logo
دوره 16، شماره 1 - ( بهار و تابستان 1393 )                   جلد 16 شماره 1 صفحات 31-19 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Ahmadi M, Jahanara S, Moeini B, Nasiri M. Impact of Educational Program Based on the Theory of Planned Behavior on Primiparous Pregnant Women’s Knowledge and Behaviors Regarding Breast Feeding. JHC 2014; 16 (1) :19-31
URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-238-fa.html
احمدی محبوبه، جهان آر صفورا، معینی بابک، نصیری ملیحه. تاثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه ریزی شده بر آگاهی و عملکرد شیردهی در زنان باردار نخست زا . مجله سلامت و مراقبت. 1393; 16 (1) :19-31

URL: http://hcjournal.arums.ac.ir/article-1-238-fa.html


چکیده:   (5787 مشاهده)

چکیده

زمینه و هدف: امروزه مادران تحت تأثیر عواملی شیردهی را قطع کرده و تغذیه مصنوعی یا کمکی را برای کودک خود آغاز میکنند. این مسئله باعث صدمات جسمی و روانی بر کودکان و آسیبهای اقتصادی و اجتماعی در جوامع میشود. این تحقیق با هدف تاثیر برنامه آموزشی بر اساس تئوری رفتار برنامه‏ریزی شده بر آگاهی و عملکرد شیردهی در زنان باردار نخست زا مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهر همدان انجام شد.

روش کار: مطالعه حاضر یک مطالعه مداخله‏ای و نیمه تجربی میباشد که بر روی 87 زن باردار انجام شد. در گروه مداخله 44 نفر و در گروه کنترل 43 نفر مورد بررسی قرار گرفتند. بر اساس 4 منطقه بهداشتی و درمانی شهر همدان از هر منطقه به‏صورت تصادفی دو مرکز انتخاب شده و سپس مراکز جهت نمونه‏گیری گروه مداخله و کنترل به‏صورت تصادفی انتساب شدند. آموزش بر اساس اجزای تئوری رفتار برنامه‏ریزی شده و اهداف رفتاری مشخص و در طی چهار جلسه آموزشی 45 تا 55 دقیقه‏ای در طول 4 هفته صورت گرفت. میزان آگاهی و عملکرد شیردهی مادران با استفاده از پرسشنامه‏ها و چک لیست بررسی شیر مادر ارزیابی گردید. اطلاعات حاصل با استفاده از spss-16 و آزمونهای آماری توصیفی و تحلیلی نظیر تی مستقل، من ویتنی و کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

یافته ها: یافته‏ها نشان داد در میانگین نمره آگاهی، کنترل رفتار درک شده، هنجارهای ذهنی و عملکرد شیردهی بین زنان گروه‏های مداخله و کنترل بعد از انجام مداخله آموزشی تفاوت آماری معنی‏داری وجود داشت (05/0p<). از نظر میانگین نمره‏های نگرش، قصد رفتاری و رفتار بین دو گروه تفاوت آماری معنی‏داری مشاهده نشد.

نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که آموزش اجرا شده بر اساس تئوری رفتار برنامه‏ریزی شده قادر است سبب افزایش آگاهی و بهبود عملکرد شیردهی مادران شود. لذا طراحی و اجرای برنامه‏های آموزشی برای افزایش میزان آگاهی و بهبود عملکرد شیردهی بر اساس تئوری‏های تغییر رفتار پیشنهاد می‏شود.

واژه های کلیدی: رفتار برنامه‏ریزی شده، شیردهی، آگاهی، آموزش

متن کامل [PDF 292 kb]   (3592 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله اصیل | موضوع مقاله: پرستاری
دریافت: 1393/9/15 | پذیرش: 1393/9/15 | انتشار: 1393/9/15

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.