Ethics code: IR.IAU.URMIA.REC.1402.049
Clinical trials code: IR.IAU.URMIA.REC.1402.049
Shafei S, Shaker Doulag A, Khademi A. Comparing the Effectiveness of Mindfulness Therapy and Paradox Therapy on Anxiety Sensitivity and Cognitive-Attention Syndrome in Patients with Cardiovascular Disorders. JHC 2025; 27 (3) :283-296
URL:
http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1654-fa.html
گروه روانشناسی، واحد ارومیه، دانشگاه آزاداسلامی، ارومیه، ایران
چکیده: (106 مشاهده)
زمینه و هدف: ابتلا به بیماریهای قلبی با سطح بالایی از اضطراب، افسردگی و استرس همراه بوده و باعث نقایص شناختی میشود. لذا استفاده از روش های مناسب روان درمانی برای این بیماران، بسیار حائز اهمیت میباشد. این پژوهش با هدف مقایسه اثربخشی درمان ذهن آگاهی و پارادوکس درمانی بر حساسیت اضطرابی و سندرم شناختی- توجهی در بیماران عروق کرونری انجام شد.
روش کار: این مطالعه از نوع نیمه تجربی با طرح پیش آزمون- پس آزمون و دوره پیگیری دوماهه با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی مبتلایان به بیماری عروق کرونری مراجعه کننده به بیمارستان شهید نورانی شهر تالش در شش ماهه اول سال 1402 بود که تعداد 60 نفر از آنها با نمونه گیری در دسترس انتخاب و به شیوه تصادفی در سه گروه مساوی 20 نفری گمارش شدند. گردآوری داده ها با فرم اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه های حساسیت اضطرابی (ریس و همکاران، 1986) و سندرم شناختی- توجهی (ولز، 2009) انجام شد. درمان ذهن آگاهی طی 8 جلسه و درمان پارادوکسی طی 6 جلسه برای گروه های آزمایش اعمال شد. داده ها با استفاده از آنالیز کوواریانس چندمتغیری با نرم افزار آماری SPSS-26 تحلیل شد.
یافته ها: نمرات کل حساسیت اضطرابی (37/28=F، 0/51=η²) و سندرم شناختی/ توجهی (42/18=F، 0/74=η²) در گروه های آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل به طور معنی داری بهبود یافت و این تأثیر در مرحله پیگیری پایدار بود (0/05> p). همچنین، آزمون تعقیبی بنفرونی نشان داد درمان ذهن آگاهی نسبت به پارادوکس درمانی در کاهش حساسیت اضطرابی، سودمندی بیشتری داشته است (0/05> p)، اما تأثیر دو رویکرد درمانی بر کاهش سندرم شناختی- توجهی یکسان بود (0/05<p).
نتیجه گیری: براساس یافته ها، هر دو رویکرد درمانی بر کاهش حساسیت اضطرابی و سندرم شناختی/ توجهی در مبتلایان به عروق کرونر قلبی، موثر بودند. لذا، پیشنهاد می شود در طرحریزی مداخلات توانبخشی و درمانی جهت ارتقای عملکرد روانشناختی- رفتاری این بیماران از تمرینات برگرفته از این رویکردها بیشتر استفاده گردد.
نوع مطالعه:
پژوهشي |
موضوع مقاله:
آموزش پرستاری