logo
دوره 26، شماره 2 - ( تابستان 1403 )                   جلد 26 شماره 2 صفحات 195-184 | برگشت به فهرست نسخه ها


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Lafzi Kalehkhaneh S, Zijah V, Mehdizadeh Khalaj K, Smkhani Akbarinejhad H. The Effectiveness of Parental Management Training on Perceived Stress & Life Satisfaction in Mothers of Children with Attention Deficit/Hyperactive. JHC 2024; 26 (2) :184-195
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1562-fa.html
لفظی کله‌خانه سمانه، ذیجاه وحیده، مهدی‌زاده خلج خدیجه، اسمخانی اکبری‌نژاد هادی. اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر استرس ‌درک‌شده‌ و رضایت از زندگی مادران کودکان بیش‌فعال/ نقص‌توجه. مجله سلامت و مراقبت. 1403; 26 (2) :184-195

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1562-fa.html


گروه روان‌شناسی، دانشکده علوم انسانی، موسسه آموزش عالی نبی اکرم (ص)، تبریز، ایران
چکیده:   (90 مشاهده)
زمینه و هدف: مادران کودکان بیش‌فعال/نقص‌توجه در تعامل با فرزندان‌شان دچار مشکلات عدیده روان‌شناختی هستند؛ از این‌رو باید به‌حل مشکلات روان‌شناختی آن‌ها پرداخته شود. هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش مدیریت والدین بر استرس درک‌شده و رضایت از زندگی مادران کودکان بیش‌فعال/نقص‌توجه بود.
روش‌ کار: این پژوهش از نوع نیمه‌تجربی با طرح پیش‌آزمون- پس‌آزمون و پیگیری با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه مادران کودکان بیش‌فعال/نقص‌توجه مدارس ابتدایی دخترانه شهر تبریز در سال‌تحصیلی 1403-1402 بود. از بین آنها تعداد 30 نفر با روش نمونه­ گیری در دسترس انتخاب، و به‌طور تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل (هر کدام 15 نفر) قرار گرفتند. گروه آزمایش، آموزش مختص خود را در 9 جلسه 5/1 ساعته دریافت کردند. جمع آوری داده ها قبل و بعد از آزمون و در مرحله پیگیری با استفاده از پرسشنامه‌های استرس ادراک‌شده کوهن (1983) و رضایت از زندگی داینر و همکاران (1985) در هر دو گروه انجام شد. داده­ها توسط آزمون تحلیل واریانس با اندازه­ گیری مکرر و با استفاده از نرم ‌افزار آماری SPSS-24 تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: در مرحله پیش ­آزمون، میانگین و انحراف معیار نمره استرس درک‌شده برای گروه های آزمایش و کنترل به ترتیب 47/61±26/2 و 2/06±27/13 و نمره رضایت از زندگی به ترتیب 3/24±134/20 و 3/94 ±133/73 بود (0/05< p). درحالی که در مرحله پس ­آزمون، آموزش مدیریت والدین در مقایسه با گروه کنترل، کاهش معنی دار استرس درک‌شده و افزایش رضایت از زندگی را در پی داشت (0/001> p). در مرحله پیگیری نیز، اثر آموزش مدیریت والدین بر استرس درک‌شده و رضایت از زندگی، ماندگار بود (0/001> p).
نتیجه‌گیری: به‌نظر می‌رسد آموزش مدیریت والدین می‌تواند سبب کاهش استرس درک‌شده و افزایش رضایت از زندگی در مادران دارای کودک بیش‌فعال/نقص‌توجه شود. لذا این روش می‏ تواند راهبرد آموزشی مفیدی برای بهبود وضعیت روان‌شناختی این مادران باشد.
 
متن کامل [PDF 312 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی | موضوع مقاله: مشاوره و بهداشت ازدواج
دریافت: 1403/3/1 | پذیرش: 1403/5/17 | انتشار: 1403/5/10

فهرست منابع
1. Al-Wardat M, Etoom M, Almhdawi KA, Hawamdeh Z, Khader Y. Prevalence of attention-deficit hyperactivity disorder in children, adolescents and adults in the Middle East and North Africa region: a systematic review and meta-analysis. BMJ Open. 2024;14(1):e078849. [DOI:10.1136/bmjopen-2023-078849] [PMID] []
2. Balagan MMB, Tarroja MC. Challenges, coping strategies, and needs of mothers with children with attention deficit hyperactivity disorder: implications for intervention. Open Journal of Social Sciences. 2020;8(12):24-35. [DOI:10.4236/jss.2020.812003]
3. Darling Rasmussen P, Ribeiro JP, Storebø OJ. Mothers of children diagnosed with ADHD: a descriptive study of maternal experience during the first three years of treatment. Pediatric Reports. 2021;13(3):450-62. [DOI:10.3390/pediatric13030052] [PMID] []
4. González MN, Depaula PD. Parenting stress and coping strategies in mothers with children with attention deficit hyperactivity disorder. Revista Argentina de Ciencias Del Comportamiento. 2023;15(1):84-92. [DOI:10.32348/1852.4206.v15.n1.33294]
5. Hosseini Nejad M, Karimi Z, Nourian K, Manzoori L, Zol-Adl M. The effect of parenting training program on depression, anxiety and stress of mothers of children with attention deficit / hyperactivity disorder. Armaghan-e-Danesh. 2020;25(6):703-16. [Persian] [DOI:10.52547/armaghanj.25.6.703]
6. Saket Mahjoub M, Hosein Khanzade A, Ostavi E, Manzoumeh S. A comparison of family cohesion, perceived stress and self-conception in mothers of children with attention deficit /hyperactive and mother of normal children. Middle Eastern Journal of Disability Studies. 2016;6(0):325-30. [Persian]
7. Ali N, Hejair R, Alekri E, Jahrami H. Psychological distress and life satisfaction in mothers of attention-deficit/hyperactivity disorder children. International Journal of Medical Science and Public Health. 2020;9(9):496-502. [DOI:10.5455/ijmsph.2020.09150202013092020]
8. Grocke-Dewey M, Brennan A, Freeman B, Weas H, Gutheil J, Stallones L, McMoran D. Perceived stress, stressors, and preferred stress management strategies among western agricultural producers. Journal of Rural Mental Health. 2023;47(3):152. [DOI:10.1037/rmh0000233]
9. Huh HJ, Kim KH, Lee H-K, Jeong BR, Hwang JH, Chae J-H. Perceived stress, positive resources and their interactions as possible related factors for depressive symptoms. Psychiatry Investigation. 2021;18(1):59. [DOI:10.30773/pi.2020.0208] [PMID] []
10. Vaughan B, Mulcahy J, Fitzgerald K. PROMIS® General Life Satisfaction scale: construct validity in musculoskeletal pain patients. Chiropractic & Manual Therapies. 2020;28:1-7. [DOI:10.1186/s12998-020-00320-x] [PMID] []
11. Parra-Rizo MA, Sanchis-Soler G. Satisfaction with life, subjective well-being and functional skills in active older adults based on their level of physical activity practice. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(4):1299. [DOI:10.3390/ijerph17041299] [PMID] []
12. Kim ES, Delaney SW, Tay L, Chen Y, Diener E, Vanderweele TJ. Life satisfaction and subsequent physical, behavioral, and psychosocial health in older adults. The Milbank Quarterly. 2021;99(1):209-39. [DOI:10.1111/1468-0009.12497] [PMID] []
13. Polonsky WH, Fisher L, Hessler D, Edelman SV. Development of a new measure for assessing glucose monitoring device-related treatment satisfaction and quality of life. Diabetes Technology & Therapeutics. 2015;17(9):657-63. [DOI:10.1089/dia.2014.0417] [PMID]
14. Kajbaf M, Shirazi Tehrani A, Mirdrikvand F, Mazaheri M. The effectiveness of parent behavioral management training on general health of mothers with hyperactivity children. Journal of Family Research. 2015;11(1):103-22. [Persian]
15. Deb S, Retzer A, Roy M, Acharya R, Limbu B, Roy A. The effectiveness of parent training for children with autism spectrum disorder: a systematic review and meta-analyses. BMC Psychiatry. 2020;20:1-24. [DOI:10.1186/s12888-020-02973-7] [PMID] []
16. Vahid R, Khanjani Z. The effectiveness of parent management training on the improvement of parenting styles: excessive reaction of mothers of children with ADHD. Women and Family Studies. 2014;7(26):91-107. [Persian]
17. Jahangiri M. The effectiveness of parent management training on mother-child relationships and self-criticism mothers of children with intellectual disability. Educational Researches. 2021;16(65):79-92. [Persian]
18. Sadeghi A, Shahidi S, Khooshabi K. The effectiveness of parent management training on family function in children with attention-deficit/hyperactivity disorder. Journal of Family Research. 2011;7(26):175-86. [Persian]
19. Emadian SO, Bahrami H, Hassanzadeh R, Banijamali S. Comparing the effectiveness of behavioral management training in parents and narrative therapy in children with attention deficit hyperactivity disorder on quality of mother-child relationship. Journal of Mazandaran University of Medical Sciences. 2016;26(143):80-89. [Persian]
20. Yeesunsri N, Apinuntavech S, Pornnoppadol C, Yongyuan B. The effectiveness of parent management training program on self-efficacy and parenting of ADHD children's parents. International Journal of Child Development & Mental Health. 2021;9(1):11-21.
21. Barkley RA. Behavioral inhibition, sustained attention, and executive functions: constructing a unifying theory of ADHD. Psychological Bulletin. 1997;121(1):65. [DOI:10.1037/0033-2909.121.1.65] [PMID]
22. Cohen S, Kamarck T, Mermelstein R. A global measure of perceived stress. Journal of Health and Social Behavior. 1983;24(4):385-96. [DOI:10.2307/2136404]
23. Safaei M, Shokri O. Assessing stress in cancer patients: factorial validity of the perceived stress scale in Iran. Iranian Journal of Psychiatric Nursing. 2014;2(1):13-22.
24. Diener E, Emmons RA, Larsen RJ, Griffin S. The Satisfaction with Life Scale. Journal of Personality Assessment. 1985;49(1):71-75. [DOI:10.1207/s15327752jpa4901_13] [PMID]
25. Bayani AA, Koocheky AM, Goodarzi H. The reliability and validity of the satisfaction with life scale. Journal of Iranian Psychologists. 2007;3(11):259-65. [Persian]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.