logo
دوره 27، شماره 3 - ( پائیز 1404 )                   جلد 27 شماره 3 صفحات 308-298 | برگشت به فهرست نسخه ها

Ethics code: IR.ARUMS.REC.1402.370

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Mazaheri E, Mozaffari N, Nahamin M, Bahrami F. Investigating the Relationship between Knowledge and Acceptance of Evidence-based Practice in the Management of Peripheral Venous Catheters in Nurses of Educational and Medical Centers in Ardabil City. JHC 2025; 27 (3) :298-308
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1675-fa.html
مظاهری عفت، مظفری ناصر، نهامین مینا، بهرامی فاطمه. بررسی ارتباط دانش و پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در نحوه مدیریت کاتتر ورید محیطی در پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل. مجله سلامت و مراقبت. 1404; 27 (3) :298-308

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-1675-fa.html


گروه پرستاری داخلی جراحی، دانشکده پرستاری و مامایی، دانشگاه علوم پزشکی اردبیل، اردبیل، ایران
چکیده:   (75 مشاهده)
زمینه و هدف: عملکرد مبتنی بر شواهد، رویکردی است که از تلفیق بهترین شواهد تحقیقی، تجربیات بالینی و ترجیحات بیماران برای ارتقاء کیفیت مراقبت از بیماران استفاده می‌کند. پرستاران یکی از ارائه دهندگان اصلی مراقبت‌های سلامت هستند. داشتن دانش و مهارت‌های به روز برای عملکرد بهتر آنها ضروری است. لذا این تحقیق با هدف تعیین ارتباط دانش و پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در نحوه مدیریت کاتترهای ورید محیطی در پرستاران مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل انجام شد.
روش کار: این مطالعه توصیفی همبستگی با مشارکت 328 پرستار شاغل در مراکز آموزشی درمانی شهر اردبیل در سال 1402 انجام شد. انتخاب نمونه ها به شیوه تصادفی بود. داده ها با استفاده از پرسشنامه‌های دانش مبتنی بر شواهد (گارسیا و همکاران، 2022) و پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در مدیریت کاتتر وریدی (رابین و پاریش، 2010) جمعآوری و در نرم افزار   SPSS-22 با روش های آمار توصیفی (فراوانی، درصد، میانگین و انحراف معیار) و تحلیلی (آنووا، تی مستقل و ضریب همبستگی پیرسون) تجزیه و تحلیل شد.
یافته ها: میانگین سنی پرستاران شرکت کننده در مطالعه، 6/22±32/2 سال بود. بیشتر پرستاران (61/9%)، سابقه شرکت در کارگاه یا دوره‌های اختصاصی مرتبط با مدیریت کاتترهای وریدی را ذکر نکردند. میانگین نمرات دانش و پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در مدیریت کاتتر وریدی در پرستاران به ترتیب 1/95±10/89 و 4/94±38/34 بود. بین دانش و زیرمولفه‌های آن با پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد در مدیریت کاتتر وریدی، همبستگی معنی‌داری دیده نشد (0/065 - =r و 0/238=p). نتایج نشان داد که پرستاران با مدرک کارشناسی نسبت به پرستاران با مدرک کارشناسی ارشد، پذیرش عملکرد مبتنی بر شواهد بیشتری داشتند (0/049= p).
نتیجه گیری: یافته‌های این مطالعه حاکی از آن است که هرچند پرستاران از دانش قابل قبولی در زمینه مدیریت کاتتر وریدی برخوردارند و پذیرش بالایی نسبت به عملکرد مبتنی بر شواهد دارند، اما آموزش‌های تخصصی در این زمینه به اندازه کافی گسترده نبوده و ضعف‌هایی در برخی حوزه‌های تخصصی مانند جایگذاری و تجویز ست‌ها وجود دارد. عدم وجود رابطه معنادار بین دانش و پذیرش عملکرد، بیانگر نیاز به بررسی عمیق‌تر عوامل مؤثر بر اجرای عملکرد مبتنی بر شواهد در محیط بالینی است.
متن کامل [PDF 724 kb]   (57 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.