logo
دوره 27، شماره 1 - ( بهار 1404 )                   جلد 27 شماره 1 صفحات 90-81 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.IAU.NAJAFABAD.REC.1400.176


XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

latifi D, Gorji Y, Taghipour F. Investigating the Effectiveness of Teaching Moral Intelligence Concepts through Images on Children's Social Self-Efficacy. JHC 2025; 27 (1) :81-90
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1627-fa.html
لطیفی داود، گرجی یوسف، تقی پور فائزه. بررسی اثر بخشی آموزش مفاهیم هوش اخلاقی از طریق تصاویر بر خودکارآمدی اجتماعی کودکان. مجله سلامت و مراقبت. 1404; 27 (1) :81-90

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1627-fa.html


گروه روانشناسی، واحد خمینی‌شهر، دانشگاه آزاد اسلامی، خمینی شهر، ایران
چکیده:   (303 مشاهده)
زمینه و هدف: از دیرباز، بشر برای انتقال مفاهیم از تصاویر بهره می‌گرفته است. امروزه، با توسعه فناوری‌های بصری نظیر انیمیشن، فضای مجازی و اینترنت، ارتباط کودکان با تصاویر، بیش از گذشته افزایش یافته است. بهره‌گیری از این ظرفیت‌ها در آموزش فضیلت‌های اخلاقی، می‌تواند زمینه‌ساز رشد ابعاد مختلف روانی و اجتماعی کودکان باشد. هدف این پژوهش، تعیین اثربخشی آموزش مفاهیم اخلاقی از طریق تصاویر بر خودکارآمدی کودکان بود.
روش کار: این پژوهش از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و پیگیری همراه با گروه کنترل بود که روی دانش آموزان دختر پایه پنجم ابتدایی مدارس دولتی شهر اصفهان انجام شد. ابتدا با استفاده از روش نمونه‌گیری تصادفی ساده، دو مدرسه ابتدایی دخترانه انتخاب و از هر مدرسه، یک گروه ۲۰ نفره (در مجموع ۴۰ نفر) به روش تصادفی انتخاب شدند. سپس، دانش‌آموزان با استفاده از روش تخصیص تصادفی بلوکی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند تا تعادل بین گروه‌ها از نظر ویژگی‌های جمعیت‌شناختی حفظ شود. در مرحله بعد، پرسشنامه هوش اخلاقی و خودکارآمدی اجتماعی از نمونهها اخذ گردید و در ادامه گروه آزمایش طی ۹ جلسه، بسته های آموزشی حاوی تصاویر مرتبط با هفت فضیلت هوش اخلاقی را دریافت کردند، در حالی که گروه کنترل مداخله ای دریافت نکرد. پس از اتمام جلسات، مجدداً پرسشنامههای مربوطه از هر دو گروه اخذ گردید و یک ماه بعد، پایداری اثر مداخله بررسی گردید. از نرم افزار SPSS-26 برای انجام تحلیل‌های آماری شامل تحلیل کوواریانس چندمتغیره (MANCOVA) و آزمون اندازه‌گیری مکرر، استفاده شد.
یافته‌ها: آموزش مفاهیم اخلاقی از طریق تصاویر، افزایش معناداری در نمرات هوش اخلاقی و خودکارآمدی اجتماعی کودکان ایجاد کرد. میانگین نمره هوش اخلاقی در گروه آزمایش از 3/12±42/35 در پیش‌آزمون به 2/94±57/15 در پس‌آزمون رسید (0/001> p) و میانگین نمره خودکارآمدی اجتماعی نیز از 4/10±38/40 به 3/85±53/25 افزایش یافت (0/001> p). اختلاف نمره بین گروه آزمایش و کنترل در هوش اخلاقی، 14/80 و در خودکارآمدی اجتماعی، 14/85 واحد بود.
نتیجه‌گیری: یافته‌ها نشان داد آموزش مفاهیم اخلاقی از طریق تصاویر، خودکارآمدی اجتماعی کودکان را به‌صورت معناداری افزایش می دهد. با توجه به اثربخشی این روش، پیشنهاد می‌شود برنامه‌ریزان آموزشی و متولیان تربیتی، از تصاویر جذاب و هدفمند بعنوان ابزاری موثر برای تقویت خودکارآمدی اجتماعی کودکان در محیط‌های آموزشی استفاده کنند.
 
متن کامل [PDF 277 kb]   (64 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: روان‌پرستاری
دریافت: 1403/11/21 | پذیرش: 1404/3/10 | انتشار: 1404/1/10

فهرست منابع
1. Brown-Smythe C, Sultana S. Examining social self-efficacy as a mediator for insecure attachment and loneliness. The Professional Counselor. 2023;13(1):39-54. [DOI:10.15241/cbs.13.1.39]
2. Ioannidou LM, Michael K. Mental health and well-being in children: the protective role of resilience, self-esteem, self-efficacy, and parent-child relationship. Psychological Thought. 2024;17(2):483-507. [DOI:10.37708/psyct.v17i2.946]
3. Hosseini FS, Nazari M, Begi RAH, Kave MH, Gharamani L, Karimi M. Relationship between body image concern and social self-efficacy in Iranian female adolescents. Journal of Preventive Medicine. 2024;11(1):60-71. [persian]
4. Dela Cruz CJBC, Girlie EA. Social support, self-efficacy, and spirituality of adolescents: a structural equation model of their personal resilience during a pandemic. American Journal of Multidisciplinary Research and Innovation. 2022;1(4):180-98. [DOI:10.54536/ajmri.v1i4.592]
5. Warsah I, Morganna R, Alkiromah Warsah B, Hudaya Warsah B. Self-efficacy and moral education in enhancing the moral development and social intelligence of Muslim adolescents. Islamic Counseling. 2024;8(2):123-50. [DOI:10.29240/jbk.v8i2.11276]
6. Borba M. Keys to Nurturing Moral Intelligence in Children and Adolescents. Translate by Farnaz Forood. 7th ed. Tehran: Saberin Publishing; 2022. [persian]
7. Khanifar H, Bazzaz Z, Molavi Z. Philosophy of ethics in management science. Scientific Journal of Islamic Management. 2015;23(1):137-58. [persian]
8. Shabani J. Moral Intelligence (Concepts and Applications). Tehran: Savalan Publishing; 2019. [persian]
9. Paivio A. Imagery and Verbal Processes. New York: Holt, Rinehart, and Winston; 1971.
10. Fathi K. The role of historical photos in developing critical thinking in history education. Research in History Education. 2023;4(2):58-79. [persian]
11. Al-Ajmi NH, Aljazzaf ZM. Factors influencing the use of multimedia technologies in teaching English language in Kuwait. International Journal of Emerging Technologies in Learning. 2020;15:212-34. [DOI:10.3991/ijet.v15i05.12277]
12. Mayer RE, Moreno R. Animation as an aid to multimedia learning. Educational Psychology Review. 2002;14(1):87-99. [DOI:10.1023/A:1013184611077]
13. Bahrambeigi M. The role of image and color in textbooks and academic books and its impacts on foreign language teaching. Popularization of Science. 2016;7(1):37-53. [persian]
14. Zarei-Zavarki E, Jafarakhani F. Examining the application of images in special education. Exceptional Education. 2013;13(7):1. [persian]
15. Hwang I, Tam M, Lam SL, Lam P. Review of use of animation as a supplementary learning material of physiology content in four academic years. Electronic Journal of e-Learning. 2012;10:368-77.
16. Mukaddaskhon O. Use of multimedia in teaching English to young learners. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences. 2020;8(4):1-10.
17. Shaw PA. Photo-elicitation and photo-voice: using visual methodological tools to engage with younger children's voices about inclusion in education. International Journal of Research & Method in Education. 2020;44(4):337-51. [DOI:10.1080/1743727X.2020.1755248]
18. Bratitsis T, Ziannas P. From early childhood to special education: interactive digital storytelling as a coaching approach for fostering social empathy. Procedia Computer Science. 2015;67:231-40. [DOI:10.1016/j.procs.2015.09.267]
19. Levesque S, Ng-A-Fook N, Corrigan J. What does the eye see? reading online primary source photographs in history. Contemporary Issues in Technology and Teacher Education Journal. 2014;14(2):101-40.
20. Foster SJ, Hoge JD, Rosch RH. Thinking aloud about history: children's and adolescents' responses to historical photographs. Theory & Research in Social Education. 1999;27(2):179-214. [DOI:10.1080/00933104.1999.10505878]
21. Epstein I, Stevens B, McKeever P, Baruchel S. Photo elicitation interview (PEI): using photos to elicit children's perspectives. The International Journal of Qualitative Methods. 2006;5(3):1-11. [DOI:10.1177/160940690600500301]
22. Gambari AI, Zubairu SA, Daramola FO, Abubakar HA, Tukura CS. Impact of infographics on the academic performance of junior secondary school social studies students in Giwa Educational Division, Kaduna State, Nigeria. Journal of Information, Science and Technology. 2019;5(1):156-67.
23. Amini Moghadam Y, Rezaei A, Makvand Hoseyni S. Preparation and standardization the moral intelligence of children questionnaire based on Borba's theory. Quarterly of Educational Measurement. 2018;9(34):27-45. [persian]
24. Aliakbari-Dehkordi M, Alipour A, Daranjafi-Shirazi M. Effectiveness of storytelling on components of moral intelligence in preschool girls in Isfahan. Social Cognition. 2014;3(2):33-43. [persian]
25. Wheeler VA, Ladd GW. Assessment of children's self-efficacy for social interactions with peers. Developmental Psychology. 1982;18:795-805. [DOI:10.1037/0012-1649.18.6.795]
26. Fatehi-Pikani F, Salehi A. The impact of compassion-based parenting training for parents on cognitive emotion regulation and self-efficacy of female students with social anxiety. Woman and Culture. 2020;45:21-33. [persian]
27. Lawshe CH. A quantitative approach to content validity. Personnel Psychology. 1975;28:563-75. [DOI:10.1111/j.1744-6570.1975.tb01393.x]
28. Patrick RB, Rote WM, Gibbs JC, Basinger KS. Defend, stand by, or join in? the relative influence of moral identity, moral judgment, and social self-efficacy on adolescents' bystander behaviors in bullying situations. Journal of Youth and Adolescence. 2019;48(10):2051-64. [DOI:10.1007/s10964-019-01089-w] [PMID]

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.