چکیده
زمینه و هدف:آموزش بالینی فرایند پیچیدهای است که
فرصتی را فراهم مینماید تا دانش تئوری به مهارت های عملی تبدیل شود و در آن بستر
مهارتهای بالینی دانشجویان شکل گیرد.ضعف در این حیطه تربیت دانشآموختگانی با
مهارتهای حرفهای ضعیف و کاهش کارآمدی را بهمراه خواهد داشت.
روش کار :در یک مطالعه توصیفی که در نیمسال دوم
88-87، از کلیه دانشجویان کارشناسی پیوسته پرستاری و مامایی بعمل آمد، تعداد 159
پرسشنامه که حاوی 33 سوال بود تکمیل گردید. داده ها با نرم افزار SPSS و به صورت توزیع فراوانی تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: 3/67درصد دانشجویان در رشته پرستاری و
7/32درصد در رشته مامایی مشغول به تحصیل بودند. 7/66درصد زن و 3/33درصد مرد با
میانگین سنی 2± 25/21، 1/93درصد
مجرد و 9/6درصد متاهل می باشند.
مهمترین نقاط قوت آموزش بالینی به ترتیب
عبارت بودند از:
انتظار حضور به موقع دانشجویان در محل
کارآموزی توسط مربی(4/68%)، برگزاری کنفرانس های هفتگی برای افزایش توان عملی
دانشجویان(8/59%)، حضور به موقع مربی بالینی در محل کارآموزی(5/56% )، صبر و حوصله
مربی هنگام کار بالینی(2/47% )، حمایت مربی از دانشجو در محیط بالینی(6/45% )، و
ارائه اهداف درس در اولین روز کارآموزی(3/39% )؛ و مهمترین نقاط ضعف عبارت بودند
از: عدم وجود امکانات رفاهی کافی در بخش(2 /87%)، عدم تناسب تعداد دانشجو در
بخش(6/71%)، عدم استفاده از وسایل کمک آموزشی در محیط بالین(4/70%)، عدم وجود قدرت
تصمیم گیری دانشجو در برنامه ریزی مراقبت از بیمار(3/59%)، عدم ایجاد انگیزه کافی
محیط آموزشی برای اشتغال به حرفه در آینده دانشجویان(8/52%).
نتیجه گیری: مداخلاتی از قبیل بهبود امکانات رفاهی،
کاهش تعداد دانشجویان در بخش، استفاده از وسایل کمک آموزشی و ایجاد انگیزه جهت
ارتقاء دانش و مهارت بالینی در دانشجویان از مواردی است که می تواند منجر به بهبود
وضعیت آموزشی گردد.
کلمات کلیدی: آموزش بالینی، دانشجو، پرستاری، مامایی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |