چکیده
زمینه وهدف :برنامه های آموزش عالی جهت ارتقا کیفیت و داشتن پویایی نیاز به
ارزشیابی و بررسی های کمی وکیفی دارند.در این مطالعه از الگوی ارزشیابی،که توسط
دانیل ال استافل بیم(1971،2000) تحت عنوان سیپ مطرح گردیده جهت ارزشیابی نظام
آموزشی دکتری پرستاری ایران استفاده شد.
روش کار:ارزشیابی برنامه دکتری پرستاری ایران با توجه به الگوی
سیپ در چهار حیطه زمینه ، درون داد،
فرایند و برونداد انجام شد.جهت انجام
ارزشیابی جمع آوری اطلاعات به طریق زیر صورت گرفت:جمع آوری اطلاعات از طریق
پرسشنامه و مصاحبه رو در رو و مصاحبه تلفنی با 12 نفر در مقاطع مختلف ، صاحبنظران
و دانش آموختگان سالهای گذشته و دانشجویان
تر مهای مختلف در حال تحصیل دوره دکتری پرستاری محیط پژوهش را دانشکده های پرستاری
تهران ، اصفهان، شیراز و تبریز تشکیل می
دادند.
نتایج:ارزشیابی برنامه دکتری پرستاری ایران طبق الگوی سیپ
نشان داد در
قسمت تاریخچه ، فلسفه ، رسالت ، چشم انداز و اهداف کلی دروس فوق عاری از عیب ونقص
اساسی می باشند و مشخصات دوره و محتوای دروس نیز باتوجه به فلسفه واهداف همخوانی
دارد ولی نتایج ارزشیابی نشان می دهد که مشکلات عمده در بخش فرآیند و اجرا مطرح
است و حیطه برون داد به علت خوب اجرا نشدن
قسمت فرایند،تحت الشعاع قرار می گیرد.
نتیجه گیری: قسمت فرآیند واجرا در ایران باید
تقویت شود
کلمات کلیدی: دوره دکتری، ایران ،الگوی
سیپ(CIPP)
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |