logo
دوره 26، شماره 4 - ( زمستان 1403 )                   جلد 26 شماره 4 صفحات 406-394 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1402.146


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mohammadi M A, Mazaheri E, Ghaffari Heravi O, Rashidgholami M. Investigating the Violence Management Competence in the Clinical Learning Environments in the Students of Ardabil Faculty of Nursing and Midwifery in 2024. JHC 2024; 26 (4) :394-406
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1598-fa.html
محمدی محمدعلی، مظاهری عفت، غفاری هروی امید، رشید غلامی مهدی. بررسی شایستگی مدیریت خشونت محیط یادگیری بالینی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر اردبیل در سال 1403. مجله سلامت و مراقبت. 1403; 26 (4) :394-406

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1598-fa.html


گروه پرستاری داخلی- جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (271 مشاهده)
زمینه و هدف: خشونت در محیط یادگیری بالینی، یک خطر شغلی قابل توجه در زمینه‌های آموزشی است. مدیریت مؤثر خشونت در محیط‌های آموزش بالینی بسیار حیاتی است، زیرا نه تنها امنیت و رفاه دانشجویان را تضمین می‌کند، بلکه اعتماد به نفس و شایستگی آن‌ها را در مواجهه با موقعیت‌های دشوار تقویت کرده و به تعهد حرفه ای آن‌ها کمک می‌نماید. این تحقیق با هدف تعیین شایستگی مدیریت خشونت محیط یادگیری بالینی در دانشجویان دانشکده پرستاری و مامایی شهر اردبیل در سال 1403 انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی مقطعی در سال 1403 روی 420 دانشجوی شاغل به تحصیل در دانشکده پرستاری و مامایی شهر اردبیل شامل رشته های پرستاری، مامایی، اتاق عمل و فوریت های پزشکی انجام شد. نمونه ها به روش تصادفی طبقه ای انتخاب شـدند. داده ها با پرسشنامه شایستگی مدیریت خشونت محیط یادگیری بالینی دونگیان لو و همکاران (2020) گردآوری گردید. تجزیه و تحلیل داده ها با نرم افزار SPSS-26 با استفاده از آزمون تی، آنووا و ضریب همبستگی پیرسون صورت گرفت و سطح معنی داری آزمـون هـا، کمتر از 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: تعداد 223 نفر (58/1%) از دانشجویان شرکت کننده در این مطالعه، دانشجوی رشته پرستاری، 64 نفر (16/7%) رشته اتاق عمل، 49 نفر (12/8%) رشته فوریت های پزشکی و 48 نفر (12/5%)، دانشجوی رشته مامایی بودند. میانگین سن شرکت کنندگان در مطالعه 22/61 سال بود. بیشتر دانشجویان (94/5%)، شایستگی مدیریت خشونت محیط یادگیری بالینی خود را در حد متوسط گزارش کردند. بین سن، سابقه استعمال دخانیات، سابقه خشونت رفتاری، نگرانی از خشونت محیط یادگیری، نیاز به برنامه آموزشی در زمینه خشونت، ترم و مقطع تحصیلی با شایستگی مدیریت خشونت محیط بالینی، ارتباط معنی دار آماری دیده شد (0/05>p).
نتیجه گیری: شایستگی مدیریت خشونت محیط یادگیری بالینی دانشجویان مورد مطالعه در حد متوسط بود. همچنین شایستگی مدیریت خشونت محیط یادگیری بالینی با افزایش سن، افزایش می یافت. توصیه می شود آموزش کافی در خصوص علایم خشونت و روش‌های پیشگیری از آن، به دانشجویان ارائه شود تا در مواقع مواجهه با آن بتوانند آسیب کمتری ببینند.

 
واژه‌های کلیدی: خشونت، دانشجو، محیط بالین
متن کامل [PDF 309 kb]   (183 دریافت)    
نوع مطالعه: توصیفی | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1403/8/15 | پذیرش: 1403/11/13 | انتشار: 1403/10/10

فهرست منابع
1. Zhang J, Shields L, Ma B, Yin Y, Wang J, Zhang R, et al. The clinical learning environment, supervision and future intention to work as a nurse in nursing students: a cross-sectional and descriptive study. BMC Medical Education. 2022;22(1):548. [DOI:10.1186/s12909-022-03609-y] [PMID] []
2. Mollahadi M. Importance of clinical educating in nursery. Bimonthly of Education Strategies in Medical Sciences. 2010;2(4):153-59.
3. Cunningham S. Clinical Learning Environments. In: Cunningham S, editor. Dimensions on nursing teaching and learning: Supporting Nursing Students in Learning Nursing. London: Springer; 2020. [DOI:10.1007/978-3-030-39767-8]
4. Panda S, Dash M, John J, Rath K, Debata A, Swain D, et al. Challenges faced by student nurses and midwives in clinical learning environment- a systematic review and meta-synthesis. Nurse Education Today. 2021;101:104875. [DOI:10.1016/j.nedt.2021.104875] [PMID]
5. Rezaei H, Yamani N. The role of learning environment in education improvement and interducing its measurement tools. Educational Development of Judishapur. 2016;7(1):37-47.
6. Najafi F, Fallahi-Khoshknab M, Dalvandi A, Ahmadi F, Rahgozar M. Workplace violence against Iranian nurses: a systematic review. Journal of Health Promotion Management. 2014;3(2):72-85.
7. Lee H-L, Han C-Y, Redley B, Lin C-C, Lee M-Y, Chang W. Workplace violence against emergency nurses in Taiwan: a cross-sectional study. Journal of Emergency Nursing. 2020;46(1):66-71. [DOI:10.1016/j.jen.2019.09.004] [PMID]
8. Tee S, Valiee S. Experience of workplace violence toward nursing students in Iran: a qualitative study. Journal of Forensic Nursing. 2020;16(2):83-89. [DOI:10.1097/JFN.0000000000000285] [PMID]
9. Ince A, Torun P, Jadoo SAA. Workplace violence against medical students- a Turkish perspective. Journal of Ideas in Health. 2019;2(1):70-74. [DOI:10.47108/jidhealth.Vol2.Iss1.12]
10. Hopkins M, Fetherston CM, Morrison P. Aggression and violence in healthcare and its impact on nursing students: a narrative review of the literature. Nurse Education Today. 2018;62:158-63. [DOI:10.1016/j.nedt.2017.12.019] [PMID]
11. Andersen LPS, Hogh A, Andersen JH, Biering K. Depressive symptoms following work-related violence and threats and the modifying effect of organizational justice, social support, and safety perceptions. Journal of Interpersonal Violence. 2021;36(15-16):7110-35. [DOI:10.1177/0886260519831386] [PMID]
12. Hollywood L, Phillips KE. Nurses' resilience levels and the effects of workplace violence on patient care. Applied Nursing Research. 2020;54:151321. [DOI:10.1016/j.apnr.2020.151321] [PMID]
13. Hunter EJ, Eades CE, Evans JMM. Violence experienced by undergraduate nursing students during clinical placements: an online survey at a Scottish University. Nurse Education Practice. 2022;61:103323. [DOI:10.1016/j.nepr.2022.103323] [PMID]
14. Hostetler T. Violence against nursing students: a review of potential literature. Journal of Education and Development. 2019;3(2):84. [DOI:10.20849/jed.v3i2.615]
15. Berman A, Snyder SJ, Kozier B, Erb G, Levett-Jones T, Dwyer T, et al. Kozier and Erb's Fundamentals of Nursing. Pearson Australia; 2010.
16. Havaei F, Astivia OLO, Macphee M. The impact of workplace violence on medical-surgical nurses' health outcome: a moderated mediation model of work environment conditions and burnout using secondary data. International Journal of Nursing Studies. 2020;109:e103666-e. [DOI:10.1016/j.ijnurstu.2020.103666] [PMID]
17. Üzar-Özçetin YS, Tee S, Erkan M. A reputational risk for the profession: workplace violence toward nursing students. Collegian. 2020;27(3):327-33. [DOI:10.1016/j.colegn.2020.01.001]
18. Paul O, Chaudhuri A, Banerjee U, Paul KK. A study to assess the impact of gender and psychiatric distress on coping responses and the levels of anxiety, depression, and suicidal ideation in undergraduate medical students. Journal of the Scientific Society. 2022;49(2):140-47. [DOI:10.4103/jss.jss_2_22]
19. Kafle S, Paudel S, Thapaliya A, Acharya R. Workplace violence against nurses: a narrative review. Journal of Clinical and Translational Research. 2022;8(5):421.
20. Lu D, Jeong SY-S, Zhu L. Development and validation of a management of workplace violence competence scale for nursing practicum students. Asian Nursing Research. 2021;15(1):23-29. [DOI:10.1016/j.anr.2020.10.005] [PMID]
21. Wang M, Cai T, Guan H, Yang Y, Da C, Pan Q. Competence in managing workplace violence among nursing interns: application of latent class analysis. Nurse Education in Practice. 2023;73:103850. [DOI:10.1016/j.nepr.2023.103850] [PMID]
22. Karabey T, Çevik B, Süha B. Determination of nursing students' resilience levels, care behaviors, and violence management competencies: a descriptive, cross-sectional, and relational study. Perspectives in Psychiatric Care. 2023;2023:1-14. [DOI:10.1155/2023/9067776]
23. Tee S, Özçetin YSÜ, Russell-Westhead M. Workplace violence experienced by nursing students: a UK survey. Nurse Education Today. 2016;41:30-35. [DOI:10.1016/j.nedt.2016.03.014] [PMID]
24. Janighorban M, Yousefi H, Yamani N. Structural empowerment of midwifery students following simulation-based training of management of obstetric emergencies. BMC Medical Education. 2023;23(1):368. [DOI:10.1186/s12909-023-04365-3] [PMID] []
25. Kisa S, Zeyneloğlu S. Perceptions and predictors of dating violence among nursing and midwifery students. Journal of Advanced Nursing. 2019;75(10):2099-109. [DOI:10.1111/jan.13982] [PMID]
26. Smith J, Johnson L. The relationship between underutilization of protective equipment and increased workplace violence in nursing students: an investigative study. Journal of Nursing Research. 2019;15(3):242-51.
27. Searby A, Snipe J, Maude P. Aggression management training in undergraduate nursing students: a scoping review. Issues in Mental Health Nursing. 2019;40(6):503-10. [DOI:10.1080/01612840.2019.1565874] [PMID]
28. Hallett N, Wagstaff C, Barlow T. Nursing students' experiences of violence and aggression: a mixed-methods study. Nurse Education Today. 2021;105:105024. [DOI:10.1016/j.nedt.2021.105024] [PMID]
29. Hemati Esmaeili M, Heshmati Nabavi F, Reihani H, Mazlom S, Taseeri A, Ebrahimi M, et al. The effect of workplace violence prevention program on attitudes of nurses towards the management of violence and aggression in patients and their families. Journal of Health Promotion Management. 2015;4(1):80-87.
30. Jeong Y, Lee K. The development and effectiveness of a clinical training violence prevention program for nursing students. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(11):4004. [DOI:10.3390/ijerph17114004] [PMID] []
31. Collins JL, Thomas L, Song H, Ashcraft A, Edwards C. Interpersonal violence: what undergraduate nursing students know. Issues in Mental Health Nursing. 2021;42(6):599-603. [DOI:10.1080/01612840.2020.1836539] [PMID]
32. Smith K. The relationship between years of education and decrease in competence in managing violence: a research study. Journal of Educational Psychology. 2019;20(2):123-37.
33. Martinez AJS. Enhancing nursing students' competency skills with a workplace violence nursing simulation: translating knowledge into practice. SAGE Open Nursing. 2019;5:2377960819843696. [DOI:10.1177/2377960819843696] [PMID] []
34. Johnson L, Smith K. The relationship between years of education and competence in managing violence: a research study. Journal of Education Research. 2020;15(3):321-35.
35. Jeong Y, Lee K. The development and effectiveness of a clinical training violence prevention program for nursing students. International Journal of Environment and Research Public Health. 2020;17(11). [DOI:10.3390/ijerph17114004] [PMID] []
36. Smith A, Jones B. The relationship between individual history of aggressive behavior and competence in managing clinical environment violence among nursing students. Journal of Nursing Education. 2020;13(4):34-46.
37. Spaducci G, McNeill A, Hubbard K, Stewart D, Yates M, Robson D. Smoking-related violence in a mental health setting following the implementation of a comprehensive smoke-free policy: a content analysis of incident reports. International Journal of Mental Health Nursing. 2020;29(2):202-11. [DOI:10.1111/inm.12659] [PMID]
38. Kedia SK, Dillon PJ, Jiang Y, James W, Collins AC, Bhuyan SS. The association between substance use and violence: results from a nationally representative sample of high school students in the United States. Community Mental Health Journal. 2021;57(2):294-306. [DOI:10.1007/s10597-020-00648-x] [PMID]
39. Akila K, Jiwan T, Sharma Sh. A study on challenges of nursing students in the clinical learning environment of selected college of nursing, ludhiana, punjab. International Journal of Scientific Research. 2023;12(5):11-13. [DOI:10.36106/ijsr/7009490]
40. Lickiewicz J, Jagielski P, Hughes PP, Makara-Studzińska M. The gender-related impact of a violence management training program on medical school students-preliminary results. International Journal of Environmental Research and Public Health. 2020;17(19):7130. [DOI:10.3390/ijerph17197130] [PMID] []
41. Linsley P. A Realistic Evaluation of Two Aggression Management Training Programmes. University of Nottingham; 2013.
42. Mcknight S. The nature of violence: origins and prevention of healthcare violence. Journal of Nursing and Care. 2014;3(5):e1000183-e. [DOI:10.4172/2167-1168.1000183]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.