چکیده
زمینه و هدف: افسردگی یکی از شایعترین
مشکلات روانی است. ورود به دانشگاه و شروع زندگی دانشجویی بی شک پیامدهایی از قبیل
احساس ترس، افسردگی، اختلالات انطباقی، رفتاری و اخلاقی را در پی خواهد داشت. بدین
جهت این بررسی با هدف تعیین شیوع افسردگی در دانشجویان انجام شده است.
روش کار: این پژوهش یک مطالعه توصیفی و تحلیلی است که بر روی
409 دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی با استفاده از نمونه گیری طبقه ای انجام شده است.
ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه استاندارد «بک» برای اندازه گیری میزان افسردگی
بود. اطلاعات پس از جمع آوری داده ها با استفاده از نرم افزار spss و آزمونهای آماری توصیفی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
یافته ها: نتایج نشان داد که 5/24درصد
دانشجویان مبتلا به افسردگی خفیف بوده، 8درصد نیاز به مشورت با روانپزشک داشتند.
2/14درصد نسبتاً افسرده بوده و 7/3درصد افسردگی شدید داشتند و 2/49درصد سالم
بودند. بین وضعیت سکونت دانشجو و وضعیت تاهل با میزان افسردگی ارتباط آماری معنی
داری مشاهده شد.
نتیجه گیری: براساس نتایج بدست آمده
از مطالعه افسردگی در بین دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی اردبیل لازم است به منظور
پیشگیری یا تعدیل میزان افسردگی، مدیران و سایر مسئولین دانشگاه برنامه منظم و
تاثیر گذار داشته باشند .
واژه های کلیدی: افسردگی، دانشجو، علوم
پزشکی اردبیل
بازنشر اطلاعات | |
این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است. |