examination of relationship between achievement motivation, academic self-concept and anxiety in graduate students of Ferdowsi University of Mashhad. Research in Clinical Psychology and Counseling. 2012;1(2):121-36 [Persian].
4. Deci EL, Ryan RM. A motivational approach to self: integration in personality. In r. Dienstbier (ED.), Nebraska symposium on motivation. Perspectives on Motivation. 1991;38:237-88.
5. Niyazova GB, Utemov VV, Savina TN, Karavanova LZ, Karnaukh IS, Zakharova VL, et al. Classification of open mathematical problems and their role in academic achievement and motivation of students. Eurasia Journal of Mathematics, Science and Technology Education. 2022;18(8):em2143. [DOI:10.29333/ejmste/12265]
6. Houzan M, Mirhashemi M. Mental well-being and mental health relationships with academic motivation of female students of secondary schools. Seventh conference of development and promotion of educational and psychological sciences of Iran. Tehran; 2020.
7. Ryan RM. Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist. 2015;55(1):68. [DOI:10.1037/0003-066X.55.1.68] [PMID]
8. Deci EL. Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. New York: Plenum Press; 2008.
9. Ryff CD. Happiness is everything, or is it? explorations on the meaning of psychological well-being. Journal of Personality and Social Psychology. 1989;57:1069-81. [DOI:10.1037/0022-3514.57.6.1069]
10. Karimi K, Kavousian J, Karamati H, Arabzadeh M, Ramezani V. Structural model of perfectionism, academic motivation and psychological well-being in high school students. Journal of Applied Psychology. 2017;10(4):311-27 [Persian].
11. Li Y, Lan J, Ju J. Achievement motivation and attributional style as mediators between perfectionism and subjective well-being in Chinese university. Personality and Individual Differences. 2015;79(1):146-51. [DOI:10.1016/j.paid.2015.01.050]
12. Yamin G, Muzaffar R. Academic motivation and psychological well-being of university students taking online classes amid Covid-19 pandemic. Bahria Journal of Professional Psychology. 2021;20(2):51-61.
13. Clemons EK, Schreieck M, Krcmar H, Bui T. Social welfare computing and the management and regulation of new online business models. Electronic Markets. 2022;32:411-14. [DOI:10.1007/s12525-022-00535-1]
14. Fathi M, Ajamnejad R, Khakrangin M. Factors contributing to social health among teachers of maraghe city. Social Welfare Quarterly. 2013;12(47):225-43 [Persian].
15. Keyes CLM. Complete mental health: an agenda for the 21 centuries. Washington; 2004. [DOI:10.1037/10594-013]
16. Abbasi M, Ayadi N, Shafiee H. Role of social well-being and academic vitality in predicting the academic motivation in nursing students. Educational Strategies in Medical Sciences. 2016;8(6):49-54 [Persian].
17. Eldridge C. Principals leading for educational equity: social justice in action. PhD dissertation. University of Maryland; 2012.
18. Cichy R, Cha J, Kim S. The relationship between organizational commitment and contextual performance among private club leaders. International Journal of Hospitality Management. 2009;28:53-62. [DOI:10.1016/j.ijhm.2008.03.001]
19. Rastegar A. Developing a causal model of social supporting and academic civil behavior through emphasizing on mediating role of psychological capitals among students of virtual courses of Shiraz University. Masters' dissertation. Payam-Noor University of Shiraz; 2019.
20. Al-Mekhlafi MA, Yemeni EFL. Student teachers' moral intelligence and its relationship to their academic achievement. Journal of Humanities and Social Sciences. 2020;4(1):168-79.
21. Harter S. A new self-report scale of intrinsic versus extrinsic orientation in the classroom: motivational and informational components. Developmental Psychology. 1981;17(3):300. [DOI:10.1037/0012-1649.17.3.300]
22. Bahrani M. The study of validity and reliability of Harter's scale of educational motivation. Journal of Psychological Studies. 2009;5(1):51-72 [Persian].
23. Ryff CD. Psychological well-being in adult life. Current Directions in Psychological Science. 1995;4:99-104. [DOI:10.1111/1467-8721.ep10772395]
24. Lindfors P, Berntsson L, Lundberg U. Factor structure of Ryff's psychological well-being scales in Swedish female and male white-collar workers. Personality and Individual Differences. 2006;40(6):1213-22. [DOI:10.1016/j.paid.2005.10.016]
25. Firouzabadi S, Moltafet G. Investigate psychometric evaluation of Ryff's psychological well-being scale in gifted high school students: reliability, validity and factor structure. Quarterly of Educational Measurement. 2017;7(27):103-19 [Persian].
26. Ahari M. Level of social health among students of Islamic Azad University and Payam-Noor University of Ahar. Masters' Thesis. Payam-noor University: Department of Social Sciences; 2013.
27. Golparvar M. Structural modeling of the relationship between spiritual connection with psychological capital and spiritual well- being of nurses. Nursing Management. 2014;3(2):30-40 [Persian]. [DOI:10.18488/journal.11/2014.3.3/11.3.160.175]
28. Babanejad Nigjeh F, Shams Esfandabad H, Namvar H. Investigating the mediating role of academic motivation in the relationship between basic psychological needs, educational justice, and cheating behavior. International Journal of Pediatries. 2021;9(9):14446-456 [Persian].
29. Singh K, Yu R. Teacher support, instructional practices, student motivation, and mathematics achievement in high school. Educational Research. 2018;111(1):81-94. [DOI:10.1080/00220671.2016.1204260]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.