چکیده
زمینه و هدف: یکی از اساسیترین عوامل ایجاد انگیزه در پرستارن افزایش اشتیاق به کار آنها است. از آنجایی که اشتیاق شغلی پرستاران میتواند تحت تاثیر عوامل مختلف درون و برون سازمانی از جمله سبک رهبری مدیران پرستاری و یادگیری سازمانی باشد، لذا این مطالعه در نظر دارد تا رابطه بین سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی پرستاران دانشگاه علوم پزشکی اردبیل را بررسی نماید.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و از نوع همبستگی است که طی شش ماهه دوم سال 1391 در بین پرستاران شاغل در مراکزدرمانی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی اردبیل صورت گرفت از میان پرستاران شاغل به کار که تعداد آنها 914 نفر بود، تعداد 273 نفر به عنوان نمونه در نظر گرفته شد. جهت جمعآوری دادهها از سه پرسشنامه: سبک رهبری خدمتگزار، یادگیری سازمانی و اشتیاق شغلی بهره برده شد. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از آمار توصیفی و آمار استنباطی (رگرسیون چندگانه به روش گام به گام و ضریب همبستگی پیرسون) در نرم افزار spss-16 صورت گرفت.
یافتهها: نتایج تحقیق حاکی از آن بودکه بین سبک رهبری و یادگیری سازمانی با اشتیاق شغلی رابطه مثبت و معنیدار وجود داشت (01/0≥p)، و سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی دارای میانگین بالاتری نسبت به میانگین مفهومی بودند، همچنین نتایج نشان داد که سبک رهبری خدمتگزار و یادگیری سازمانی میتواند اشتیاق شغلی را پیشبینی نماید.
نتیجهگیری: بهبود مؤلفههای یادگیری سازمانی و سبک رهبری خدمتگزار میتواند باعث ارتقا و افزایش اشتیاق شغلی پرستاران گردد.
واژههای کلیدی: سبک رهبری خدمتگزار، یادگیری سازمانی، اشتیاق شغلی
بازنشر اطلاعات | |
![]() |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |