چکیده
زمینه و هدف : ارتقاء کیفیت زندگی یکی از اهداف آموزش به بیمار محسوب می گردد. بیماران برای
پذیرش رژیم غذایی، دارویی، میزان فعالیت و ماهیت بیماری نیاز به دانش کافی دارندتا در امر مراقبت از خود
شرکت جویند.لذا با توجه به روند رو به رشد بیماری های قلبی و ضرورت انجام برنامه های
آموزشی جهت ارتقاء کیفیت زندگی این پژوهش با هدف تعیین تاثیر آموزش برارتقاءکیفیت زندگی
بیماران مبتلا به انفارکتوس میوکارد مراجعه کننده به بیمارستان آیت ا...موسوی زنجان
انجام شد.
روش کار : پژوهش
حاضر یک مطالعه نیمه تجربی و جامعه پژوهش شامل افراد مبتلا به سکته قلبی مراجعه کننده
به مرکز درمانی آیت ا...موسوی شهر زنجان بود. تعداد 60 بیمار به روش نمونه گیری تصادفی
ساده انتخاب و به صورت تصادفی به دو گروه کنترل
و تجربی تقسیم شدند.از هر دوگروه تجربی و کنترل پیش آزمون قبل از شروع برنامه (3هفته
بعد از سکته قلبی) و پس آزمون پس از اتمام 8 هفته برنامه آموزشی به عمل آمد. پرسشنامه
اطلاعات دموگرافیکی و پرسشنامه استاندارد کیفیت زندگی برای جمع آوری داده ها مورد استفاده
قرار گرفت. جهت تعیین اعتماد علمی این پرسشنامه از روش آزمون مجدد استفاده شدو بااستفاده
از آزمون همبستگی اعتبار علمی پرسشنامه 85% تعیین
شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار آماری
SPSS/ V.14 انجام شدو
از روش های آمار توصیفی و استنباطی تی تست متعدداستفاده شد.
یافته ها : نتایج پژوهش نشان داد که بین میانگین
بدست آمده از تفاضل نمرات گروه کنترل و تجربی تفاوتهای معنی داری ملاحظه می شود و آموزش
بر کیفیت زندگی بیماران مبتلا به سکته قلبی در گروه تجربی موثراست. بر اساس نتایج تحقیق
، میانگین بدست آمده از نمرات هفته هشتم در هر دو گروه تجربی و کنترل به مراتب بهتر
از میانگین نمرات هفته سوم است؛ بویژه برای گروه تجربی این تفاوتها مشهودتر است. بین
میزان سلامت بیماران مبتلا به سکته قلبی بعد از 3 و 8 هفته در گروه تجربی و کنترل
(پیش آزمون و پس آزمون) تفاوت معناداری نشان می دهد. (05/0 p‹).
نتیجه گیری : با توجه به اینکه برنامه های آموزشی بر روی ابعاد مختلف زندگی تأثیر مثبتی
داشته ومی تواند منجر به بهبود قابل توجه در نتایج کیفیت زندگی سلامت مدار باشد. ایجاد
وتقویت مراکز توانبخشی ، آموزشی و حمایتی امکان بهره مند شدن این بیماران را از این
اقدامات فراهم می آورد وگام مهمی در راستای استقلال هرچه بیشتر آنان است.
واژگان کلیدی : آموزش ، کیفیت زندگی ، انفارکتوس میوکارد.
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |