logo
دوره 15، شماره 4 - ( زمستان 1392 )                   جلد 15 شماره 4 صفحات 59-50 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Atadokht A, Ranjbar M J, Gholami F, Nazari T. Students Drive towards Risk-Taking Behaviors and Its Relationship with Demographic Variables and Psychological Well-Being . JHC 2013; 15 (4) :50-59
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-187-fa.html
عطادخت اکبر، رنجبر محمدجواد، غلامی فائزه، نظری طوبی. گرایش دانشجویان به رفتارهای پرخطر و ارتباط آن با متغیرهای فردی- اجتماعی و بهزیستی روان شناختی. مجله سلامت و مراقبت. 1392; 15 (4) :50-59

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-187-fa.html


چکیده:   (8269 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: یکی از مسائل شایع که می­تواند مخل بهزیستی روان­شناختی باشد، رفتارهای پرخطر است. ازآنجائی‏که رفتارهای پرخطر عمدتاً در جمعیت نوجوان و جوان شیوع دارد، این پژوهش به بررسی گرایش دانشجویان به رفتارهای پرخطر بر اساس متغیرهای جمعیت­شناختی و ارتباط آن با بهزیستی روان­شناختی پرداخته است.

روش کار: این مطالعه از نوع توصیفی- همبستگی بود و جامعه آماری شامل تمامی دانشجویان دختر و پسر مشغول به تحصیل در دانشگاه محقق اردبیلی در سال تحصیلی 92-1391 بود. از این میان، نمونه­ای به حجم 192 نفر (143پسر و 49 دختر) به‏صورت خوشه­ای چندمرحله­ای از بین دانشکده­های دانشگاه انتخاب شدند. به‏منظور جمع­آوری داده­ها از پرسشنامه اطلاعات جمعیت­شناختی، مقیاس خطرپذیری و ­مقیاس سلامت روان استفاده شد. داده­ها از طریق نرم­افزار SPSS-16 و با آزمون­های گشتاوری پیرسون، تحلیل واریانس یک­طرفه و تی مستقل تحلیل شدند.

یافته­ها: بهزیستی روان­شناختی با رفتار پرخطر و همچنین تقریباً با تمامی ابعاد رفتار پرخطر رابطه منفی معنادار داشت. دانشجویان پسر و دانشجویان ساکن خانه­ دانشجویی در مقایسه با سایر دانشجویان گرایش بیشتری به رفتارهای پرخطر نشان دادند (01/0p ).

نتیجه گیری: این مطالعه ضرورت توجه بیشتر بر متغیرهای فردی اجتماعی و به ویژه محل سکونت و بهزیستی روانشناختی دانشجویان را به منظور پیشگیری از افزایش گرایش دانشجویان به رفتارهای پرخطر نشان می­دهد.

واژه­های کلیدی: رفتارهای پرخطر، بهزیستی روان­شناختی، دانشجو

 

متن کامل [PDF 231 kb]   (6564 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/5/14 | پذیرش: 1393/5/14 | انتشار: 1393/5/14

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.