logo
دوره 27، شماره 4 - ( زمستان 1404 )                   جلد 27 شماره 4 صفحات 370-357 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR. ATU. REC.1403.024

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Sheykhzadeh Souri R, Sharifi Daramadi P, Rezayi S, Farrokhi N. The Effectiveness of Reality Therapy-based Parenting Training on Irrational Beliefs, Psychological Flexibility, and Anger Control in Mothers of Children with Oppositional Defiant Disorder. JHC 2025; 27 (4) :357-370
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1664-fa.html
شیخ‌زاده صوری رعنا، شریفی درآمدی پرویز، رضایی سعید، فرخی نورعلی. اثربخشی آموزش والدگری مبتنی بر واقعیت درمانی بر باورهای غیرمنطقی، انعطاف ‬پذیری روانشناختی و مهار خشم در مادران کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ای. مجله سلامت و مراقبت. 1404; 27 (4) :357-370

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1664-fa.html


گروه روانشناسی و آموزش کودکان استثنائی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبایی، تهران، ایران
چکیده:   (17 مشاهده)
زمینه و هدف: اختلال نافرمانی مقابله­ ای، الگوی مکرر و دائمی خلق خشمگین و تحریک­ پذیر، جر و بحث با دیگران، نافرمانی و یا کینه ­توزی است. وجود چنین کودکی برای اعضای خانواده به خصوص مادران، مشکلات فراوانی به همراه داشته و می ­تواند سلامت روان مادر را کاهش دهد. هدف از انجام این پژوهش تعیین اثربخشی آموزش والدگری مبتنی بر واقعیت­ درمانی بر باورهای غیرمنطقی، انعطاف­پذیری روانشناختی و مهار خشم در مادران کودکان با اختلال نافرمانی مقابله­ ای بود.
روش کار: پژوهش حاضر از نوع نیمه تجربی با طرح پیش­ آزمون- پس ­آزمون و با گروه کنترل بود. جامعه آماری شامل تمامی مادران با کودکان اختلال نافرمانی مقابله ­ای مراجعه­ کننده به مراکز روانشناسی و مدارس شهر تبریز در سال 1403 بود. از بین جامعه هدف، تعداد 20 مادر با استفاده از روش نمونه ­گیری هدفمند انتخاب و به شیوه تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل قرار داده شدند. جهت تشخیص اختلال نافرمانی مقابله ­ای از مصاحبه بالینی بر اساس ملاک‌های تشخیصی نسخه تجدیدنظر شده توسط روانشناس بالینی و سیاهه رفتاری کودک آخنباخ و رسکوالر (2001) استفاده شد. برای گروه آزمایش، آموزش والدگری مبتنی بر واقعیت­ درمانی در هشت جلسه 90 دقیقه­ ای ارائه شد و گروه کنترل، مداخله ای دریافت نکرد. جهت جمع آوری داده ها از پرسشنامه­ های باورهای غیرمنطقی اهواز عبادی و معتمدین (1384)، انعطاف­ پذیری روانشناختی کاشدن و همکاران (2020) و خشم اسپیلبرگر (1999) استفاده گردید. داده‌ها با استفاده از نرم ­افزار SPSS-24 و آزمون تحلیل کوواریانس تک­­ متغیره تجزیه و تحلیل شدند.
یافته‌ها: نتایج نشان داد که آموزش والدگری مبتنی بر واقعیت­ درمانی در مقایسه با گروه کنترل موجب کاهش باورهای غیرمنطقی (0/001<p) ، افزایش انعطاف­ پذیری روانشناختی (0/001<p) و کاهش خشم (0/001<p) در مادران کودکان با اختلال نافرمانی مقابله ­ای شد.
نتیجه‌گیری: نتایج نشان داد که آموزش والدگری مبتنی بر واقعیت­ درمانی می تواند نگرش‌های والدین نسبت به رفتارهای فرزندان خود را تغییر داده و از طریق کاهش باورهای غیرمنطقی و خشم و افزایش انعطاف­ پذیری روانشناختی، تعاملات مثبت‌تری میان آن‌ها ایجاد کند.

 
متن کامل [PDF 316 kb]   (10 دریافت)    
نوع مطالعه: نیمه تجربی | موضوع مقاله: بهداشت مادر و نوزاد

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.